Πολεμική αεροπορία

Συμβόλαιο 1,5 δις ευρώ για το νέο ραντάρ AESA για τα γερμανικά Eurofighter

Με μία ανακοίνωση – έκπληξη η γερμανική εταιρία Hendsoldt γνωστοποίησε πρόσφατα την απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης να της αναθέσει μέσω συμβολαίου συνολικού ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων…), την ανάπτυξη, παραγωγή και ενσωμάτωση – πιστοποίηση ενός νέου ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) στα γερμανικά μαχητικά Eurofighter – Typhoon, όπως γράφειο Στέργιος Δ. Θεοφανίδης στο defence-point.gr.

Στην Hendsoldt, που είναι από τις πλέον σημαντικές εταιρείες ανάπτυξης ηλεκτρονικών συστημάτων στη Γερμανία, έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν αναλυτικά, με αφορμή την ανάπτυξη παθητικών ραντάρ εντοπισμού ιπτάμενων στόχων και ειδικά αεροσκαφών με χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).

Πρόκειται για εταιρεία με ευρύτατο φάσμα δραστηριοτήτων στο χώρο της άμυνας και της ασφάλειας, στην οποία μάλιστα πρόσφατα ανατέθηκε και η ανάπτυξη ενός προηγμένου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου (Η/Π) για λογαριασμό των ενόπλων δυνάμεων της Νοτίου Αφρικής.
 
Σε ό,τι αφορά στο πρόγραμμα Eurofighter, οι πληροφορίες που προέρχονται από τις γερμανικές πηγές, αναφέρουν ξεκάθαρα την ανάπτυξη ενός νέου συστήματος, του Mk.1 AESA.

H ανάπτυξη και η παραγωγή του σε συνδυασμό με την ενσωμάτωσή του στο μαχητικό, θα δημιουργήσει 400 πρόσθετες θέσεις εργασίας στο Ulm της Βαυαρίας, ενώ στη διαδικασία ενσωμάτωσης και πιστοποίησης στο μαχητικό θα συμμετέχει και η Airbus Defense & Space που έχει τη συνολική ευθύνη του προγράμματος Eurofighter. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτό που προκαλεί πραγματικά πολύ μεγάλη εντύπωση είναι το γεγονός ότι σε καθαρά πρακτικό επίπεδο έχουν έρθει τα πάνω – κάτω στο πρόγραμμα του πολυεθνικού ευρωπαϊκού μαχητικού τα τελευταία δέκα χρόνια…

Στην ουσία η ομάδα των χωρών που συμμετείχε στο πρόγραμμα ανάπτυξής του έχει διασπαστεί και η κάθε μία τραβά το δικό της δρόμο! Οι Βρετανοί ξεκίνησαν πρώτοι την εφαρμογή του δικού τους προγράμματος Centurion, ύψους 540 εκατομμυρίων δολαρίων.

Στόχος του είναι η απόδοση πλήρους ικανότητας κάλυψης των ρόλων που είχαν τα Tornado GR4 πριν από την απόσυρσή τους από την ενεργό υπηρεσία στις τάξεις της RAF, εντός του πρώτου τριμήνου του 2019…

Εκτός από βόμβες καθοδήγησης λέιζερ, τα Eurofighter Tranche 2 (FGR4) της RAF έχουν πλέον τη δυνατότητα αξιοποίησης του πυραύλου αέρος – εδάφους Brimstone, του όπλου μακρού πλήγματος Storm Shadow (SCALP-EG) και του πυραύλου αέρος – αέρος, μέσης – μεγάλης ακτίνας, νέας γενιάς METEOR.

Σε ότι αφορά στο ραντάρ όλα τα Eurofighter – Typhoon είναι εξοπλισμένα με το μηχανικής σάρωσης CAPTOR. Τα μοναδικά μαχητικά που θα εξοπλιστούν με το ηλεκτρονικής σάρωσης CAPTOR-E Scan είναι αυτά που θα παραληφθούν από τις Αεροπορίες του Κουβέιτ και του Κατάρ, 52 μονάδες συνολικά.

Στην κοινοπραξία EURORADAR η οποία έχει την ευθύνη της ανάπτυξης, παραγωγής και ενσωμάτωσης του συστήματος, συμμετέχουν οι Leonardo (Βρετανία, Ιταλία), Indra (Ισπανία) και Hendsoldt (Γερμανία), επρόκειτο να ανατεθεί ο εξοπλισμός των γερμανικών Eurofighter του CAPTOR E-Scan.

Όλα αυτά μόλις τον περασμένο Νοέμβριο… Στο τέλος του 2019 δηλαδή! Η είδηση της ανάπτυξης ενός δεύτερου AESA συστήματος για τα γερμανικά μόνο Eurofighter – Typhoon υπήρξε κεραυνός εν αιθρία, μετά από εφτά μήνες! Από πολλές απόψεις.

Το σημαντικότερο όλων στη συγκεκριμένη υπόθεση, είναι ότι ώς εξέλιξη η ανάπτυξη του Mk.1 AESA είναι άλλη μία σημαντική τροχοπέδη στο πρόγραμμα, δεδομένου ότι θα απορροφήσει σημαντικά κεφάλαια από τη διαδικασία παραγωγής και περαιτέρω εξέλιξης του CAPTOR E-Scan.

Με άλλα λόγια το εξαγωγικό κόστος του Ευρωμαχητικού αυξάνεται περαιτέρω, με άμεσο αποτέλεσμα να καθίσταται λιγότερο ανταγωνιστικό έναντι των αμερικανικών και των άλλων δύο ευρωπαϊκών μαχητικών.

Η Γερμανία διατηρεί τη συμμετοχή της στην κοινοπραξία EURORADAR, ενώ εξακολουθεί, τυπικά , να είναι δεσμευμένη για την υλοποίηση του προγράμματος Quadrica, που προβλέπει την προμήθεια 38 ακόμη μαχητικών του τύπου. Μέχρι και τον Ιούλιο του 2019 είχαν παραδοθεί 558 συνολικά αεροσκάφη από τα 623 που έχουν παραγγελθεί μέσω υπογραφής επίσημων συμφωνιών.

Και οι Γερμανοί επομένως παρά το γεγονός ότι προς το παρόν έχουν υπογράψει την προμήθεια 143 μονάδων (33 Tranche 1, 79 Tranche 2 και 31 Tranche 3A), τραβούν το δικό τους δρόμο, μέσω της ανάπτυξης νέου ραντάρ AESA…

Δεν γνωρίζουμε τους λόγους για τους οποίους η γερμανική κυβέρνηση οδηγήθηκε σε αυτή την απόφαση. Είμαστε βέβαιοι όμως ότι πρόκειται για τη χαριστική βολή στο πρόγραμμα Eurofighter. Το οποίο βέβαια έπεσε θύμα κυρίως των βρετανικών επιλογών… Είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα στο οποίο θα επανέλθουμε ευκαιρίας δοθείσης.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ