Κόσμος

Σενεγάλη: Μια νέα γενιά γυναικών αναγκάζεται να σκοτώνει τα μωρά της

Όπως αναφέρει, μέσα στα τρία μόλις τελευταία χρόνια, 32 νεκρά μωρά έχουν εντοπιστεί από ρακοσυλλέκτες σε μια από τις μεγαλύτερες χωματερές της Αφρικής που βρίσκεται στη χώρα.

Έχοντας έρθει σε επαφή με νεαρές γυναίκες που έχουν φυλακιστεί εξαιτίας αυτής της πράξης, η ίδια αποδίδει αυτόν τον ασυνήθιστα υψηλό αριθμό παιδοκτονιών στη ντροπή και τον κοινωνικό αποκλεισμό που βιώνουν οι γυναίκες που μένουν έγκυοι εκτός γάμου, αλλά και στην απώλεια των παραδοσιακών μεθόδων υποστήριξης των νεαρών γυναικών, καθώς αυτές φτάνουν στη σεξουαλική ωρίμανση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στο παρελθόν, εξηγεί η Μπέι, τα κορίτσια στρέφονταν στην la Badiane, δηλαδή στη μεγαλύτερης ηλικίας θεία τους, που τους δίδασκε όσα έπρεπε να ξέρουν στο πλαίσιο της κουλτούρας τους για το σεξ και την αντισύλληψη. Μάλιστα, όταν πλησίαζαν στην εφηβεία, η θεία αυτή οδηγούσε τα κορίτσια σε συγκεκριμένα σημεία, όπου παρέμεναν ολόκληρους μήνες για να μυηθούν στον κόσμο του σεξ.

Μιλώντας με ορισμένες γυναίκες που είχαν φυλακιστεί για παιδοκτονία στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τη ΜΚΟ Tostan που επιχειρεί να εκπαιδεύσει τις κρατούμενες ώστε να μπορέσουν να εργαστούν μετά την αποφυλάκισή τους, η Μπέι αισθάνθηκε σε πολλές περιπτώσεις τη βαρύτητα της απώλειας αυτής της παράδοσης. «Οι γυναίκες αυτές δεν έχουν ούτε την οικογενειακή, ούτε την ψυχολογική υποστήριξη που χρειάζονται Δεν έχουν πουθενά να στραφούν για να μιλήσουν και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους».

«Εδώ, το να κάνεις ένα παιδί εκτός γάμου είναι πολύ σοβαρό και η κοινωνία το αντιμετωπίζει με μεγάλη δυσαρέσκεια. Οι γυναίκες που βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση προτιμούν να στραγγαλίσουν το μωρό τους παρά να υποφέρουν από τις πιέσεις της κοινωνίας», τονίζει ο ιμάμης Μπέι Νιανγκ, βουλευτής της Σενεγάλης.

Στη Σενεγάλη, η παράδοση ήθελε τη la Badiane κάθε οικογένειας να αναλαμβάνει τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των κοριτσιών. Επιπλέον, ήταν και το μόνο πρόσωπο που είχε το δικαίωμα να παρίσταται στη μύηση των κοριτσιών, που πραγματοποιούνταν στο «ιερό δάσος». Όμως η παράδοση αυτή έχει πια σβήσει, περιορίζοντας τον ρόλο και τη θέση των γυναικών στην κοινωνία της χώρας, με δραστικές συνέπειες για τα κορίτσια και τις σεξουαλικές επιλογές τους, αναφέρει η Μπέι.

Όπως σημειώνει, η αμέσως προηγούμενη γενιά κατέχει παραδοσιακές μεθόδους αντισύλληψης και άμβλωσης, και πολλές γυναίκες που μίλησαν στη Μπέι της ανέφεραν ότι νιώθουν πως οι μεγαλύτερές τους τις έχουν προδώσει, επειδή σταμάτησαν να τους μεταφέρουν αυτές τις πληροφορίες. Στη Σενεγάλη οι γυναίκες έχουν δικαίωμα στην άμβλωση μόνο αν απειλείται η ζωή τους, ενώ οι συμβατικές μέθοδοι αντισύλληψης έχουν συχνά απαγορευτικό κόστος.

Το ιερό δάσος βρισκόταν στο επίκεντρο των τελετών μύησης των αγοριών και των κοριτσιών που έμπαιναν στην εφηβεία. Ο ραγδαίος εκσυγχρονισμός και η αστικοποίηση της χώρας πρακτικά εξαφάνισε αυτή την παράδοση, με τις τελευταίες μαζικές τελετές να πραγματοποιούνται το 1968

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα κορίτσια, υπό την καθοδήγηση της la Badiane παρέμεναν στο δάσος ακόμη και για τρεις μήνες και εκεί λάμβαναν μέρος σε τελετές και μάθαιναν για την έμμηνο ρύση και τη σεξουαλικότητα, αλλά και εναλλακτικές μεθόδους αντισύλληψης. Η απώλεια μιας τόσο σημαντικής παράδοσης συχνά αναφέρεται ως η αιτία που οι γυναίκες της χώρας έχασαν την αναπαραγωγική τους αυτονομία.

Η Φατίμα είναι 40 ετών. Έμεινε πέντε χρόνια στη φυλακή αφού σκότωσε την νεογέννητη κόρη της. Η ιστορία της δεν έχει τίποτα το ξεχωριστό. Ζούσε σε μια κλειστή, βαθιά θρησκευόμενη κοινότητα σε ένα νησί της Σενεγάλης. Ερωτεύτηκε και στα 18 της χρόνια ήταν έγκυος και ανύπαντρη. Παρά τις πιέσεις και το στίγμα, αποφάσισε να κρατήσει το παιδί της. Ο πατέρας του, ένας ναυτικός δεν ξαναεμφανίστηκε ποτέ. Όπως λέει, τόσο η ίδια όσο και ο γιος της υπέφεραν καθημερινή κακοποίηση από την κοινότητά τους.

Αφού αναγκάστηκε να παντρευτεί έναν άνδρα κατά π0ολύ μεγαλύτερό της, η Φατίμα απέκτησε άλλα τέσσερα παιδιά. Όμως μετά ζήτησε διαζύγιο, κίνηση-ταμπού για την οικογένειά της. Της απαγόρευσαν να επιστρέψει στο σπίτι της και της πήραν τα παιδιά της.

Πήγε στην πρωτεύουσα της χώρας, το Ντακάρ, και βρήκε δουλειά ως οικιακή βοηθός. Σε αυτό το διάστημα ζήτησε τη βοήθεια ενός τοπικού θρησκευτικού ηγέτη για να πείσει την οικογένειά της να τη συγχωρήσει, όμως εκείνος τη βίασε και την άφησε έγκυο. Μη θέλοντας το παιδί της να υποφέρει ζώντας στο περιθώριο, έψαξε μάταια για κάποια λύση.

Η άμβλωση ήταν αδύνατη, καθώς δεν διέθετε ούτε τους πόρους ούτε τις διασυνδέσεις. Γέννησε σε ένα σοκάκι γεμάτο σκουπίδια. Για τρεις μέρες έκρυβε το μωρό της από τους εργοδότες της. Τελικά το στραγγάλισε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στο Ντακάρ γνώρισε έναν άνδρα και έμεινε ξανά έγκυος. Δεν μπορεί να διαβάσει, ούτε να γράψει και βγάζει περίπου 1€ την ημέρα. Φοβόταν για τη ζωή της και τη ζωή του παιδιού της κι έτσι έκρυψε την εγκυμοσύνη της. Όταν το μωρό της γεννήθηκε νεκρό, έκρυψε το πτώμα του. Αυτή τη στιγμή κρύβεται σε ένα δάσος και με τη βοήθεια της Tostan εκτρέφει κοτόπουλα.

Η Μαριάμα είναι 42 ετών και μητέρα επτά παιδιών. Αποφυλακίστηκε πριν ένα χρόνο, αφού εξέτισε ποινή πέντε ετών αφού σκότωσε την κόρη της. Εκείνη την εποχή ήταν μια χήρα, εργαζόμενη της μεσαίας τάξης, που διατηρούσε σχέση εκτός γάμου. Έκρυψε την εγκυμοσύνη της από την οικογένεια, τους φίλους και τους συναδέλφους της. Υποστηρίζει ότι το μωρό της γεννήθηκε νεκρό, όμως παραδέχεται ότι τη θήλασε μια ώρα μετά τον τοκετό. Η νεκροψία έδειξε ότι στραγγάλισε το παιδί πριν το θάψει στον κήπο της με τη βοήθεια του συντρόφου της. Οι γείτονες κάλεσαν την αστυνομία και συνελήφθη την επόμενη μέρα. Πλέον έχει ξαναπαντρευτεί, έχει μετανιώσει για τις πράξεις της και προσπαθεί να προειδοποιήσει τις κόρες της για τους άνδρες και τις «κακές προθέσεις τους».

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ