Οικονομία

Άσχημα τα νέα για όλους τους κατόχους παλιών αυτοκινήτων

Άσχημα είναι τα νέα για τους κατόχους των παλιών αυτοκινήτων, αν κρίνουμε από τις δηλώσεις του επικεφαλής της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), Ροδόλφο Λάσι.

Ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ μίλησε, βέβαια, με θετικά λόγια για την πρόοδο της Ελλάδας προς την ενεργειακή μετάβαση και την υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου για την απολιγνιτοποίηση, αλλά προχώρησε και σε μια σοβαρή προειδοποίηση για τον γηρασμένο στόλο των οχημάτων.

Συν τοις άλλοις, ο Οργανισμός προτείνει την εξίσωση της φορολογίας μεταξύ καινούριων και παλαιών οχημάτων όπως επίσης και στην φορολογία μεταξύ diesel και βενζίνης, ενώ προαναγγέλλει τη σύνδεση του ύψους των διοδίων ανάλογα με τις εκπομπές CO2 των οχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, για τον γηρασμένο στόλο των οχημάτων ο Ροδόλφο Λάσι ανέφερε ότι: «Ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη. Η οικονομική κρίση και τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας για παλαιότερα οχήματα αποτέλεσαν αντικίνητρα για την ανανέωσή του».

Στην έκθεση, όπως αναφέρει το newsauto.gr, τονίζεται ότι στην Ελλάδα εξακολουθούν να καταγράφονται ατμοσφαιρικοί ρύποι στις αστικές περιοχές που υπερβαίνουν τα όρια που τίθενται από την νομοθεσία της ΕΕ, με σοβαρές επιπτώσεις για τη δημόσια υγεία. Επίσης επισημαίνεται ότι η Ελλάδα υστερεί στην ανάπτυξη ενός εθνικού προγράμματος ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Ακόμα, επισημαίνεται ότι το diesel φορολογείται λιγότερο από τη βενζίνη, παρόλο που είναι πιο ρυπογόνο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και τη θέσπιση κριτηρίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα Τέλη Κυκλοφορίας, ενθάρρυνε τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι 15 χρόνια και των φορτηγών αυτοκινήτων 20 χρόνια.

Το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων έχει διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Το 2017, οι επενδύσεις στο οδικό δίκτυο αντιστοιχούσαν στο 2,3% του ΑΕΠ, το υψηλότερο επίπεδο μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Η έλλειψη σχεδίων για βιώσιμες αστικές μετακινήσεις και η ελλιπής ανάπτυξη ήπιων μέσων μεταφοράς έχουν συμβάλει στη συνεχιζόμενη εξάρτηση από τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης (Ε.Ι.Χ.) οχήματα.

Στις συστάσεις του οργανισμού περιλαμβάνονται η αποτελεσματικότερη χρήση των κοινοτικών κονδυλίων για υποδομές που σχετίζονται με το περιβάλλον. Ο ΟΟΣΑ προτείνει μεταξύ άλλων την αναθεώρηση της φορολογικής διαφοροποίησης των καυσίμων και των χρήσεών τους, ώστε οι τιμές των εκπομπών άνθρακα να δίνουν ένα συνεπές μήνυμα.

Σταδιακό κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ των φόρων πετρελαίου και βενζίνης. Εντοπισμός των περιβαλλοντικά επιζήμιων επιδοτήσεων και επιλογή κατά προτεραιότητα όσων πρόκειται να καταργηθούν σταδιακά. Εναρμόνιση της φορολογίας των νέων και των παλαιών οχημάτων. Διαφοροποίηση του τέλους κυκλοφορίας σύμφωνα με τα όρια εκπομπών ρύπων πέραν του διοξειδίου του άνθρακα έως ότου το κόστος των διοδίων συνδεθεί με τα επίπεδα εκπομπών ρύπων των οχημάτων.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ