Και αυτό γιατί η υδρογονοκίνηση έχει αρκετά πλεονεκτήματα τόσο σε επίπεδο απόδοσης των οχημάτων και αυτονομίας, όσο και περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών.
Ενδεικτικά, από περιβαλλοντική σκοπιά, το πράσινο υδρογόνο παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ τα οχήματα πράσινου υδρογόνου με κυψέλες καυσίμων εκπέμπουν μόνο υδρατμούς και όχι ρύπους όπως διοξείδιο του άνθρακα (CO₂) και οξείδια του αζώτου (NOx). Επίσης, τα οχήματα αυτά μπορούν να καλύψουν μακρινές αποστάσεις, ακόμα και να χρησιμοποιηθούν επαγγελματικά σε ταξί, φορτηγά κ.ά., καθώς προσφέρουν αυτονομία 500–700 χλμ. (ή και περισσότερο).
Την ώρα που ο κλάδος βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακό στάδιο διεθνώς, η Ελλάδα διαθέτει πλέον στους Αγίους Θεοδώρους τον πρώτο εμπορικό σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα. Συγκεκριμένα, ο Όμιλος Motor Oil εγκαινίασε, υπό το εμπορικό σήμα της AVIN, το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου στη χώρα (Hydrogen Refueling Station) και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ουσιαστικά, είναι ένα πιλοτικό εγχείρημα, καθώς ο εφοδιασμός με καύσιμο αποτελεί προϋπόθεση για την αγορά υδρογονοκίνητων οχημάτων και αντίστροφα.
Ο Ιωάννης Ραπτάκης, Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, στάθηκε στη σημασία των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας, αλλά και το πώς το υδρογόνο θα βοηθήσει στην παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. «Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξής μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο Όμιλος. Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη», δήλωσε.
Πρωτιές σε εθνικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο
Πρόκειται για μία επένδυση ύψους 3 εκατ. ευρώ και είναι η πρώτη που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport. Όπως επισήμανε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου, «Η κατασκευή και λειτουργία του πρώτου εμπορικού, δημόσια προσβάσιμου πρατήριου υδρογόνου στην Ελλάδα, μέσω και της συνδυαστικής αξιοποίησης ενωσιακών χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελούν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα και προσθέτουν ένα σημαντικού συμβολισμού ορόσημο στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου που αναπτύσσει ο Όμιλος Motor Oil».
Η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια και μεταφορά από το εξωτερικό και έπειτα την αποθήκευση του πράσινου υδρογόνου για τη λειτουργία του πρατηρίου, ενώ μελλοντικά η πλήρωση των trailers θα γίνεται στον σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο. Ο Παναγιώτης Χαριτόπουλος, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας, δήλωσε πως «Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε». Επίσης, η bfs, κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου, κατασκεύασε και επίβλεψε τη δοκιμαστική λειτουργία ασφαλείας του πρατηρίου.
Στόχος η ανάπτυξη ανανεώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων
Στο επίκεντρο της στρατηγικής της Motor Oil βρίσκεται η ανάπτυξη ανανεώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων, κυρίως υδρογόνου, μέσα και από το σχέδιο Blue Med και της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen (51% Motor Oil – 49% ΔΕΗ). Ως εκ τούτου, το πρατήριο ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο, μία καινοτόμα εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας και αυστηρών προδιαγραφών, συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση. Ο σταθμός επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου, ενώ ενισχύει τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και υποστηρίζει τον στόχο της Motor Oil για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με σενάρια που έχει επεξεργαστεί ο Διεθνούς Οργανισμός Ενέργειας, το παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα θα πρέπει να βασίζεται το 2050 κατά τα 2/3 σε ΑΠΕ και να είναι εξηλεκτρισμένο κατά 50% ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της απανθρακοποίησης και της κλιματικής ουδετερότητας. Το ανανεώσιμο υδρογόνο και τα άλλα «πράσινα» αέρια αναμένεται να λειτουργήσουν ως ενδιάμεσα σε μοριακές μετατροπές για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Γι’ αυτό και «Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα -είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία», όπως επισήμανε ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, CEO της Hydrogen Europe, κατά την συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρουσίασης του πρατηρίου Υδρογόνου της AVIN, συμπληρώνοντας πως «Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας».
Από την πλευρά του, ο Όμιλος Motor Oil, δεδομένου και ότι τα καύσιμα βρίσκονται στο DNA του, στοχεύει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας.