Χριστούγεννα - Ελλαδα
Οικονομία

Black Friday: Αγορά σε «καυτό» τετραήμερο με αυξημένη ζήτηση online

Η αγορά μπαίνει από σήμερα στο πιο «καυτό» τετραήμερο της Black Friday, με τις επόμενες ημέρες να θεωρούνται καθοριστικές για την επιτυχία ή την αποτυχία της φετινής εκπτωτικής περιόδου. Η Cyber Monday που ακολουθεί λειτουργεί ουσιαστικά ως «τελική αυλαία» στις προσφορές, δίνοντας τις μεγαλύτερες ευκαιρίες κυρίως μέσω ηλεκτρονικών αγορών.

Οι αλυσίδες λιανικής, ιδιαίτερα στον κλάδο της τεχνολογίας, προετοιμάζουν τις ισχυρότερες εκπτώσεις τους για αυτό το διάστημα, καθώς γνωρίζουν ότι οι καταναλωτές συγκρατούν τις αγορές τους έως τις ημέρες με τις πιο εντυπωσιακές προσφορές. Το καταναλωτικό ενδιαφέρον κορυφώνεται, με τους επαγγελματίες του κλάδου να περιμένουν τώρα τον πραγματικό όγκο της ζήτησης.

Η αγορά περιμένει την έκρηξη των αγορών

Οι επόμενες δύο με τρεις ημέρες αναμένεται να κρίνουν συνολικά τη φετινή Black Friday. Στελέχη του λιανεμπορίου υπογραμμίζουν ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει συνολική εικόνα τζίρου, καθώς οι πιο ισχυρές ημέρες είναι μπροστά. Οι καταναλωτές εμφανίζονται σφιγμένοι τις προηγούμενες εβδομάδες, όμως η σημερινή έναρξη του τετραημέρου μπορεί να αντιστρέψει τα δεδομένα, ιδιαίτερα στα προϊόντα τεχνολογίας όπου το value for money αποτελεί καθοριστικό παράγοντα.

Την ίδια ώρα, πολλές επιχειρήσεις εκτός τεχνολογίας άργησαν να μπουν στο ρυθμό της Black Friday. Μόλις τις τελευταίες ημέρες ξεκίνησαν καμπάνιες προσφορών, επιχειρώντας να προσελκύσουν καταναλωτές που περίμεναν μέχρι την τελευταία στιγμή για καλύτερες τιμές.

Η εικόνα στο λιανεμπόριο ένδυσης

Η εικόνα στα καταστήματα ένδυσης δεν ήταν θετική τις προηγούμενες εβδομάδες, παρά τις προσφορές. Ο βασικός λόγος, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, είναι ο ασυνήθιστα ζεστός Νοέμβριος, ο οποίος οδήγησε σε χαμηλή ζήτηση χειμερινών προϊόντων. Η σύγκριση με τον Οκτώβριο είναι εμφανής, καθώς τότε οι πωλήσεις ήταν πολύ υψηλότερες λόγω χαμηλότερων θερμοκρασιών.

Αντίθετα, στα καταστήματα υποδημάτων η κατάσταση ήταν πιο ικανοποιητική. Όπως τονίζει ο Βαγγέλης Μπάτρης, επικεφαλής της Intersport, οι πωλήσεις παπουτσιών την προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα και δείχνουν να βελτιώνονται όσο πλησιάζει η Black Friday. Η Intersport ήταν από τις λίγες αλυσίδες που υιοθέτησαν καμπάνια Black Month, ξεκινώντας από 1η Νοεμβρίου.

Γιατί η Black Friday είναι καθοριστική για τον τζίρο

Οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι η Black Friday αποτελεί σημαντικό βαρόμετρο για ολόκληρη τη χριστουγεννιάτικη αγορά. Σε πολλούς κλάδους, η εορταστική περίοδος αντιστοιχεί στο 20–30% του ετήσιου τζίρου. Συνεπώς, η σημερινή απόδοση των καταναλωτικών δαπανών επηρεάζει άμεσα τις προσδοκίες για τον Δεκέμβριο.

Έρευνα Klarna: Τι θα αγοράσουν οι Έλληνες φέτος

Η Klarna κατέγραψε τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών για τη φετινή Black Friday. Σύμφωνα με την έρευνα, 58% δηλώνουν ότι θα κάνουν τις αγορές τους online, ενώ μόλις 16,8% επιλέγουν αγορές αποκλειστικά μέσα στα καταστήματα.

Στις κατηγορίες προϊόντων ξεχωρίζουν:

  • 37,7% προσανατολίζονται σε είδη ένδυσης

  • 35,3% σκοπεύουν να αγοράσουν προϊόντα τεχνολογίας

  • 22,7% θα αγοράσουν χριστουγεννιάτικα δώρα

  • 20,3% θα επενδύσουν σε είδη σπιτιού

  • 25,5% δηλώνουν ότι θα ψωνίσουν αλλά δεν έχουν αποφασίσει το είδος των προϊόντων

Το ενδιαφέρον παραμένει υψηλό στις δύο κορυφαίες κατηγορίες, ένδυση και τεχνολογία, ενώ η τεχνολογία είχε πέρυσι την υψηλότερη πρόθεση αγοράς (38,2%).

Πόσα χρήματα σκοπεύουν να ξοδέψουν οι καταναλωτές

Οι απαντήσεις ως προς το ύψος δαπάνης καταγράφουν συγκράτηση:

  • 31,1% θα ξοδέψει 101–250 ευρώ

  • 26,3% θα διαθέσει 51–100 ευρώ

  • 19% θα ξοδέψει 251–500 ευρώ

Παρά ταύτα, σημαντικό στοιχείο είναι ότι 41,2% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα ελέγξει τις τιμές πριν από τις εκπτώσεις, για να επιβεβαιώσει ότι η προσφορά είναι πραγματική. Επίσης 34,3% επιλέγει να αγοράσει μόνο ό,τι μπορεί να αντέξει οικονομικά, δείχνοντας αυξημένη προσοχή στον προϋπολογισμό.

Παράλληλα, 25,3% εξακολουθεί να αμφισβητεί τη γνησιότητα των προσφορών της Black Friday, αν και το ποσοστό αυτό παρουσιάζει μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι (32%). Αυτό δείχνει ότι το κοινό παραμένει προσεκτικό, αλλά ελαφρώς λιγότερο επιφυλακτικό.

Με ποιον τρόπο θα πληρώσουν οι καταναλωτές

Τα μέσα πληρωμής που θα προτιμηθούν είναι:

  • Χρεωστική κάρτα: 54,9%

  • Πιστωτική κάρτα: 19,9%

  • Μετρητά: 18,9%

Οι ηλεκτρονικές αγορές και οι κάρτες συνεχίζουν να κυριαρχούν, επιβεβαιώνοντας τη μετατόπιση του κοινού προς το e-commerce.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ