Την παρθενική του πτήση αναμένεται να πραγματοποιήσει στα τέλη του 2027 το X-65 της αμερικανικής εταιρείας Aurora, ένα από τα πιο ιδιαίτερα και προηγμένα μη επανδρωμένα αεροχήματα που βρίσκεται σε ανάπτυξη σήμερα σε όλον τον κόσμο. Μεταξύ άλλων, το drone σχεδιάζεται να πραγματοποιεί ελιγμούς εν πτήσει εκτοξεύοντας αέρα!
Παγκόσμια Καινοτομία
Αναλυτικότερα, η περίπλοκη τεχνολογία πίσω από το X-65 ανάγκασε την κατασκευάστρια Aurora να καθυστερήσει κατά δύο χρόνια την πρώτη προγραμματισμένη πτήση του αεροχήματος. Μέχρι πρότινος η δοκιμή αυτή αναμένονται για τέλη του φετινού έτους, ωστόσο πριν λίγες ώρες η εταιρεία ανακοίνωσε νέο χρονοδιάγραμμα, με διορία για την πρώτη πτήση μέχρι τα τέλη του 2027.
Η Aurora Flight Sciences αποτελεί θυγατρική της Boeing και το X-65 αναπτύσσεται υπό την αιγίδα ενός προγράμματος της DARPA, της Υπηρεσίας Προηγμένων Αμυντικών Ερευνητικών Προγραμμάτων των Ηνωμένων Πολιτειών. Θα είναι το πρώτο αεροσκάφους αυτού του είδους που θα ελίσσεται στον αέρα μέσω του αποκαλούμενου «active flow control», δηλαδή ενεργού ελέγχου ρευμάτων αέρα.
Αυτό σημαίνει πως το X-65 δεν θα έχει συμβατικές πτέρυγες. Θα έχει φυσικά «φτερά» και «ουρά», αλλά αυτά δεν θα διαθέτουν μηχανικά πτερύγια και πηδάλια για να «στρίβει» το αερόχημα εν πτήσει. Ο έλεγχος του drone θα επιτυγχάνεται μέσω ενός πολύ καινοτόμου τρόπου: ειδικά ακροφύσια θα εκτοξεύουν αέρα στα κατάλληλα σημεία γύρω από τις πτέρυγες, έτσι ώστε να προσαρμόζεται κατάλληλα η ροή του αέρα γύρω από το αερόχημα. Με αυτόν τον τρόπο σχεδιάζεται να αλλάζει κατεύθυνση το X-65 κατά την διάρκεια της πτήσης.
Η DARPA ονομάζει αυτήν την ενδιαφέρουσα τεχνολογία CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors) και ευελπιστεί πως μελλοντικά θα εφαρμοστεί και σε νέους τύπους αεροσκαφών, πυραύλων και άλλων εναέριων πλατφορμών. Το CRANE υπόσχεται να επιδεικνύει καλύτερη απόδοση, βελτιωμένη αεροδυναμική και μειωμένο βάρος στις πλατφόρμες στις οποίες θα εφαρμόζεται.
Το X-65 θα λειτουργήσει ουσιαστικά ως πειραματόζωο της DARPA για να δοκιμάσει σε ρεαλιστικές συνθήκες αυτήν την νέα τεχνολογία. Μπορεί τώρα να ακούγεται ιδιαίτερα περίπλοκη, αλλά όταν τελειοποιηθεί οι Αμερικανοί υπόσχονται πως θα εφαρμόζεται σε αεροσκάφη με έναν πολύ απλό και οικονομικό τρόπο. Σήμερα τα συμβατικά αεροπλάνα χρησιμοποιούν πράγματι πολύ πιο περίπλοκους μηχανισμούς για να αλλάζουν κατεύθυνση.
Η Aurora χρηματοδοτήθηκε με 42 εκατομμύρια δολάρια το 2023 και σήμερα αναπτύσσει το πρώτο X-65 στην πολιτεία της Βιρτζίνια.