Πλάνα με ημερομηνία 31 Οκτωβρίου δείχνουν το πειραματικό κινεζικό αεροσκάφος stealth J-36 να πετά σε σχηματισμό με ένα J-20 κοντά στο Τσενγκντού, γεγονός που υποδηλώνει δοκιμές σε ζεύγος με ένα επιχειρησιακό μαχητικό πέμπτης γενιάς. Αν αυτό συνεχιστεί, δείχνει προς πακέτα κρούσης μικτής γενιάς και έννοιες συνεργασίας επανδρωμένων αεροσκαφών, που έχουν σημασία για τον αμερικανικό σχεδιασμό στον Ινδο-Ειρηνικό.
Η πρώτη δημόσια εμφάνιση
Στις 31 Οκτωβρίου 2025, βίντεο που μοιράστηκαν σε κινεζικά και διεθνή μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειξαν αυτό που αναγνωρίζεται ως το νέο κινεζικό μαχητικό stealth έκτης γενιάς J-36 να πετά σε σχηματισμό με ένα J-20, πιθανότατα το διθέσιο J-20S, κοντά στις εγκαταστάσεις της Chengdu Aircraft Corporation. Πρόκειται για την πρώτη δημόσια ορατή περίπτωση συνδυασμένης πτήσης μεταξύ μιας κινεζικής πλατφόρμας έκτης γενιάς και ενός επιχειρησιακού μαχητικού πέμπτης γενιάς. Τα πλάνα υποδηλώνουν ότι η Αεροπορία του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού δοκιμάζει όχι μόνο το αεροσκάφος J-36, αλλά και την ενσωμάτωσή του με υπάρχοντα μαχητικά. Σε μια περίοδο επιταχυνόμενου σινο-αμερικανικού ανταγωνισμού στην αεροπορική ισχύ, η απόφαση να επιτραπεί η δημοσιοποίηση τέτοιων εικόνων είναι στρατηγικά σημαντική για τους περιφερειακούς και δυτικούς αμυντικούς σχεδιαστές.
Διαφορές μεγέθους και ρόλος
Τα βίντεο δείχνουν καθαρά τη διαφορά μεγέθους μεταξύ των δύο αεροσκαφών: το J-36 είναι εμφανώς μακρύτερο και φαρδύτερο από το J-20, με βαθύτερη άτρακτο και μεγαλύτερη πτέρυγα, κάτι που παραπέμπει σε ρόλο πιο κοντά σε stealth μαχητικό-βομβαρδιστικό ή πολύ βαριά τακτική πλατφόρμα με ευρύχωρους εσωτερικούς χώρους για πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας, όπλα ακριβείας stand-off ή μεγάλα φορτία επιτήρησης.
Αυτό ταιριάζει με προηγούμενες δημόσιες εικόνες της 26ης Δεκεμβρίου 2024 και της άνοιξης του 2025, όταν ένα αεροσκάφος χωρίς ουραίο πτέρωμα, σε σχήμα ρόμβου, πιθανώς τριών κινητήρων, με τον αριθμό “36”, είχε καταγραφεί να απογειώνεται και να ακολουθείται από ένα διθέσιο J-20S που λειτουργούσε ως αεροσκάφος παρακολούθησης.
Το J-20S, που επιβεβαιώθηκε από την κρατική AVIC το 2024, είχε σχεδιαστεί ώστε ο πίσω χειριστής να μπορεί να διαχειρίζεται αισθητήρες και να ελέγχει ομάδες επανδρωμένων-μη επανδρωμένων αεροσκαφών, κάτι που το καθιστά λογικό συνοδό για ένα αεροσκάφος που βρίσκεται ακόμη σε πειραματική φάση. Έτσι, η PLAAF φαίνεται να χρησιμοποιεί μια ώριμη πλατφόρμα πέμπτης γενιάς για να συλλέγει τηλεμετρία, οπτικά δεδομένα και πιθανώς να εισάγει ή να λαμβάνει δεδομένα από το νέο αεροσκάφος, επιταχύνοντας την αξιολόγησή του.
Χαρακτηριστικά και στρατηγικός ρόλος του J-36
Το ίδιο το J-36 εκτιμάται ότι αποτελεί την κινεζική συμμετοχή στον παγκόσμιο αγώνα για την αεροπορική μάχη έκτης γενιάς. Παρατηρούμενα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν:
Διαμόρφωση χωρίς ουραίο πτέρωμα για μείωση του ίχνους ραντάρ
Πτέρυγες μεγάλου χορδήματος για μεγαλύτερο εσωτερικό όγκο και καύσιμα
Πολλαπλές εισαγωγές αέρα στο άνω τμήμα της ατράκτου
Όλα αυτά είναι συνεπή με μια πλατφόρμα σχεδιασμένη να πετά βαθιά, να παραμένει αόρατη και να μεταφέρει βαριά φορτία σε μεγάλες αποστάσεις.
Η συνολική γεωμετρία του ευθυγραμμίζεται με προηγούμενες κινεζικές παρουσιάσεις εννοιών έκτης γενιάς και με την προσδοκία ότι ένα μελλοντικό κινεζικό «σύστημα συστημάτων» θα βασίζεται σε έναν κεντρικό, υψηλού εύρους ζώνης, ιδιαίτερα αυτοματοποιημένο κόμβο που θα λειτουργεί τόσο ως επιθετικό μέσο όσο και ως ιπτάμενο κέντρο διοίκησης.
Με αυτή την έννοια, το αεροσκάφος που τώρα φαίνεται πάνω από το Τσενγκντού μοιάζει λιγότερο με καθαρό μαχητικό εναέριας υπεροχής και περισσότερο με πολυ-ρόλο, μακράς εμβέλειας μέσο ικανό να επιβλέπει συνεργατικά μαχητικά, drones-«πιστούς πτέρυγες» και, όταν χρειάζεται, παλαιότερα επανδρωμένα αεροσκάφη.
Το γνωστό μέγεθος του J-20
Αντίθετα, το J-20 είναι πλέον γνωστό μέγεθος. Πέταξε για πρώτη φορά το 2011 και εντάχθηκε σε μονάδες μάχης της PLAAF αργότερα μέσα στη δεκαετία. Είναι μαχητικό πέμπτης γενιάς εναέριας υπεροχής με εσωτερικούς χώρους οπλισμού, προηγμένους αισθητήρες, αυξανόμενη ικανότητα ζεύξης δεδομένων και, από το 2024, πρωτότυπα με εγχώριους κινητήρες WS-15, που του προσφέρουν καλύτερες επιδόσεις σε ύψος και περισσότερη ηλεκτρική ισχύ για αισθητήρες.
Η άφιξη του διθέσιου J-20S πρόσθεσε έναν χειριστή αφιερωμένο στη διαχείριση αποστολής, σε εμπλοκές αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας, σε πλήγματα ακριβείας και στον έλεγχο μη επανδρωμένων συστημάτων. Είναι ακριβώς αυτή η παραλλαγή που εμφανίζεται στα βίντεο της 31ης Οκτωβρίου 2025, κάτι που ταιριάζει με τις δοκιμές του Δεκεμβρίου 2024, όπου το διθέσιο J-20S συνόδευε το νέο αεροσκάφος.
Ο συνδυασμός ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς που έχει ήδη πιστοποιηθεί σε υπηρεσία με μια βαριά, μη επιχειρησιακή ακόμη πλατφόρμα έκτης γενιάς επιτρέπει έτσι στους Κινέζους μηχανικούς να επικυρώσουν επικοινωνίες, σύντηξη αισθητήρων, συνεργατική στοχοποίηση και διαδικασίες ασφάλειας πτήσης χωρίς να διακινδυνεύουν την ταυτόχρονη πτήση δύο ανώριμων πρωτοτύπων.
Επιχειρησιακή σκοπιά και πακέτα μικτής γενιάς
Από επιχειρησιακή σκοπιά, μια συνδυασμένη πτήση J-36/J-20 δείχνει ότι η PLAAF εξερευνά πακέτα κρούσης μικτής γενιάς.
Το J-36, χάρη στον όγκο, την εμβέλεια και τους εσωτερικούς του χώρους, θα εισχωρούσε πρώτο σε μια αμφισβητούμενη «φούσκα» ως αόρατος ιχνηλάτης, μεταφέροντας αισθητήρες και όπλα μεγάλης εμβέλειας ή λειτουργώντας ως εναέριος ελεγκτής.
Το J-20S θα παρέμενε ελαφρώς εκτός, συγχωνεύοντας τα δεδομένα του J-36 με τη δική του εικόνα, εξασφαλίζοντας τον εναέριο χώρο έναντι εχθρικών μαχητικών και παρέχοντας το ανθρώπινο στοιχείο ελέγχου σε σύνθετες εμπλοκές.
Αυτό αντικατοπτρίζει ό,τι σκοπεύει να κάνει η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ με τα προγράμματα NGAD και τους στόλους F-35/F-22: μια νέα, πολύ ακριβή πλατφόρμα δεν αντικαθιστά τα υπάρχοντα μαχητικά πέμπτης γενιάς, αλλά τα ενορχηστρώνει, επεκτείνει την εμβέλειά τους και αξιοποιεί τον αριθμό τους.
Για την Κίνα, της οποίας τα σενάρια στον δυτικό Ειρηνικό απαιτούν διάσπαση των πυκνών δικτύων ISR και της ολοκληρωμένης αεράμυνας των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, μια τέτοια δομή είναι απαραίτητη. Ένα βαρύ αεροσκάφος έκτης γενιάς θα μπορούσε, για παράδειγμα, να εισέλθει πρώτο για να χαρτογραφήσει εκπομπές και να ρίξει ενεργά δολώματα· τα J-20 που θα ακολουθούσαν θα αναλάμβαναν την εμπλοκή εναέριων στόχων ή θα συνόδευαν πλατφόρμες μακράς εμβέλειας όπως βομβαρδιστικά H-6K ή μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη.
Στρατηγική βαρύτητα και μηνύματα
Η χρονική στιγμή και ο δημόσιος χαρακτήρας της πτήσης σχηματισμού έχουν στρατηγική βαρύτητα. Δεν υπήρξε ορατή προσπάθεια από τις κινεζικές αρχές να αποσυρθεί το περιεχόμενο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάτι που υποδηλώνει τουλάχιστον σιωπηρή έγκριση και πρόθεση επίδειξης τεχνολογικής συνέχειας από την πέμπτη στην έκτη γενιά.
Το Πεκίνο στέλνει τρία παράλληλα μηνύματα:
Προς την Ουάσιγκτον και τη δυτική αμυντική κοινότητα, ότι η PLAAF ανοίγει τον δικό της δρόμο προς την αεροπορική ισχύ έκτης γενιάς, πιθανώς περιορίζοντας το προβάδισμα του αμερικανικού προγράμματος NGAD.
Προς Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Αυστραλία, ότι η Κίνα είναι έτοιμη να αναπτύξει αεροσκάφη ειδικά σχεδιασμένα να διαπερνούν τα συστήματα αεράμυνάς τους, να περιπλέκουν τις αλυσίδες θανάτου τους και να απειλούν υπεράκτιες βάσεις και ναυτικές ομάδες μάχης.
Προς την Ταϊβάν και τις αμερικανικές δυνάμεις γύρω από την πρώτη νησιωτική αλυσίδα, ότι η PLAAF εργάζεται πάνω σε πλατφόρμες μακράς εμβέλειας, stealth κρούσης και διοίκησης, ικανές να επιβλέπουν σμήνη drones, να κορέσουν άμυνες και να θέτουν σε κίνδυνο κρίσιμους κόμβους.
Βιομηχανική δυναμική και γεωστρατηγικές προεκτάσεις
Σε γεωστρατηγικό επίπεδο, αυτό το βήμα παγιώνει επίσης τη βιομηχανική δυναμική των δύο κύριων κινεζικών οίκων μαχητικών αεροσκαφών, της Chengdu και της Shenyang. Από τον Δεκέμβριο του 2024, και οι δύο έχουν παρατηρηθεί να δοκιμάζουν νέες διατάξεις χωρίς ουραίο πτέρωμα· η εμφάνιση του J-36 σε στενή συνεργασία με ένα επιχειρησιακό J-20S δείχνει στο εσωτερικό κοινό και σε πιθανούς εξαγωγικούς πελάτες ότι η γραμμή της Chengdu περνά από το πειραματικό επίδειξης στην ολοκληρωμένη ικανότητα.
Μπορεί επίσης να στοχεύει στη σύγχυση των δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών, δημιουργώντας αμφισημία: οι αναλυτές πρέπει τώρα να καθορίσουν αν το αεροσκάφος είναι μελλοντικό μαχητικό εναέριας υπεροχής, stealth βομβαρδιστικό στην παράδοση του JH-XX ή πολυ-ρόλο πλατφόρμα C2. Η αμφισημία είναι από μόνη της εργαλείο: αν η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοι σχεδιαστές πρέπει να προετοιμαστούν για πολλούς πιθανούς ρόλους, θα πρέπει να διασπείρουν τους πόρους τους πιο λεπτά ανάμεσα σε αεράμυνα, αντι-αεροπορικές και μακράς εμβέλειας αποτρεπτικές απαντήσεις.
Από το πρωτότυπο στην επιχειρησιακή δοκιμή
Αυτό που προκύπτει από τα πλάνα της 31ης Οκτωβρίου 2025 είναι ότι το J-36 δεν είναι πλέον ένα απομονωμένο πρωτότυπο που περιστασιακά καταγράφεται από παρατηρητές, αλλά ένα αεροσκάφος που πλέον πετά σε ενορχηστρωμένες, πολυπληθείς διαμορφώσεις μαζί με επιχειρησιακά μέσα της PLAAF.
Αυτό σηματοδοτεί τη μετάβαση από πτήσεις απόδειξης ιδέας, που στόχευαν να δείξουν ότι το αεροσκάφος μπορεί να απογειωθεί, να προσγειωθεί και να ελιχθεί, σε επιχειρησιακά αντιπροσωπευτικές δοκιμές, όπου ασκούνται επικοινωνίες, ρόλοι και τακτικές.
Το μήνυμα προς τους αμυντικούς σχεδιαστές
Για τους αμυντικούς σχεδιαστές που παρακολουθούν την ταχεία άνοδο της κινεζικής στρατιωτικής αεροπορίας, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: το Πεκίνο προετοιμάζεται να επιχειρεί αεροσκάφη έκτης γενιάς όχι ως μουσειακά εκθέματα ή πολιτικά σύμβολα, αλλά ως τον κεντρικό κόμβο ενός πολυεπίπεδου, δικτυωμένου, μακράς εμβέλειας συστήματος κρούσης και εναέριας υπεροχής, ικανού να αμφισβητήσει τον δυτικό Ειρηνικό στη δεκαετία του 2030.
Πηγή: armyrecognition.com