Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Αρχηγός του Επιτελείου Ενόπλων Δυνάμεων της Γαλλίας, Στρατηγός Fabien Mandon, κατά τη διάρκεια ακρόασης στη Γερουσία, ένα αεροπλανοφόρο υπερβαίνει την έννοια του απλού πλοίου: αποτελεί, πρωτίστως, ένα εργαλείο προβολής αεροπορικής ισχύος. Η αλήθεια αυτή επιβεβαιώθηκε περίτρανα κατά την πρόσφατη εκπαίδευση επιχειρησιακής ετοιμότητας (MECO) του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle στη Μεσόγειο.
Εντατικοί Ρυθμοί και Επιχειρησιακή Ετοιμότητα
Κατά τη διάρκεια του δεκαήμερου αυτού σταδίου, το γαλλικό Ναυτικό εκτέλεσε ένα πυκνό πρόγραμμα ασκήσεων, το οποίο περιελάμβανε 15 γυμνάσια ασφαλείας, 11 ασκήσεις αντιαεροπορικού αγώνα, 3 ασκήσεις ελέγχου επιχειρησιακών ικανοτήτων και μία βολή κατά πλοίου επιφανείας (Exocet). Παράλληλα, η αεροπορική ομάδα (GAé), αποτελούμενη από 18 Rafale Marine, 2 αεροσκάφη E-2C Hawkeye και 3 ελικόπτερα, είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει τις αντοχές και τις δυνατότητές της σε ρεαλιστικές συνθήκες.
Σύμφωνα με το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, πέραν των βασικών διαδικασιών, η βαρύτητα δόθηκε σε σύνθετους και σπάνιους ελιγμούς. Ξεχώρισε ο ανεφοδιασμός εν πλω από το νέο Πλοίο Γενικής Υποστήριξης Jacques Chevallier, διαδικασία που περιλάμβανε τη μεταφόρτωση βομβών A2SM των 500 και 1.000 κιλών, ενώ ταυτόχρονα διεξαγόταν απονήωση και προσνήωση περιπόλου αεράμυνας. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν προετοιμασίες ρυμούλκησης, καθώς και μία εντυπωσιακή επιδρομή μεγάλου βεληνεκούς.
«Πέρα από τα βασικά στοιχεία αυτής της εκπαίδευσης, αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι κυρίως η πραγματοποίηση ορισμένων ασυνήθιστων ελιγμών: ένας ανεφοδιασμός εν πλω με το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης [BRF] Jacques Chevallier, που περιελάμβανε τη φόρτωση βομβών A2SM των 500 και 1000 κιλών, παράλληλα με την απονήωση και την προσνήωση μιας περιπόλου αεράμυνας ετοιμότητας, αλλά επίσης την προετοιμασία ρυμούλκησης με το BRF, ή ακόμα και μια επιδρομή μεγάλου βεληνεκούς στο πεδίο βολής «Καράβια» [απόσταση 2.000 χλμ.] από τη ζώνη άσκησης στη Μεσόγειο», ανέφερε λεπτομερώς το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό αυτή την εβδομάδα.
Ο «Άθλος» της κρούσης στην Ελλάδα
Το αποκορύφωμα της εκπαίδευσης ήταν η εκτέλεση ενός μακρινού πλήγματος στο Πεδίο Βολής «Καράβια», το οποίο απαιτούσε πτήση 2.000 χιλιομέτρων από τη ζώνη ασκήσεων. Το Ναυτικό χαρακτηρίζει την επιχείρηση ως «τεχνικό και οργανωτικό άθλο», καθώς περιλάμβανε όλη την αλυσίδα ενεργειών: από τη μεταφορά βαρέος φορτίου και τη συναρμολόγηση των όπλων, μέχρι την απονήωση και την ακριβή προσβολή του στόχου με βόμβες 1.000 κιλών.
Συγκεκριμένα, η αεροπορική ομάδα κλήθηκε να πλήξει ναυτικό στόχο χρησιμοποιώντας το Αρθρωτό Οπλικό Σύστημα Αέρος-Εδάφους 1.000 κιλών (AASM 1000). Το συγκεκριμένο όπλο, που πιστοποιήθηκε μόλις τον Ιανουάριο του 2023, αποτελείται από κιτ καθοδήγησης και αύξησης βεληνεκούς προσαρμοσμένα σε κορμό βόμβας ενός τόνου και είναι πλήρως επιχειρησιακό και για τους δύο κλάδους των γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Το προφίλ της αποστολής και το Rafale F4
Άξιο αναφοράς είναι ότι μόνο το πρότυπο Rafale F4 έχει τη δυνατότητα να φέρει το AASM 1000. Το σενάριο της άσκησης προέβλεπε την απονήωση δύο Rafale M δυτικά της Κορσικής, εκ των οποίων το ένα σε ρόλο εναέριου ανεφοδιασμού (εξοπλισμένο με ατρακτίδιο Narang).
Μετά από μεταφορά καυσίμου πάνω από την Ιταλία (Απουλία), το Rafale F4 συνέχισε την πορεία του προς τα νοτιοανατολικά της Ελλάδας. Εκτελώντας διείσδυση χαμηλού ύψους, εξαπέλυσε με επιτυχία το AASM 1000 στο πεδίο βολής «Καράβια».
«Σε απόσταση άνω των 1.000 ναυτικών μιλίων από το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle, η Ναυτική Αεροπορία επιβάλλει την παρουσία της. Γρήγορα. Δυνατά. Μακριά. Αυτή είναι η προβολή ισχύος», σχολίασε ο επίσημος λογαριασμός της Ναυτικής Αεροπορίας στο κοινωνικό δίκτυο X.
Για το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, η συγκεκριμένη άσκηση συνιστά μια μείζονα επιχειρησιακή επιτυχία, αποδεικνύοντας μια ικανότητα προβολής ισχύος που, όπως σημειώνεται, ελάχιστα ναυτικά παγκοσμίως μπορούν να υλοποιήσουν σε λιγότερο από 24 ώρες.