Ιστορική ημέρα η σημερινή για τον Ερντογάν και την τουρκική αμυντική βιομηχανία.
H Τουρκία θα εξάγει 48 μαχητικά KAAN στην Ινδονησία
Σήμερα 11 Ιουνίου 2025, η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (TAI) εξασφάλισε τη μεγαλύτερη συμφωνία εξαγωγών άμυνας στην ιστορία της χώρας, καθώς η Ινδονησία υπέγραψε σύμβαση 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για 48 μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς KAAN πολλαπλών ρόλων.
Η εν λόγω συμφωνία ολοκληρώθηκε στην έκθεση Indo Defence 2025 στην Τζακάρτα.
Αυτή η άνευ προηγουμένου συμφωνία όπλων όχι μόνο αναδιαμορφώνει τον ρόλο της Άγκυρας στις παγκόσμιες εξαγωγές άμυνας, αλλά σηματοδοτεί επίσης μια σημαντική στρατηγική αναδιάρθρωση στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού.
Με την Ινδονησία να στοχεύει στη διαφοροποίηση από τους δυτικούς προμηθευτές, η απόκτηση αεριωθούμενων αεροσκαφών KAAN φέρνει τόσο τεχνολογική αυτονομία όσο και γεωπολιτικό βάθος.
KAAN- Τεχνικά χαρακτηριστικά-Αποστολές
Το KAAN, παλαιότερα γνωστό ως TF-X, είναι ένα τουρκικό αναπτυγμένο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που σχεδιάστηκε από την TAI για να αντικαταστήσει τα παλαιωμένα F-16 της Τουρκίας και να ανταγωνιστεί άμεσα προηγμένες πλατφόρμες όπως το F-35 που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ και το J-20 της Κίνας.
Διαθέτοντας δυνατότητες stealth, διπλούς κινητήρες και αρθρωτή αρχιτεκτονική, το αεροσκάφος διαθέτει μέγιστη ταχύτητα Mach 1,8, ακτίνα μάχης 600 ναυτικών μιλίων και ενσωματωμένη σύντηξη αισθητήρων, συμπεριλαμβανομένων ραντάρ AESA και συστημάτων υπέρυθρης αναζήτησης και παρακολούθησης.
Σχεδιασμένο για πολλαπλούς ρόλους αεροπορικής υπεροχής και αποστολές κρούσης, το KAAN περιλαμβάνει επίσης μελλοντικές δυνατότητες για ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης και ομαδική λειτουργία μη επανδρωμένων αεροσκαφών, βασικά χαρακτηριστικά των συστημάτων αερομαχίας επόμενης γενιάς.
Ιστορικό ανάπτυξης
Το αεροσκάφος πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση τον Φεβρουάριο του 2024 και θα μεταβεί από κινητήρες F110 αμερικανικής κατασκευής σε κινητήρες τουρκικής κατασκευής έως το 2030.
Η ανάπτυξη του KAAN ξεκίνησε σοβαρά το 2016, αποκτώντας κρίσιμη δυναμική μετά την αποβολή της Τουρκίας από το αμερικανικό πρόγραμμα F-35 το 2019.
Με την TAI να ηγείται της προσπάθειας και την υποστήριξη από την BAE Systems και την Rolls-Royce στα αρχικά στάδια, το πρόγραμμα KAAN απέκτησε στρατηγική αυτονομία καθώς η Άγκυρα στράφηκε προς εγχώριες αμυντικές λύσεις.
Η δεύτερη δοκιμαστική πτήση του KAAN πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2024 και έξι πρωτότυπα βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε παραγωγή.
Η Τουρκία σχεδιάζει να παραδώσει τα πρώτα 20 KAAN στην εθνική αεροπορία έως το 2028.
Η έκδοση εξαγωγής για την Ινδονησία θα παραχθεί από κοινού χρησιμοποιώντας τουρκικές και ινδονησιακές βιομηχανικές εισροές, ενσωματώνοντας τις εγχώριες ινδονησιακές δυνατότητες στο πλαίσιο ενός μοντέλου κοινής χρήσης τεχνολογίας.
Η απόφαση της Ινδονησίας να αποκτήσει την KAAN σηματοδοτεί μια τολμηρή μετατόπιση στο δόγμα της αεροπορικής ισχύος της.
Σε σύγκριση με τη συμφωνία Rafale ύψους 8,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη Γαλλία ή την ακυρωμένη αγορά Su-35 ύψους 1,14 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη Ρωσία, η συμφωνία KAAN ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων παρουσιάζει μια μελλοντική εναλλακτική λύση.
Με stealth, ενσωμάτωση drones και αρθρωτά αεροηλεκτρονικά, το KAAN ξεπερνά το Rafale στην αποφυγή ραντάρ και την ευελιξία του συστήματος, αποφεύγοντας παράλληλα τον έλεγχο των εξαγωγών και το πολιτικό βάρος που συχνά συνοδεύουν δυτικές πλατφόρμες όπως το F-35.
Με κόστος μονάδας περίπου 208 εκατομμυρίων δολαρίων, το KAAN προσφέρει μια οικονομικά αποδοτική πορεία προς την αεροπορική ισχύ επόμενης γενιάς, ειδικά σε σύγκριση με το κόστος κύκλου ζωής του F-35, το οποίο μπορεί να ξεπεράσει τα 400 εκατομμύρια δολάρια ανά τζετ.
Η συμφωνία βασίζεται σε προηγούμενη συνεργασία με την Τουρκία, συμπεριλαμβανομένων των κοινών έργων ανάπτυξης μη επανδρωμένων αεροσκαφών και συμπαραγωγής πυραύλων που υπογράφηκαν νωρίτερα το 2025.
Επίσης η συμφωνία θέτει επίσης το σκηνικις βάσεις για μελλοντικές εξαγωγές σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η οποία φέρεται να εξετάζει την αγορά 100 μονάδων KAAN, το Αζερμπαϊτζάν, το Κατάρ και τη Μαλαισία.
Καθώς ο πρόεδρος της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας, Haluk Görgün, επεκτείνει το δίκτυο στρατιωτικής διπλωματίας της Άγκυρας, το KAAN γίνεται τόσο εμπορικό όσο και γεωπολιτικό πλεονέκτημα.
Σημαντικές επιπτώσεις
Συμπερασματικά θα λέγαμε πως η συμφωνία εξαγωγής των ΚΑΑΝ στην Ινδονησία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για άλλα έθνη που θα σταθμίσουν τις επιλογές τους πέρα από τα F-35 ή τις προσφορές της Κίνας.
Η συμφωνία KAAN των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων σηματοδοτεί κάτι περισσότερο από μια επιχειρηματική επιτυχία, αναδιαμορφώνοντας τις ισορροπίες
Η Τουρκία έχει εισέλθει πλέον στην ελίτ των εθνών που εξάγουν μαχητικά πέμπτης γενιάς.
Καθώς οι παγκόσμιες αμυντικές συμμαχίες μεταβάλλονται, το KAAN αποτελεί σύμβολο στρατηγικής αυτονομίας, τεχνολογικής φιλοδοξίας και ανάδυσης νέων πόλων στρατιωτικής ισχύος.
Αυτή η συμφωνία όχι μόνο θα ενισχύσει το αεροδιαστημικό μέλλον της Τουρκίας, αλλά θα μπορούσε να επαναπροσδιορίσει τις στρατηγικές προμήθειας όπλων, σε σημαντικό βαθμό.