Ενέργεια
Ενημερώθηκε στις:

Τι ζητούν Γάλλοι και Πολωνοί στη Μακεδονία

Σχέδιο για επένδυση αξίας έως και ενός δισεκατομμυρίου ευρώ στη Δυτική Μακεδονία, που αφορά την παραγωγή καύσιμου υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για χρήση στις αστικές συγκοινωνίες, συζητεί με την ελληνική κυβέρνηση η Solaris Bus & Coach S.A, σύμφωνα με την Καθημερινή.

Η πολωνική κατασκευάστρια λεωφορείων, η οποία ανήκει στον εισηγμένο ισπανικό όμιλο Grupo CAF, συζητεί παράλληλα και την ανάπτυξη στη χώρα νέας γραμμής συναρμολόγησης αστικών λεωφορείων προκειμένου να αυξήσει την παραγωγική δυναμικότητά της, καθώς οι εγκαταστάσεις της στην Πολωνία λειτουργούν κοντά στο 100% των δυνατοτήτων τους. Επιπλέον, η Solaris ενδιαφέρεται και για τη συμμετοχή της στον επικείμενο διαγωνισμό του Δημοσίου για την προμήθεια 700 τουλάχιστον λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης, το ένα τρίτο των οποίων αναμένεται να είναι ηλεκτροκίνητα.

Κορυφαία στελέχη της Solaris θα συναντηθούν για μία ακόμη φορά με μέλη της κυβέρνησης τις επόμενες ημέρες, καθώς επιχειρείται να ωριμάσει το επενδυτικό σχέδιο και να δρομολογηθούν οι κατάλληλες διαδικασίες για την υλοποίησή του. Η Solaris έχει έρθει σε επαφή τόσο με τον υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία Κώστα Φραγκογιάννη και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, όσο και με τη γενική γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου. Το πλαίσιο στήριξης της επένδυσης πρόκειται να διευκολυνθεί από τη δομή του Μεταβατικού Προγράμματος (2020-2021) για τις λιγνιτικές περιοχές της χώρας, που καταρτίζει η

Συντονιστική Επιτροπή του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης της οποίας προΐσταται ο Κωστής Μουσουρούλης. Το σχεδιαζόμενο πλαίσιο θα παράσχει σημαντικά φορολογικά και άλλα κίνητρα για επενδύσεις που θα υποκαταστήσουν τη δραστηριότητα του λιγνίτη. Η εγκατάσταση εκεί μιας τέτοιας μονάδας θα σημάνει χιλιάδες θέσεις εργασίας, εξηγούν πηγές της αγοράς αυτοκινήτου.

Εφόσον καρποφορήσει η προσπάθεια για την ανάπτυξη της μονάδας παραγωγής υδρογόνου, που εκτιμάται πως μπορεί να επιδοτηθεί γενναία από ευρωπαϊκά κονδύλια –μεταξύ άλλων και λόγω της ένταξης της Δυτικής Μακεδονίας από τον περιφερειάρχη Γεώργιο Κασαπίδη στις ευρωπαϊκές περιοχές στήριξης σχεδίων ανάπτυξης φιλικών προς το περιβάλλον δραστηριοτήτων– η Solaris θα συνεργαστεί και με όμιλο που θα αναλάβει την παραγωγή με ΑΠΕ της ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία της μονάδας παραγωγής υδρογόνου. Η πολωνική εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει σε συζητήσεις με πολύ μεγάλο ελληνικό ιδιωτικό ενεργειακό όμιλο που μπορεί να υποστηρίξει τόσο την παραγωγή όσο και την αλυσίδα αποθήκευσης και εφοδιασμού.

Η Solaris Bus & Coach S.A. είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές ευρωπαϊκών λεωφορείων και αμαξοστοιχιών με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας και 19.000 οχήματα παραδομένα. Πολλά από αυτά κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, καθώς έχει προμηθεύσει τις αστικές συγκοινωνίες κατά το παρελθόν έπειτα από σχετικούς διαγωνισμούς.

Σήμερα, η εταιρεία έχει ρίξει το βάρος στην παραγωγή μοντέλων που τείνουν να έχουν μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, με την ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο να αποτελούν αιχμή της νέας της παραγωγής. Το παραπροϊόν της καύσης του υγρού υδρογόνου, μόνο με οξυγόνο είναι ατμοί νερού, που μπορούν να ψυχθούν με το υγρό υδρογόνο. Επειδή το νερό θεωρείται αβλαβές για το περιβάλλον, ένας κινητήρας που καίει υδρογόνο μπορεί να θεωρηθεί με «μηδενικές εκπομπές». Το υγρό υδρογόνο έχει επίσης πολύ υψηλότερη ειδική ενέργεια από τη βενζίνη, το φυσικό αέριο ή το ντίζελ. Σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της χρήσης ως καυσίμου του υδρογόνου, η Ε.Ε. το έχει προσδιορίσει ως έναν από τους έξι βασικούς στρατηγικούς τομείς όπου απαιτούνται σημαντικές δράσεις και επενδύσεις. Η όλη προσπάθεια βρίσκεται ακόμα στα πρώτα στάδια, ενώ το κόστος παραγωγής του υδρογόνου αλλά και διαχείρισής του (αποθήκευση, μεταφορά κ.λπ.) είναι υψηλό. Αυτός είναι όμως και ο λόγος που τυγχάνει εκτενών επιδοτήσεων.

H Solaris ανήκει εδώ και δύο χρόνια στην ισπανική Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (Grupo CAF), έναν όμιλο με πωλήσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ το 2019 σε λεωφορεία και συρμούς σταθερής τροχιάς. Εχει την έδρα της στην αυτόνομη περιοχή των Βάσκων αλλά μέσω θυγατρικών της όπως η Solaris έχει μονάδες παραγωγής και συναρμολόγησης στην Ισπανία και στην Πολωνία και στις ΗΠΑ, στη Βραζιλία και στο Μεξικό. Τώρα εξετάζει την εγκατάσταση γραμμής συναρμολόγησης και στη Δυτική Μακεδονία, αλλά συναξιολογεί και άλλες χώρες όπως η Ουγγαρία και η Ρουμανία όπου επίσης πραγματοποιεί επαφές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ