Η εταιρεία PT Dirgantara Indonesia και η ελληνική ιδιωτική εταιρεία Scytalys υπέγραψαν μια στρατηγική συμφωνία-πλαίσιο για την ανάπτυξη μιας παραλλαγής αεροσκάφους θαλάσσιας επιτήρησης του N219 για την Ινδονησιακή Υπηρεσία Ναυτικής Ασφάλειας, με αρχικό αίτημα για τέσσερα αεροσκάφη.
Το N219 Nurtanio είναι ένα δικινητήριο, 19 θέσεων, ελαφρύ αεροσκάφος γενικής χρήσης για απογείωση και προσγείωση (STOL) που αναπτύχθηκε από την PT Dirgantara Indonesia για να λειτουργεί από μικρούς και ημι-προετοιμασμένους αεροδιαδρόμους σε απομακρυσμένες περιοχές.
Αυτή η στρατηγική συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ της ελληνικής εταιρείας Scytalys και της PT Dirgantara Indonesia (PTDI) περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας παραλλαγής αεροσκάφους θαλάσσιας επιτήρησης (MSA) του αεροσκάφους γενικής χρήσης N219 για την Ινδονησιακή Υπηρεσία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, γνωστή και ως Bakamla.
Η συμφωνία υπεγράφη από την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο του PTDI, Gita Amperiawan, και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Scytalys, George Menexis, παρουσία του Πρέσβη της Ινδονησίας στην Ελλάδα, του Αρχηγού της Bakamla και του Προέδρου της Scytalys.
Επισημοποιεί τη συνεργασία με την PTDI ως τον κύριο ανάδοχο υπεύθυνο για τη διαμόρφωση των αεροσκαφών και την Scytalys για την εγκατάσταση αισθητήρων, επικοινωνιών, δικτύου ζεύξης δεδομένων και του Συστήματος Αερομεταφερόμενων Τακτικών Αποστολών MIMS
Η Bakamla υπέβαλε αίτημα στο Υπουργείο Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδιασμού της Ινδονησίας για την αρχική προμήθεια τεσσάρων αεροσκαφών N219 MSA με εκπαίδευση, ανταλλακτικά και υποστήριξη μετά την πώληση.
Το πρόγραμμα έχει προγραμματισμένη διάρκεια ανάπτυξης ενός έτους και προβλέπεται να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση στα τέλη του 2026.
Σηματοδοτεί επίσης την πρώτη ειδική παραλλαγή του N219 για θαλάσσια επιτήρηση για τις ινδονησιακές απαιτήσεις. Ezoic Η συμφωνία καθιερώνει την PTDI ως τον κύριο ανάδοχο για το πρόγραμμα ανάπτυξης του N219 MSA, ενώ η Scytalys θα ενσωματώσει το Σύστημα Τακτικής Αποστολής Αερομεταφερόμενου MIMS και τους σχετικούς αισθητήρες, τον εξοπλισμό επικοινωνιών και τα δίκτυα ζεύξης δεδομένων στο αεροσκάφος.
Το σύστημα MIMS Airborne είναι μια αρθρωτή και κλιμακούμενη σουίτα Διοίκησης και Ελέγχου που συντάσσει την Κοινή Επιχειρησιακή Εικόνα, υποστηρίζει την επίγνωση της κατάστασης και διασυνδέεται με ραντάρ, ηλεκτροοπτικά και υπέρυθρα συστήματα, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, αεροηλεκτρονικά, εργαλεία πλοήγησης και ζεύξεις δεδομένων.
Έχει ενσωματωθεί στο εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος P-3HN Orion του Ελληνικού Ναυτικού και εγκαθίσταται επίσης σε αεροσκάφη CN-235-220 που προορίζονται για το Ναυτικό των Φιλιππίνων, μετά από συμφωνία στο ADAS 2024.
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίζει αποστολές όπως η θαλάσσια επιτήρηση, η αστυνόμευση, η έρευνα και διάσωση, ο έλεγχος κατά του λαθρεμπορίου και ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος.
Η σουίτα MIMS Airborne υποστηρίζει επίσης τον σχεδιασμό επίγειων αποστολών, την ανάλυση μετά την πτήση και την ενημέρωση.
Η συμφωνία-πλαίσιο αντικατοπτρίζει τη συνεχή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Ινδονησίας σχετικά με τις δυνατότητες αεροπορικής θαλάσσιας επιτήρησης.
Το N219 Nurtanio είναι ένα δικινητήριο, 19 θέσεων, ελαφρύ αεροσκάφος γενικής χρήσης για απογείωση και προσγείωση (STOL) που αναπτύχθηκε από την PT Dirgantara Indonesia για να λειτουργεί από μικρούς και ημι-προετοιμασμένους αεροδιάδρομους σε απομακρυσμένες περιοχές.
Η ανάπτυξή του ξεκίνησε το 2003 για να ακολουθήσει το NC212, με αρχικές εκτιμήσεις χρηματοδότησης μεταξύ 60 και 80 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένης μιας πρότασης του Κοινού Επενδυτικού Ταμείου Κατάρ-Ινδονησίας του 2006, η οποία μοιράστηκε το 70% στο Κατάρ και το 30% στην Ινδονησία.
Οι εκτιμήσεις τιμών εξελίχθηκαν από περίπου 4 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα το 2011 σε περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια το 2014, καθώς τα σχέδια ανάπτυξης άλλαξαν.
Η Airbus Defence and Space συμφώνησε το 2016 να παρέχει υποστήριξη πιστοποίησης μετά από προηγούμενη συνεργασία στα προγράμματα N250 και CN235. Το πρωτότυπο παρουσιάστηκε δημόσια τον Νοέμβριο του 2015, ξεκίνησε τις δοκιμές στη συνέχεια και πέταξε για πρώτη φορά στις 16 Αυγούστου 2017, μετά από μια σειρά δοκιμών τροχοδρόμησης υψηλής ταχύτητας.
Η Ινδονησία εξέδωσε πιστοποιητικό τύπου στις 18 Δεκεμβρίου 2020, επιτρέποντας την πρόοδο προς τη σειριακή παραγωγή. Η PTDI ανακοίνωσε το 2024 ότι το N219 είχε εισέλθει σε σειριακή παραγωγή, με το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής να σχεδιάζεται ως αμφίβιος τύπος για τον Ινδονησιακό Στρατό.
Το N219 διαθέτει μια μεταλλική, ψηλή κατασκευή πτέρυγας κατασκευασμένη σύμφωνα με τα πρότυπα CASR και FAR 23 με σταθερό σύστημα προσγείωσης τρίκυκλου και ευέλικτη διαμόρφωση πόρτας που υποστηρίζει επιβατικές και στρατιωτικές αποστολές.
Η καμπίνα έχει διαστάσεις περίπου 6,50 μέτρα επί 1,82 μέτρα επί 1,70 μέτρα, διαστάσεις που η PTDI περιγράφει ως μεγάλες για την κατηγορία του, και το αεροσκάφος τροφοδοτείται από δύο κινητήρες Pratt and Whitney Canada PT6A-42 turboprop που παράγουν 850 ίππους ο καθένας, με τετράπτερους έλικες Hartzell.
Αυτό το αεροσκάφος έχει μέγιστη ταχύτητα πλεύσης 210 κόμβων, οικονομική ταχύτητα πλεύσης περίπου 170 έως 190 κόμβων ανάλογα με τη διαμόρφωση, ταχύτητα απώλειας στήριξης 59 κόμβων και εμβέλεια πορθμείου περίπου 828 ναυτικών μιλίων.
Η εμβέλεια του με 19 επιβάτες είναι περίπου 480 ναυτικά μίλια και οι αποστάσεις απογείωσης και προσγείωσης είναι περίπου 435 έως 455 μέτρα και 509 μέτρα υπό κανονικές συνθήκες.
Το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι 7.030 κιλά με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 2.313 κιλά, υψόμετρο λειτουργίας 10.000 πόδια και ανώτατο όριο 24.000 πόδια.
Το αεροσκάφος έχει σχεδιαστεί για μεταφορά φορτίου, μεταφορά στρατευμάτων, ιατρική εκκένωση, περιπολία, έρευνα και διάσωση και μπορεί να αναδιαμορφωθεί γρήγορα. Ο δείκτης PTDI δείχνει περίπου 60% εγχώρια παραγωγή υλικών, με τους τοπικούς προμηθευτές να παράγουν εξαρτήματα συστήματος προσγείωσης, ελαστικά εξαρτήματα και εργαλεία.
Προορίζεται να λειτουργεί με διάρκεια λειτουργίας άνω των πέντε ωρών και επιχειρησιακή ακτίνα περίπου 200 ναυτικών μιλίων για αποστολές θαλάσσιας περιπολίας. Η ενσωμάτωση του συστήματος MIMS Airborne θα επιτρέψει στο αεροσκάφος να υποστηρίζει την παρακολούθηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, την έρευνα και διάσωση, τα μέτρα αντιμετώπισης της διακίνησης ναρκωτικών, την ανίχνευση ρύπανσης, την παρακολούθηση της παράνομης μετανάστευσης και τον έλεγχο του λαθρεμπορίου.
Πρόσθετοι υποστηριζόμενοι ρόλοι περιλαμβάνουν τον πόλεμο κατά της επιφάνειας μέσω της συλλογής εικόνων επιφάνειας, την εκτέλεση τακτικού σχεδίου, την αναμετάδοση επικοινωνιών και τη στόχευση τρίτων, και τον πόλεμο κατά των υποβρυχίων, συμπεριλαμβανομένων των τακτικών ASW, της σύνδεσης πολλαπλών αισθητήρων, της ανίχνευσης υποβρυχίων, της προστασίας δυνάμεων μεγάλης εμβέλειας και του ελέγχου μονάδων υψηλής αξίας.
Η Scytalys είναι μια ελληνική εταιρεία ανάπτυξης και ενσωμάτωσης αμυντικού λογισμικού που ιδρύθηκε το 1993 και απασχολεί περίπου 110 άτομα, κυρίως μηχανικούς, με γραφεία στην Ελλάδα, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σιγκαπούρη, υποστηρίζοντας πελάτες σε 14 χώρες.
Το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει Tactical Data Links, συστήματα Mission και Tactical Command and Control, συστήματα C4I και λύσεις εκπαίδευσης, δοκιμών, προσομοίωσης, επιτήρησης και αναγνώρισης. Η εταιρεία αποτελεί μέρος του ομίλου EFA και έχει συμμετάσχει σε πολλά προγράμματα που υποστηρίζουν τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ παράλληλα επεκτείνεται διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων δραστηριοτήτων στις Φιλιππίνες και την Ινδονησία.
Οι σειρές προϊόντων περιλαμβάνουν το MIMS C2 για αερομεταφερόμενες, ναυτικές, χερσαίες και θωρακισμένες πλατφόρμες, καθώς και καθολικά και εθνικά συστήματα ζεύξης δεδομένων. Η Scytalys συμμετείχε στις ασκήσεις Indo Defence 2025 και DSEI UK 2025 και τονίζει δημόσια τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη διαλειτουργικότητας και συστημάτων αποστολών.