Κόσμος

Στην πίσω αυλή των ΗΠΑ η Τεχεράνη! Ιρανικό υπερδεξαμενόπλοιο μετέφερε φορτίο στη Βενεζουέλα-Κρίσιμες αποφάσεις από τον ΟΠΕΚ

Ένα υπερδεξαμενόπλοιο υπό τη σημαία του Ιράν που μετέφερε περισσότερα από 2 εκατομμύρια βαρέλια συμπυκνώματος ελλιμενίστηκε σε λιμάνι της Βενεζουέλας, με τις δύο χώρες να αντιμετωπίζουν κυρώσεις από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με αναλυτές και δορυφορικές εικόνες.

Η άφιξη του πετρελαιοφόρου Starla έρχεται καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις στη Βιέννη για την τετριμμένη πυρηνική συμφωνία της Ισλαμικής Δημοκρατίας με τις παγκόσμιες δυνάμεις, οι οποίες επέτρεψαν τις πωλήσεις πετρελαίου. Το 2018, οι ΗΠΑ αποχώρησαν μονομερώς από τη συμφωνία υπό τον τότε πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, πυροδοτώντας μακροχρόνιες εντάσεις στην ευρύτερη Μέση Ανατολή που συνεχίζονται και σήμερα.

Το Starla έφτασε στα ανοικτά των ακτών της Βαρκελώνης, στη Βενεζουέλα, στα τέλη Ιανουαρίου. Μια δορυφορική φωτογραφία που αναλύθηκε από το Planet Labs PBC έδειξε το σκάφος εκεί την Κυριακή και τις σύγκρινε με άλλες εικόνες του πλοίου και του ελικοδρόμιού του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι διαστάσεις του ταίριαζαν επίσης με εκείνες του Starla, το οποίο ανήκει στην National Iranian Tanker Co. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις στην εταιρεία τον Οκτώβριο του 2020, λέγοντας ότι βοήθησε στη χρηματοδότηση της εκστρατευτικής δύναμης Quds της παραστρατιωτικής Επαναστατικής Φρουράς του Ιράν.

Το Starla αντιπροσωπεύει την πρώτη γνωστή αποστολή συμπυκνωμάτων του 2022 από το Ιράν που φτάνει στη Βενεζουέλα ως μέρος μιας σχέσης μεταξύ των δύο χωρών που εξάγουν πετρέλαιο που βρίσκονται και οι δύο υπό αμερικανικές κυρώσεις.

Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Ιράν δεν έχουν αναγνωρίσει την άφιξη του Starla στη Βενεζουέλα, αφού νωρίτερα αναφέρθηκαν σε άλλες αποστολές. Η αποστολή του Ιράν στα Ηνωμένα Έθνη δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό, όπως επισημαίνει το Associated Press.

Ο Samir Madani, συνιδρυτής του TankerTrackers.com, είπε ότι το πλοίο μεταφέρει 2,1 εκατομμύρια βαρέλια πολύ ελαφριάς μορφής πετρελαίου με βάση το φυσικό αέριο που χρησιμοποιεί η κρατική εταιρεία της Βενεζουέλας για να αραιώσει το βαρύ αργό πετρέλαιο και να το μετατρέψει σε εξαγώγιμο μείγμα.

Ο Madani είπε ότι το πλοίο αναχώρησε από το Ιράν στις 11 Δεκεμβρίου και απενεργοποίησε το υποχρεωτικό αυτόματο σύστημα αναγνώρισης για περισσότερο από ενάμιση μήνα. Το σύστημα χρησιμοποιείται για την πρόληψη συγκρούσεων, αλλά οι εταιρείες τα τελευταία χρόνια έχουν υιοθετήσει μια σειρά από τεχνικές, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησης, για να αποφύγουν τον εντοπισμό καθώς οι ΗΠΑ επέκτειναν τις οικονομικές κυρώσεις.

Το Ιράν διατηρεί στενούς δεσμούς με τον πρόεδρο της Βενεζουέλας Νικολά Μαδούρο και έχει στείλει βενζίνη και άλλα προϊόντα στη χώρα εν μέσω εκστρατείας κυρώσεων από τις ΗΠΑ. Ο Madani είπε ότι πλοία μετέφεραν συμπύκνωμα από το Ιράν στη Βενεζουέλα άλλες τέσσερις φορές από το 2020, παραδίδοντας περισσότερα από 8,3 εκατομμύρια βαρέλια.

Η Claire Jungman, η επικεφαλής του προσωπικού της ομάδας United Against Nuclear Iran με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία παρακολουθεί επίσης τις αποστολές ιρανικού πετρελαίου, αναγνώρισε με παρόμοιο τρόπο το Starla από δορυφορικές εικόνες. Η Jungman είπε ότι η οργάνωσή της είχε παρακολουθήσει μια άνοδο στις μυστικές πωλήσεις ιρανικού πετρελαίου στην Κίνα και τη Βενεζουέλα, τις οποίες περιέγραψε ως χώρες που «βλέπουν πόσο μακριά μπορούν να ωθήσουν την κυβέρνηση Μπάιντεν».

«Αν οι ΗΠΑ συνεχίσουν να τις αφήνουν να ξεφεύγουν… το Ιράν θα συνεχίσει να καθυστερεί», είπε η Jungman. «Παίρνουν αυτό που θέλουν λόγω της έλλειψης επιβολής των κυρώσεων».

Ο ΟΠΕΚ + αποφασίζει για την παραγωγή πετρελαίου εν μέσω ανησυχιών για τη Ρωσία και την Ουκρανία

Το καρτέλ πετρελαίου ΟΠΕΚ και οι συμμαχικές χώρες αποφασίζουν πόσο πετρέλαιο θα τροφοδοτήσουν την παγκόσμια οικονομία καθώς οι τιμές του αργού κυμαίνονται κοντά σε υψηλά επτά ετών - εκτινάσσοντας και το κόστος της βενζίνης - και οι φόβοι για μια ρωσική στρατιωτική κίνηση κατά της Ουκρανίας εντείνουν τις ανησυχίες για την προσφορά.

Το πιθανό αποτέλεσμα της διαδικτυακής συνάντησης της Τετάρτης, λένε οι αναλυτές, θα είναι να διατηρηθεί το σχέδιο της 23μελούς συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να αποκαταστήσει σταδιακά την παραγωγή που μειώθηκε στα βάθη της πανδημίας του κορονοϊού το 2020. Αυτό σημαίνει ότι προσθέτουμε 400.000 βαρέλια την ημέρα κάθε μήνα.

Η τήρηση του σχεδίου θα στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου, καθώς πολλά μέλη της συμμαχίας δεν μπόρεσαν να καλύψουν το μερίδιό τους στην παραγωγή. Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν απήχηση σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία όσον αφορά τον υψηλότερο πληθωρισμό στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και τα ακριβότερα καύσιμα για θέρμανση, πτήσεις και ΙΧ.

Οι πρόσφατες αυξήσεις των τιμών τροφοδοτήθηκαν επίσης από τις εντάσεις στην Ανατολική Ευρώπη, «όπου η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα γύρω από τη Ρωσία και την Ουκρανία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο ένα σημαντικό μέρος των ρωσικών ροών πετρελαίου σε περίπτωση κατάρρευσης των διπλωματικών συνομιλιών και επιβληθούν κυρώσεις για τις εξαγωγές ενέργειας», δήλωσε η Louise Dickson, ανώτερη υπάλληλος πετρελαίου και αναλύτρια αγορών της Rystad Energy.

Η Ρωσία είναι σημαντικός παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν, ωστόσο, ότι τυχόν κυρώσεις που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη θα επιδιώκουν να εξοικονομήσουν τον ενεργειακό εφοδιασμό.

Ο ΟΠΕΚ + «φαίνεται αρκετά ικανοποιημένος με τις αγορές», με τις τιμές του πετρελαίου να έχουν ανακάμψει περίπου στα 90 δολάρια το βαρέλι, επομένως είναι πιθανό να διατηρήσει το χρονοδιάγραμμα σταδιακών αυξήσεων προς το παρόν, δήλωσε ο Gary Peach, αναλυτής εφοδιασμού πετρελαίου της εταιρείας πληροφοριών Energy Intelligence. «Το νέο πρόβλημα για τον ΟΠΕΚ+ είναι να παράξει αυτό που υποσχέθηκε».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ορισμένες χώρες μέλη του ΟΠΕΚ, όπως η Νιγηρία και η Αγκόλα, δεν μπόρεσαν να αυξήσουν την παραγωγή τους λόγω της υστέρησης των επενδύσεων σε πετρέλαιο. Αυτό εγείρει το ερώτημα εάν χώρες που μπορούν να παράγουν περισσότερα - όπως η de facto ηγέτης του ΟΠΕΚ η Σαουδική Αραβία - θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό.

«Αυτό είναι ένα δίλημμα που ο ΟΠΕΚ+ θα πρέπει να αντιμετωπίσει πολύ σύντομα», είπε ο Peach, αν και οι απαντήσεις ενδέχεται να μην δοθούν στη συνεδρίαση της Τετάρτης.

Ο ΟΠΕΚ+ έχει μερίδιο στη σταθερή εξέλιξη των τιμών: Ενώ οι υψηλότερες τιμές ωφελούν τους κρατικούς προϋπολογισμούς στις χώρες παραγωγής, τα μέλη μπορεί να μην θέλουν να τους δουν να εκτοξεύονται σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι, όταν μπορεί να αρχίσουν να διαβρώνουν τη ζήτηση από τις μεταφορές και τη βιομηχανία.

Το αμερικανικό πετρέλαιο διαπραγματεύτηκε λίγο περισσότερο από 88 δολάρια το βαρέλι την Τετάρτη, ενώ το διεθνές πετρέλαιο αναφοράς Brent κινήθηκε στα 89 δολάρια το βαρέλι. Οι αμερικανοί οδηγοί πληρώνουν κατά μέσο όρο 3,36 δολάρια ανά γαλόνι για βενζίνη, αυξημένο κατά 8 σεντς σε σχέση με πριν από έναν μήνα και 94 σεντς σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με την ομοσπονδία συλλόγων μηχανοκίνητων ΑΑΑ.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ