ExxonMobil: Ο πετρελαϊκός κολοσσός είχε προβλέψει την κλιματική αλλαγή από το '70

Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες πετρελαίου στον κόσμο, η ExxonMobil προέβλεψε με ακρίβεια πώς η κλιματική αλλαγή θα προκαλούσε άνοδο της παγκόσμιας θερμοκρασίας πριν από τη δεκαετία του 1970, ισχυρίζονται οι ερευνητές.

Mία ιδιωτική έρευνα του κολοσσού ExxonMobil που στη συνέχεια «εξαφανίστηκε» είχε προβλέψει δεκαετίες πριν την υπερθέρμανση του πλανήτη, η εταιρεία ωστόσο αρνήθηκε δημόσια τη σύνδεση. Δεκαετίες έρευνας από επιστήμονες της Exxon προέβλεψαν με ακρίβεια πόση υπερθέρμανση του πλανήτη θα προέκυπτε από την καύση ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με μια νέα μελέτη στο περιοδικό Science.

Τα ευρήματα έρχονται σε σύγκρουση με μια εξαιρετικά επιτυχημένη εκστρατεία στην οποία η Exxon πρωτοστάτησε και χρηματοδότησε για περισσότερα από 30 χρόνια, η οποία θέτει υπό αμφισβήτηση την ανθρωποκεντρική κλιματική αλλαγή και την επιστήμη που τη στηρίζει. Αυτο το αφήγημα βοήθησε στην καθυστέρηση της ομοσπονδιακής και διεθνούς δράσης για την κλιματική αλλαγή, ακόμη και όταν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επιδεινώθηκαν.

Οι ακαδημαϊκοί ανέλυσαν δεδομένα στα εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας.Η ExxonMobil αρνήθηκε τους ισχυρισμούς. «Αυτό το θέμα έχει ανακύψει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια και, σε κάθε περίπτωση, η απάντησή μας είναι η ίδια: όσοι μιλούν για το πώς η «Exxon γνώριζε» κάνουν λάθος στα συμπεράσματά τους», δήλωσε η εταιρεία στο BBC News. Εταιρείες συμπεριλαμβανομένης της ExxonMobil έχουν κερδίσει δισεκατομμύρια από την πώληση ορυκτών καυσίμων που απελευθερώνουν εκπομπές που προκαλούν την υπερθέρμανση του πλανήτη, σύμφωνα με τους επιστήμονες, τις κυβερνήσεις και τον ΟΗΕ.

Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι προβλέψεις της ExxonMobil ήταν συχνά πιο ακριβείς ακόμη και από κορυφαίους επιστήμονες της NASA. «Πραγματικά υπογραμμίζει την έντονη υποκρισία της ηγεσίας της ExxonMobil, η οποία γνώριζε ότι οι δικοί της επιστήμονες έκαναν αυτήν την πολύ υψηλής ποιότητας εργασία μοντελοποίησης και είχαν πρόσβαση σε αυτές τις προνομιακές πληροφορίες, ενώ έλεγαν σε εμάς τους υπόλοιπους ότι τα κλιματικά μοντέλα ήταν ψευδη», λέει η Nαόμι Ορέσκες, καθηγήτρια της ιστορίας της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

Τα ευρήματα είναι ένα «όπλο που καπνίζει», προσθέτει ο συν-συγγραφέας Τζόφρεϊ Σουπράν, αναπληρωτής καθηγητής περιβαλλοντικής επιστήμης και πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι. «Η ανάλυσή μας μας επιτρέπει για πρώτη φορά να βάλουμε πραγματικά έναν αριθμό σε αυτό που ήξερε η Exxon, δηλαδή ότι η καύση των προϊόντων ορυκτών καυσίμων της θα θερμάνει τον πλανήτη κατά περίπου 0,2 βαθμούς Κελσίου κάθε δεκαετία», είπε.

Οι ερευνητές ποτέ πριν δεν είχαν ποσοτικοποιήσει τα επιστημονικά στοιχεία στα έγγραφα της ExxonMobil, λέει. Σε απάντηση, η ExxonMobil επισήμανε μια απόφαση δικαστηρίου των ΗΠΑ του 2019 που κατέληξε στο συμπέρασμα: «Τα στελέχη και οι υπάλληλοι της ExxonMobil δεσμεύτηκαν ομοιόμορφα να εκτελούν αυστηρά τα καθήκοντά τους με τον πιο ολοκληρωμένο και σχολαστικό τρόπο».«Η ExxonMobil έχει δεσμευτεί να είναι μέρος της λύσης για την κλιματική αλλαγή και τους κινδύνους που αυτή εγκυμονεί», είπε ένας εκπρόσωπος.

«Η εξαιρετική τους μοντελοποίηση του κλίματος ήταν τουλάχιστον συγκρίσιμη σε απόδοση με έναν από τους πιο σημαντικούς και αναγνωρισμένους κλιματικούς επιστήμονες της σύγχρονης ιστορίας», είπε ο καθηγητής Σούπραν, συγκρίνοντας το έργο της ExxonMobil με τον Τζέιμς Χάνσεν της NASA, ο οποίος έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το κλίμα το 1988.

Η Ορέσκες είπε ότι τα ευρήματα δείχνουν ότι η ExxonMobil «παραπλάνησε εν γνώσει της» το κοινό και τις κυβερνήσεις. «Είχαν όλες αυτές τις πληροφορίες στη διάθεσή τους, αλλά έλεγαν πολύ, πολύ διαφορετικά πράγματα δημόσια», εξήγησε. Προηγούμενες έρευνες έχουν ανακαλύψει έγγραφα της Exxon που υποδηλώνουν ότι η εταιρεία προσπάθησε να διαδώσει αμφιβολίες για την επιστήμη. Ένα εσωτερικό έγγραφο καθόρισε τη «θέση της Exxon» για να «τονίσει την αβεβαιότητα στα επιστημονικά συμπεράσματα» σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Science, υποδηλώνει επίσης ότι η ExxonMobil είχε λογικές εκτιμήσεις για το πώς θα έπρεπε να μειωθούν οι εκπομπές προκειμένου να αποφευχθούν οι χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε έναν κόσμο που θερμαίνεται κατά 2 βαθμούς Κελσίου ή περισσότερο. Οι επιστήμονές τους απέρριψαν επίσης σωστά τη θεωρία ότι μια εποχή παγετώνων ερχόταν σε μια εποχή που άλλοι ερευνητές συζητούσαν ακόμη την προοπτική.

Οι καθηγητές Ορέσκες και Σουπράν πραγματοποίησαν την έρευνα αφού οι δημοσιογράφοι το 2015 αποκάλυψαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η ExxonMobil γνώριζε για την κλιματική αλλαγή, αλλά κατηγορήθηκαν από την ExxonMobil ότι «είναι επιλεκτικοί απέναντι στην αλήθεια». Σχεδίασαν επιστημονικά δεδομένα σε περισσότερες από 100 δημοσιεύσεις από την Exxon και την Exxon Mobil μεταξύ 1977 και 2014 για να υπολογίσουν τις προβλέψεις τους για την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας.

Τα ευρήματα προσθέτουν στη συνεχιζόμενη πίεση στην εταιρεία σχετικά με όσα γνώριζε για την κλιματική αλλαγή. Οι εκστρατείες ισχυρίζονται ότι διέδωσε παραπληροφόρηση προκειμένου να προστατεύσει τα επιχειρηματικά της συμφέροντα στα ορυκτά καύσιμα και μηνύουν την εταιρεία σε διάφορα δικαστήρια των ΗΠΑ.