Ξεκίνησε η λειτουργία της νέας ψηφιακής πλατφόρμας Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων, μέσω της οποίας πρέπει να δηλωθούν υποχρεωτικά όλοι οι ανελκυστήρες που βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας, ανεξαρτήτως χρήσης ή κατάστασης. Η διαδικασία απογραφής είναι υποχρεωτική και πρέπει να ολοκληρωθεί από τις 31 Ιουλίου έως τις 30 Νοεμβρίου 2025. Η προηγούμενη προθεσμία της 30ης Ιουνίου για πιστοποίηση ανελκυστήρων ακυρώθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο θέσπισε νέα διαδικασία απογραφής μέσω της πλατφόρμας.
Την ευθύνη για την απογραφή έχουν οι ιδιοκτήτες, οι διαχειριστές των πολυκατοικιών ή οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους. Η απογραφή μπορεί να πραγματοποιηθεί και από τον υπεύθυνο συντηρητή ή τον εγκαταστάτη του ανελκυστήρα. Η είσοδος στην πλατφόρμα γίνεται με τους προσωπικούς κωδικούς Taxisnet, ενώ το μητρώο τηρείται από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, κάθε ανελκυστήρας αποκτά Μοναδικό Κωδικό Ανελκυστήρα (UUID), ο οποίος είναι απαραίτητος για τεχνικούς ελέγχους, ασφαλιστικές διαδικασίες και μεταβιβάσεις ακινήτων.
Η μη συμμόρφωση με την υποχρέωση απογραφής επιφέρει διοικητικά πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 1.000 ευρώ και μπορεί να φτάσουν έως και 5.000 ευρώ, ανάλογα με τη χρήση και την προσβασιμότητα του κτιρίου. Η πλατφόρμα είναι διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://elevator.mindev.gov.gr και αφορά περισσότερους από 700.000 ανελκυστήρες σε όλη τη χώρα.
Tα πρόστιμα για παράλειψη απογραφής στο Μητρώο
Για όσους δεν κάνουν την απογραφή του ανελκυστήρα εμπρόθεσμα, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου στο Μητρώο Ανελκυστήρων ισχύουν διοικητικά πρόστιμα ανά ανελκυστήρα ως εξής:
- 1000 ευρώ για ανελκυστήρες που βρίσκονται σε κτίρια με χρήση κατοικίας,
- 2500 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια με επαγγελματική ή μικτή χρήση (π.χ. στην ίδια πολυκατοικία κάποια διαμερίσματα να αξιοποιούνται ως γραφεία και άλλα ως κατοικίες). Και
- 5.000 ευρώ για ανελκυστήρες σε κτίρια προσπελάσιμα από το ευρύ κοινό (π.χ. εμπορικά κέντρα).
Σε επόμενη φάση, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της απογραφής, θα προσδιοριστεί το ύψος των προστίμων που θα επιβάλλονται σε όλους όσοι δεν θα πιστοποιούν τα ασανσέρ τους.
Τα επτά υποχρεωτικά πεδία της απογραφής
Η απογραφή περιλαμβάνει επτά υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στην στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου. Αυτά είναι:
1. Η διεύθυνση και τοποθεσία εγκατάστασης – KAEK Ακινήτου (θα γίνεται αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων μέσω διαλειτουργικότητας ή χειροκίνητη εισαγωγή όπου δεν υπάρχει ΚΑΕΚ).
2. Ο αριθμός ανελκυστήρων στην οικοδομή.
3. Το έτος τοποθέτησης ανελκυστήρα.
4. Ο αριθμός στάσεων ανελκυστήρα.
5. H ύπαρξη ή όχι σήμανσης CE.
6. Η ύπαρξη ενεργής ή παλαιότερης πιστοποίησης και η χρονική στιγμή αυτής.
7. Τα στοιχεία Ιδιοκτήτη-Διαχειριστή/στοιχεία συντηρητή-εγκαταστάτη (τα οποία θα προκύπτουν από τη διαδικασία ταυτοποίησης).
Στην εγγραφή προαιρετικά συμπληρώνονται και οι ακόλουθες πληροφορίες:
- Ύπαρξη ή μη δήλωσης συμμόρφωσης (σήμανση CE) του εγκατεστημένου ανελκυστήρα.
- Ύπαρξη προηγούμενης πιστοποίησης.
- Εκκρεμότητες τεχνικής αναβάθμισης.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας καταχώρησης ανελκυστήρων
Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ τα επόμενα βήματα είναι:.
Ιούλιος-Νοέμβριος 2025: Υποχρεωτική δήλωση και απογραφή στο Μητρώο (στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://elevator.mindev.gov.gr) των επτά βασικών πληροφοριακών στοιχείων όλων των ανελκυστήρων από τους συντηρητές ή τους ιδιοκτήτες/διαχειριστές των πολυκατοικιών.
Αρχές 2026: Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της απογραφής και έκδοση ΚΥΑ καθορισμού σταδιακών προθεσμιών ολοκλήρωσης της διαδικασίας. Προφανές κριτήριο, που έχει προταθεί από την ΠΟΜΙΔΑ, αναμένεται να είναι ο χρόνος εγκατάστασης κάθε ανελκυστήρα σε σχέση με το πλήθος κάθε κατηγορίας και με προτεραιότητα από τους παλαιότερους προς τους νεότερους.
Στη συνέχεια η διαδικασία για κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή θα έχει ως εξής:
- Έλεγχος των συστημάτων ασφαλείας του ανελκυστήρα από διαπιστευμένο φορέα ελέγχου ανελκυστήρων (ο πλήρης κατάλογός τους στο www.pomida.gr ).
- Σύνταξη από τον φορέα έκθεσης ελλείψεων μέτρων και διατάξεων ασφαλείας του ανελκυστήρα και κοινοποίησή της στον ιδιοκτήτη/διαχειριστή και τον συντηρητή.
- Λήψη προσφοράς κόστους εκτέλεσης των εργασιών που προβλέπει η έκθεση από τον υπάρχοντα συντηρητή ή και άλλα τεχνικά γραφεία ανελκυστήρων.
- Απόφαση Γ.Σ. των συνιδιοκτητών για την ανάθεση της εκτέλεσης του έργου.
- Εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης από το συνεργείο του συντηρητή ή τυχόν τρίτου.
- Επανέλεγχος από τον διαπιστευμένο φορέα για την καλή εκτέλεση του έργου.
- Καταχώρηση του ανελκυστήρα στο Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων (άρθρο 52 του Νόμου 4961/2022, τροπ. άρθρο 11Α ν. 3982/2011) που θα έχει αρχίσει μέχρι τότε η λειτουργεία του υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας.