Κόσμος

«Σε αναμμένα κάρβουνα» η ναυτιλία: 271 ελληνικών συμφερόντων πλοία στην «φλεγόμενη» ζώνη του Ορμούζ

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα παρακολουθεί αδιάκοπα τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, με τη σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν να επαναφέρει στο προσκήνιο τον κίνδυνο αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ από την Τεχεράνη. όπως είναι γνωστό, η στρατηγική σημασία της περιοχής είναι τεράστια, καθώς περίπου το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται μέσω των στενών, καθιστώντας τυχόν διατάραξή τους μεγάλη απειλή για την παγκόσμια οικονομία, την ενεργειακή ασφάλεια και τη διεθνή απειλή.

Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλέστηκε ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, ιδιαίτερα υψηλός είναι ο αριθμός των ελληνικών συμφερόντων πλοίων που κινούνται αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη ζώνη υψηλού κινδύνου. Συνολικά 271 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται στην περιοχή, εκ των οποίων 199 πλοία στον Περσικό Κόλπο και 72 στο Στενό του Ορμούζ. Από αυτά, μόλις 35 φέρουν την ελληνική σημαία, κάτι που έχει σημασία όσον αφορά το νομικό καθεστώς, τις διεθνείς υποχρεώσεις προστασίας και τη δυνατότητα παρέμβασης του ελληνικού κράτους σε περίπτωση επεισοδίου.

Τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence δείχνουν ότι μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2025 πέρασαν από τα Στενά του Ορμούζ 1.201 ελληνόκτητα πλοία, γεγονός που υπογραμμίζει την κρίσιμη παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας στην περιοχή.

Ο Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει ότι η ανησυχία κορυφώνεται καθώς μία πλήρης στρατιωτική κλιμάκωση, όπως προειδοποιεί και ο επικεφαλής ασφαλείας της BIMCO Jakob Larsen, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ουσιαστικό κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, με ανυπολόγιστες συνέπειες. Παρά το γεγονός ότι προς το παρόν η διέλευση συνεχίζεται κανονικά, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.

Η αυξανόμενη ένταση έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τη ναυτιλιακή αγορά. Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες επιδεικνύουν αυξημένη επιφυλακτικότητα στην ανάληψη φορτίων από τη Μέση Ανατολή, καθώς η ανασφάλεια οδηγεί σε αύξηση των ναύλων. Σύμφωνα με στοιχεία από ναυλομεσίτες, οι ναύλοι VLCC (Very Large Crude Carriers) από τον Περσικό προς την Ασία αυξήθηκαν κατά περίπου 25%, ενώ η ημερήσια ναύλωση VLCC από τον Κόλπο της Κίνας εκτινάχθηκε μέσα σε λίγες ημέρες από 19.998 δολάρια σε άνω των 47.600 δολαρίων.

Πιο ανθεκτικός προς ώρας εμφανίζεται ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων, καθώς πολλές εταιρείες είχαν ήδη τροποποιήσει τις διαδρομές τους λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, η πλήρης διακοπή λειτουργίας των Στενών θα είχε αναπόφευκτες επιπτώσεις και στα container ships, από τα οποία περίπου 20-30 διέρχονται καθημερινά σε κανονικές συνθήκες.

Ιδιαίτερα προβληματική είναι η κατάσταση και στην ασφαλιστική αγορά, καθώς ήδη οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβάλλουν υψηλά ασφάλιστρα «κινδύνων πολέμου» έως και 60%, επιβαρύνοντας περαιτέρω το κόστος μεταφοράς — κόστος που αναπόφευκτα θα φτάσει και στον τελικό καταναλωτή.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κίνα 0

Πάμε για Αρμαγγεδών; Το αεροσκάφος E-4B «Doomsday Plane» προσγειώθηκε στην Ουάσινγκτον -Ο Κινέζος πρόεδρος μιλά για ειρήνη αλλά ετοιμάζεται για τα πάντα

Οδηγούμαστε σε επικίνδυνους ατραπούς για ολόκληρο τον πλανήτη -Γιατί η ιρανική επικράτεια έχει τρομερή σημασία για την...
Εκκλησία 0

Ρωσικό ΜΜΕ αποκαλύπτει τις προφητείες του Γέροντα Θεόδωρου Αγιοφαραγγίτη της Κρήτης: Πυρηνικός πόλεμος και πτώση του καθεστώτος Ερντογάν

Τεράστιες γεωπολιτικές αλλαγές στην ευρύτερη περιοχή μας προμηνύουν και ίδρυση του κουρδικού κράτους αλλά και σύγκρουση...