Κόσμος

Διάδρομος Zangezur: Γιατί κερδίζουν Κίνα και Τουρκία

Η ευκαιρία της  δημιουργίας του διαδρόμου Zangezur για τη σύνδεση της Τουρκίας -Αζερμπαϊτζάν είναι ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα της νίκης Ναγκόρνο-Καραμπάχ επί των Αρμενίων,  δήλωσε η Πρόεδρος του Κοινοβουλίου του Αζερμπαϊτζάν Σαχάμπα Γκαφάροβα την Τετάρτη.

"Ένα από τα σημαντικά αποτελέσματα αυτής της μεγάλης νίκης είναι η ιστορική ευκαιρία για την κατασκευή του διαδρόμου Zangezur, ο οποίος θα δημιουργήσει άμεση σύνδεση μεταξύ των χωρών μας", δήλωσε ο Γκάφαροβα σε ένα συμπόσιο με τίτλο "Παρελθόν, παρόν και μέλλον του τουρκικού κόσμου" στην πρωτεύουσα Μπακού του ΑζερμπαΪτζάν.

Το συμπόσιο διοργανώθηκε από την Κοινοβουλευτική Συνέλευση Χωρών που μιλούν τουρκικά (TURKPA) και το Κέντρο Ατατούρκ στο Αζερμπαϊτζάν, για να σηματοδοτήσει το 30ο έτος ανεξαρτησίας των τουρκικών δημοκρατιών, τη νίκη του Αζερμπαϊτζάν στον Πατριωτικό Πόλεμο και την εκατονταετή έναρξη των εγκαινίων της Μεγάλης Εθνοσυνέλευσης της Τουρκίας (τουρκικής βουλής) .

Η Γκάφαροβα, επίσης πρόεδρος της TURKPA και ο Πρόεδρος του κοινοβουλίου της Τουρκίας Μουσταφά Şεντόπ έστειλαν  μηνύματα μέσω video για το γεγονός.

"Η ιστορία είναι πλούσια με παραδείγματα επιτευγμάτων που επιτεύχθηκαν μέσω της υποστήριξης των τουρκικών κρατών", είπε, επισημαίνοντας την υποστήριξη της Άγκυρας στο Μπακού κατά τη διάρκεια του Πατριωτικού Πολέμου πέρυσι.

Μετά την απελευθέρωση της περιοχής Ναγκόρνο-Καραμπάχ, η οποία αναγνωρίζεται διεθνώς ως έδαφος του Αζερμπαϊτζάν, μέσω συμφωνίας μετά από έναν πόλεμο 44 ημερών με την Αρμενία, εισήλθε μια περίοδο οικονομικής αναβίωσης σχέσεων Αζέρων-Τούρκων 

Σύμφωνα με τη συμφωνία, όλες οι γραμμές μεταφοράς που έκλεισαν λόγω του ζητήματος του Καραμπάχ θα ανοίξουν ξανά. Σε αυτήν την χρονική  περίοδο, ο διάδρομος Zangezur, που αναφέρθηκε πολλές φορές από τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev, ήρθε στο προσκήνιο.

Ο Zangezur ήταν μέρος του Αζερμπαϊτζάν, αλλά στη δεκαετία του 1920, οι Σοβιετικοί έδωσαν την περιοχή στην Αρμενία. Μετά από αυτήν την κίνηση, το Αζερμπαϊτζάν έχασε την οδική και σιδηροδρομική  επικοινωνία του με τον Ναχτσιβάν και μερικά τμήματα του σιδηροδρόμου καταστράφηκαν.

Το Αζερμπαϊτζάν έχει επικεντρωθεί σε έργα στον διάδρομο Zangezur, τα οποία θα περιλαμβάνουν εθνικές οδούς και σιδηροδρομικές γραμμές που εκτείνονται σε διάφορες περιοχές στην περιοχή Syunik της Αρμενίας.

Μόλις επισκευαστούν αυτά τα τμήματα το Αζερμπαϊτζάν θα επικοινωνεί άμεσα με το Ιράν, την Αρμενία και το Nakhchivan.

Σιδηροδρομικά  θα συνδεθεί  επίσης η Τουρκία με τη Ρωσία μέσω του Αζερμπαϊτζάν.

Το άνοιγμα του διαδρόμου Zangezur θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις οικονομίες των τουρκικών χωρών, θα αυξήσει τη σημασία των διαδρόμων μεταφορών Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου και θα κάνει το Αζερμπαϊτζάν μεταφορικό κόμβο στην περιοχή.

Ο διάδρομος Zangezur όχι μόνο θα ενώσει τις τουρκικές χώρες με ονομαστικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν άνω των 1,1 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά θα αυξήσει επίσης τη στρατηγική σημασία του Αζερμπαϊτζάν. Αυτός ο διάδρομος θα συνδέσει την περιοχή με σημαντικό οικονομικό δυναμικό και φυσικούς πόρους.

Ο "σχηματισμός του διαδρόμου", που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε 2 1/2 χρόνια, αποτέλεσε πρόσφατα θέμα διαπραγματεύσεων από τους αναπληρωτές πρωθυπουργούς της Ρωσίας, του Αζερμπαϊτζάν και της Αρμενίας.

Η περιοχή του Νότιου Καυκάσου έχει την ευκαιρία να γίνει ένας από τους σημαντικότερους διαδρόμους μεταφορών της Ευρασίας, μέσω της Διεθνής Διαδρομής Trans-Caspian που ξεκινά από τη Νοτιοανατολική Ασία και την Κίνα, διασχίζει το Καζακστάν, την Κασπία Θάλασσα, το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία, την Τουρκία και την Ευρώπη.

Η τρέχουσα παγκόσμια κατάσταση έχει επηρεαστεί δραματικά από την πανδημία Covid-19, καθώς και από την περιφερειοποίηση, την ευρεία χρήση ψηφιακών μέσων, τους εμπορικούς πολέμους και το συμβάν με το πλοίο στο Σουέζ, παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε αναδιαμόρφωση του διεθνούς εμπορίου και των αλυσίδων εφοδιασμού παγκοσμίως.

Η αυξανόμενη εγγύτητα των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες οικονομίες στον κόσμο, ώθησε τις χώρες που βρίσκονται μεταξύ τους να ξεκινήσουν τη μεταφορική-εφοδιαστική τους ικανότητα πριν από τη ζήτηση.

Σύμφωνα με τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στις 10 Νοεμβρίου 2020, η Αρμενία εγγυάται την ασφάλεια των συγκοινωνιακών συνδέσεων μεταξύ των δυτικών περιοχών του Αζερμπαϊτζάν και της Αυτόνομης Δημοκρατίας του Νακτσιβάν με σκοπό τη διευκόλυνση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας πολιτών, οχημάτων και φορτίου και προς τις δύο κατευθύνσεις.

Ως αποτέλεσμα, το Αζερμπαϊτζάν απολαμβάνει μια ενισχυμένη θέση ως ο κύριος συγκοινωνιακός κόμβος στους διαδρόμους Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου στην καρδιά της ευρασιατικής ηπείρου.

Το Αζερμπαϊτζάν είναι το σημείο διαχωρισμού κατά μήκος του μεσαίου διαδρόμου στον Νότιο Καύκασο, καθώς ο μεσαίος διάδρομος διακλαδίζεται στο Αζερμπαϊτζάν σε δύο κατευθύνσεις μέσω των νότιων και βόρειων οδεύσεών του.

Η εν λόγω χώρα μαζί με άλλους εταίρους κατά μήκος του μεσαίου διαδρόμου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, θα μπορούσαν να υποστηρίξουν την επίτευξη καλύτερης και μεγαλύτερης  κυκλοφορίας προϊόντων μέσω σιδηροδρόμων  μεταξύ  και ανατολής και δύσης, η οποία αποτελεί βασικό στόχο των εμπορικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του "δρόμου του μεταξιού".

Το Μπακού έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή του τμήματος του σιδηρόδρομου του Αζερμπαϊτζάν στο Nakhchivan, τον αποκλεισμένο θύλακα του Αζερμπαϊτζάν που περνά μέσα από τα πρόσφατα απελευθερωμένα εδάφη.

Έτσι, η περιοχή Zangilan του Αζερμπαϊτζάν θα είναι ένας κόμβος μεταφορών στο σημείο διέλευσης στα σύνορα του Ιράν, της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν.

Επομένως, ένα διεθνές αεροδρόμιο και αυτοκινητόδρομοι σχεδιάζονται για κατασκευή στο Zangilan, δίνοντάς του το καθεστώς του κόμβου.

Διεξάγονται παράλληλα  τριμερείς διαπραγματεύσεις μεταξύ της Μόσχας, του Ερεβάν και του Μπακού για την κατασκευή του αρμενικού τμήματος της διαδρομής, του διαδρόμου Zangezur, μεταξύ της ηπειρωτικής χώρας του Αζερμπαϊτζάν και του αποκλεισμού του Nakhchivan.

Παρόλο που ο διάδρομος Zangezur διέρχεται από την Αρμενία, οι σιδηρόδρομοι ανήκουν στη ρωσική εταιρεία South Caucasus Railway Company ως ιδιοκτήτης και διαχειριστής των σιδηροδρόμων της Αρμενίας.

Ο ρόλος Τουρκίας-Κίνας

Η Τουρκία αποσκοπεί στην χειραγώγηση των χωρών της Κεντρικής Ασίας όπως  Τουρκμενιστάν- Ουζμπεκιστάν-Αφγανιστάν-Τατζικιστάν-Κιργιστάν-Καζακστάν- Αζερμπαϊτζάν προς όφελός της.

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι παραπάνω χώρες βρίσκονται στην καρδιά της Ευρασίας, στην νότια "αυλή" της Ρωσίας και Δυτικά της Κίνας.

Η Τουρκία επιδιώκει βασιζόμενη στην θρησκεία-πολιτισμό και γλώσσα να παίξει το ρόλο της ηγέτιδας δύναμης σε αυτές τις χώρες και έχει επενδύσει χρήμα, χρόνο και προσωπικό για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού.

Το κοινό που έχουν το Ιράν - Αφγανιστάν και οι χώρες της Κεντρικής Ασίας που μνημονεύσαμε παραπάνω, είναι ότι φιλοξενούν τις οδικές και σιδηροδρομικές οδούς που διέρχεται η Κινεζική πρωτοβουλία "Δρόμος του Mεταξιού", προκειμένου τα κινεζικά προϊόντα να αφιχθούν στην Ευρώπη, μέσω Τουρκίας. 

Συνεπώς η Τουρκία και η Κίνα έχουν κάθε λόγο να ενδιαφέρονται για την ειρήνευση στο Αφγανιστάν, για την μη υποτροπή σε ένοπλη σύρραξη των κακών σχέσεων Ιράν-ΗΠΑ και για την εγκόλπωση των χωρών της Κεντρικής Ασίας.

Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία χρησιμοποιώντας το ΝΑΤΟ θέλει να αναλάβει τη Διοίκηση του αεροδρομίου της Καμπούλ στο Αφγανιστάν.

Κλείνω λέγοντας ότι επειδή οι ΗΠΑ έχουν αντιληφθεί τα παραπάνω και θέλουν να "φιμώσουν" τον κινεζικό "δρόμο του μεταξιού", γιαυτό εξετάζουν να τοποθετήσουν στρατιωτική  δύναμη 25000-30000 ανδρών τους σε χώρα της Κεντρικής Ασίας, μάλλον στο Καζακστάν, μετά την αποχώρησή τους από το Αφγανιστάν.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ