Ιρακινοί και Κούρδοι αξιωματούχοι κατέληξαν σε συμφωνία για την επανέναρξη των εξαγωγών πετρελαίου μέσω του αγωγού Ιράκ-Τουρκίας, με τον Ερντογάν να καταγράφει μια δημαντική ανέμακτη επιτυχία για την χώρα του.
Συμφωνία Ιράκ-Κούρδων για επανέναρξη εξαγωγών πετρελαίου μέσω Τουρκίας
Οι ομοσπονδιακές και κουρδικές περιφερειακές κυβερνήσεις του Ιράκ κατέληξαν σε συμφωνία με πετρελαϊκές εταιρείες για την επανέναρξη των εξαγωγών αργού πετρελαίου μέσω του αγωγού αργού πετρελαίου Ιράκ-Τουρκίας, αναφέρει Διεθνές ΜΜΕ, επισημαίνοντας:
Η συμφωνία, η οποία υπόκειται στην έγκριση του ιρακινού υπουργικού συμβουλίου, θα μπορούσε να οδηγήσει στην επανέναρξη περίπου 230.000 βαρελιών την ημέρα (bpd) εξαγωγών πετρελαίου που έχουν σταματήσει από τον Μάρτιο του 2023.
Ένας τεχνικός αξιωματούχος που γνωρίζει τη συμφωνία δήλωσε ότι οι λειτουργίες του αγωγού θα ξεκινήσουν την Τρίτη, με τις ροές πετρελαίου να αναμένεται να επανεκκινήσουν εντός 48 ωρών.
Ωστόσο, μια πηγή που γνωρίζει το θέμα δήλωσε στο The New Arab news ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί μέχρι να οριστικοποιηθεί, καθώς τέτοιες ανακοινώσεις δεν έχουν υλοποιηθεί στο παρελθόν.
Η σημαντική πρόοδος έρχεται μετά από μήνες διαπραγματεύσεων και πολιτικών διαμαχών μεταξύ της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στη Βαγδάτη, της ημιαυτόνομης Περιφερειακής Κυβέρνησης του Κουρδιστάν (KRG) και ξένων πετρελαϊκών εταιρειών σχετικά με τους όρους των συμβάσεων και τα ανεξόφλητα χρέη.
Ο αγωγός αργού πετρελαίου Ιράκ-Τουρκίας
Ο αγωγός αργού πετρελαίου Ιράκ-Τουρκίας έκλεισε αφού το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC) διέταξε την Τουρκία να καταβάλει στο Ιράκ 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια για μη εξουσιοδοτημένες εξαγωγές από την KRG.
Ενώ η Τουρκία άσκησε έφεση κατά της απόφασης, έχει δηλώσει την ετοιμότητά της να επανεκκινήσει τον αγωγό, εν αναμονή συμφωνίας μεταξύ των ιρακινών μερών.
Σύμφωνα με τη νέα συμφωνία, η KRG θα δεσμευτεί να παραδίδει τουλάχιστον 230.000 βαρέλια την ημέρα στην κρατική εταιρεία εμπορίας πετρελαίου του Ιράκ, SOMO, διατηρώντας παράλληλα επιπλέον 50.000 βαρέλια την ημέρα για τοπική χρήση.
Ένας ανεξάρτητος έμπορος θα χειρίζεται τις πωλήσεις από το λιμάνι Ceyhan της Τουρκίας, χρησιμοποιώντας τις επίσημες τιμές της SOMO.
Για κάθε βαρέλι που πωλείται, 16 δολάρια θα διατίθενται σε έναν λογαριασμό μεσεγγύησης και θα διανέμονται αναλογικά στους παραγωγούς, με τα υπόλοιπα έσοδα να πηγαίνουν στην SOMO.
Ωστόσο, δύο μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου στην περιοχή, η νορβηγική DNO και ο συνεργάτης της Genel Energy, δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει με τους όρους.
Μια πηγή που γνωρίζει τις διαπραγματεύσεις ανέφερε ότι η DNO θέλει να συνεχίσει τις συνομιλίες για τα σχεδόν 300 εκατομμύρια δολάρια που οφείλει η KRG για παραδόσεις αργού πετρελαίου πριν από το κλείσιμο.
Το προσχέδιο επίσης δεν διευκρινίζει πώς ή πότε οι εταιρείες θα λάβουν περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε συσσωρευμένες απλήρωτες οφειλές από τα τέλη του 2022 έως τις αρχές του 2023.
Η ανακοίνωση έρχεται καθώς το Ιράκ και η Συρία εξετάζουν το ενδεχόμενο αναβίωσης ενός αγωγού πετρελαίου που βρίσκεται σε αδρανή κατάσταση για μεγάλο χρονικό διάστημα και θα συνδέει τα ιρακινά πετρελαιοπηγεία με τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Ο καταλυτικός ρόλος Οτσαλάν
Ωστόσο τίποτε από αυτά δεν θα γινόταν αν ο Οτσαλάν δεν απηύθυνε διάγγελμα προς το PKK για παράδοση των όπλων από αυτό και τερματισμό των επιθέσεων κατά του τουρκικού στρατού στα ΝΑ σύνορα της χώρας με το Ιράκ.
Με την επανεργοποίηση του αγωγού Ιράκ-Τουρκίας, ο Ερντογάν παράλληλα "τρέχει" το project του μεσαίου Κινεζικού δρόμου του μεταξιού, μέσω εκσυγχρονισμένων σιδηροδρόμων και αυτοκινητόδρομων του Ιράκ, από τους οποίους τα κινεζικά προϊόντα θα φθάνουν στην χώρα του και εκείθεν προς την ΕΕ.
Ωστόσο το αίτημα Τράμπ περί ενεργειακής αποστασιοποίησης της Τουρκίας από την Ρωσία, κερδίζει έδαφος με την ταυτόχρονη επανέναρξη του αγωγού Ιράκ-Τουρκίας, κάτι που δεν είναι τυχαίο κατά την άποψή μας.
Μένει να δούμε πλέον τις κινήσεις Ερντογάν εφεξής, αν θα ανταποκριθούν στα αιτήματα των ΗΠΑ ή αν θα συνεχίσουν να παίζουν σε διπλό ταμπλό, μη γυρίζοντας την πλάτη σε Κίνα-Ρωσία.