Οικονομία

Black Friday και Cyber Monday: Ποια είναι η ιστορία τους - Έτοιμοι οι έμποροι

Σε ρυθμό προετοιμασιών για τη  Black Friday κινείται η αγορά, καθώς απομένουν δύο μόλις ημέρες για την «Παρασκευή των εκπτώσεων» που φέτος «πέφτει» στις 26 Νοεμβρίου.

Στόχος για Black Friday - Cyber Monday είναι να ξεπεράσει η φετινή ανοιχτή αγορά τον τζίρο των 280 εκατ. ευρώ του περυσινού Νοεμβρίου και οι καταναλωτές να αυξήσουν τον μέσο όρο αγορών και χρημάτων που θα δαπανήσουν, όπως ανέφερε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο  ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο κ. Κορκίδης επισήμανε τον προβληματισμό που δημιουργεί φέτος στους εμπόρους, περισσότερο η αγωνία για επάρκεια και ανατιμήσεις προϊόντων στα ράφια, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρά τα πρόσθετα μέτρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων για τον κορωνοϊό. Επίσης τόνισε πως παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις στις διεθνείς αγορές και τις δυσκολίες έγκαιρης προμήθειας εμπορευμάτων, οι προετοιμασίες για την κατανάλωση των τελευταίων ημερών του έτους στην ελληνική αγορά έχουν ολοκληρωθεί, χωρίς να επισημαίνονται εμφανείς ελλείψεις.

Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι οι φόβοι για "μισογεμάτα ράφια" φαίνεται να απομακρύνονται, αλλά η αγωνία παραμένει για να διαπιστωθεί στην πράξη, εάν τελικά τα αποθέματα σε αποθήκες και ράφια θα αποδειχθούν επαρκή στη φετινή ζήτηση από τώρα μέχρι και τις γιορτές. Μεγάλη ανησυχία δημιουργεί η πληθωριστική έκρηξη στο 4%, καθώς προκαλεί ανατιμήσεις και δημιουργεί αβεβαιότητα στο "κόστος αντικατάστασης", κυριώς των εισαγόμενων εμπορευμάτων. Είναι σημαντικό ότι ο τζίρος της Black Friday και Cyber Monday στην ΕΕ τόσο το 2019 όσο και το 2020 εντός πανδημίας κινήθηκε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, ξεπερνώντας το 1,5 δισ. ευρώ. Τόνισε πως στο λιανικό εμπόριο υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, αλλά συμμετέχουν όλοι, γιατί σωστά οι ΜμΕ δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πρότεινε μάλιστα να προτιμηθούν και πάλι τα εγχώρια e-shops και τα τοπικά καταστήματα που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και ελκυστικές τιμές.

« Στην αγορά της Αττικής είναι προτιμότερο να διαχειριστούμε μια ανοιχτή πόρτα καταστήματος με μια διαδικασία ελέγχου, παρά να δούμε μια κλειστή πόρτα».

Τέλος, σημείωσε «υπενθυμίζεται πως πέρυσι τον Νοέμβριο, τα φυσικά εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά για όλους, λόγω του γενικευμένου lockdown και των οριζόντιων περιοριστικών μέτρων, ενώ φέτος είναι ανοιχτά σε όλους όσους τηρούν τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από το πολύ επικίνδυνο 4ο κύμα της πανδημίας. Η αγορά της Αττικής πρέπει να παραμείνει ανοιχτή και να ολοκληρώσει άλλη μια δύσκολη χρονιά, λειτουργώντας την κρίσιμη εορταστική περιόδο με ετοιμότητα και όσο πιο κοντά γίνεται στη κανονικότητα».

Η ιστορία της «Μαύρης Παρασκευής»

Η Black Friday έχει τις ρίζες της στις ΗΠΑ και έρχεται την Παρασκευή αμέσως μετά την ημέρα των Ευχαριστιών ( σ.σ. εορτάζεται την τέταρτη Πέμπτη κάθε Νοέμβρη), η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου και είναι συνυφασμένη με τις μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές που κάνουν τα καταστήματα.

Φέτος η Black Friday βρίσκει το λιανεμπόριο υπό το καθεστώς  νέων περιορισμών για τους ανεμβολίαστους, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η προέλευση της ονομασίας "Black Friday"

Μια από τις παλαιότερες αναφορές, η πρώτη  καταγεγραμμένη αναφορά στην Black Friday, που δεν σχετίζεται με το λιανεμπόριο, είναι ο Πανικός του Χρυσού στις 24/9/1869, όπου οι χρηματιστές Τζέι Γκουλντ και Τζέιμς Φισκ εκμεταλλευόμενοι τις διασυνδέσεις τους με την κυβέρνηση προσπάθησαν να χειραγωγήσουν την αγορά χρυσού. Και οι δύο συνεργάστηκαν για να αγοράσουν όσο περισσότερο μπορούσαν από τον χρυσό της χώρας, ελπίζοντας να ανεβάσουν την τιμή στα ύψη και να τον πουλήσουν για εκπληκτικά κέρδη. Εκείνη την Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, η συνωμοσία τελικά αποκαλύφθηκε, οδηγώντας το χρηματιστήριο σε ελεύθερη πτώση.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ