Ελληνοτουρκικά

Τουρκία-Ρωσία- Οι δύο (2) χώρες-λόγοι για τους οποίους η Ελλάδα δεν πρέπει να δώσει τα Mirage 2000-5 στην Ουκρανία

Τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ πιέζουν την Ελλάδα να εξετάσει το ενδεχόμενο μεταφοράς μέρους του στόλου μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-5 στην Ουκρανία μέσω συμμαχικών μεσαζόντων, καθώς η Ουάσιγκτον επιδιώκει ευρύτερη συμμετοχή από τους εταίρους της στη Νότια Ευρώπη.

Το ΝΑΤΟ ζήτησε από την Ελλάδα την πώληση  Mirage 2000-5 στην Ουκρανία

Έλληνες αξιωματούχοι άμυνας επιβεβαίωσαν ότι οι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ έχουν συζητήσει την πιθανή μεταφορά μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-5 από την Ελλάδα στην Ουκρανία μέσω χωρών εταίρων, αναφέρει Διεθνές ΜΜΕ.

Το ζήτημα είναι πολιτικά λεπτό για την Αθήνα, η οποία υποστηρίζει την Ουκρανία, αλλά στοχεύει να αποφύγει ενέργειες που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις εντάσεις με τη Μόσχα ή να αποδυναμώσουν την εθνική της άμυνα.

Οι συζητήσεις έρχονται μετά την απόφαση της Ουάσιγκτον να ενισχύσει τις προμήθειες όπλων και πυρομαχικών της στο Κίεβο, ωθώντας τους συμμάχους να ζητήσουν ευρύτερες συνεισφορές από ολόκληρη τη συμμαχία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Ελλάδα καλείται να εξετάσει το ενδεχόμενο πώλησης μέρους του στόλου Mirage 2000-5, συνολικά 24 αεροσκαφών, σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία, η Γερμανία ή η Τσεχική Δημοκρατία, οι οποίες στη συνέχεια θα τα παραδώσουν στην Ουκρανία.

Ακόμη και η Εσθονία, ένας από τους πιο ενεργούς υποστηρικτές της Ουκρανίας, φέρεται να έχει προσφερθεί να ενεργήσει ως ενδιάμεσος.

Τα Ελληνικά Mirage 2000-5

Το Mirage 2000-5 αποτελεί εδώ και καιρό βασικό στοιχείο της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, αλλά τώρα βρίσκεται στο σταυροδρόμι των σχεδίων εκσυγχρονισμού.

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εξακολουθεί να διαθέτει 24 αεροσκάφη με την 331η Μοίρα και μια πρόσφατη συμφωνία συντήρησης έχει βελτιώσει τη διαθεσιμότητά τους σε περίπου το μισό του στόλου.

Ωστόσο, το κόστος διατήρησής τους σε λειτουργία συνεχίζει να αυξάνεται και η Ελλάδα συζητά το μέλλον τους με τη Γαλλία.

Δεδομένου ότι τα αεροσκάφη είναι γαλλικής προέλευσης, η Αθήνα διερεύνησε εάν η πώληση ορισμένων από αυτά θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση της τιμής των νέων μαχητικών Rafale, μεταξύ έξι και δώδεκα από τα οποία η Ελλάδα ελπίζει να αγοράσει τα επόμενα χρόνια.

Η ιδέα εξετάστηκε αλλά δεν οριστικοποιήθηκε, εν μέρει λόγω πολιτικών δισταγμών.

Έλληνες αξιωματούχοι ανησυχούν ότι η αποστολή τέτοιων προηγμένων αεροσκαφών, έστω και έμμεσα, θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως λήψη ενεργού στρατιωτικής θέσης κατά της Ρωσίας, κάτι που η Αθήνα θέλει να αποφύγει.

Αυτές οι συζητήσεις έρχονται επίσης καθώς η Ελλάδα σταδιακά αποσύρει τα παλαιότερα αεροσκάφη Mirage 2000 EGM/BGM, τα οποία αγοράστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και αποσύρθηκαν τον Ιανουάριο του 2022, όταν τα πρώτα Rafale τέθηκαν σε υπηρεσία.

Αυτά τα παλαιότερα Mirage, που κάποτε πετούσαν από την 332η Μοίρα, υπέφεραν από χρόνια προβλήματα συντήρησης και πέρασαν χρόνια καθηλωμένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Δεκαοκτώ ατράκτους παραμένουν αποθηκευμένοι στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας και πολλά έχουν απογυμνωθεί για εξαρτήματα.

Η Αθήνα έχει ήδη αναζητήσει πιθανούς αγοραστές, διεξάγοντας συνομιλίες με την Ινδία, η οποία εξακολουθεί να είναι ενεργός χειριστής Mirage, και μερικές βαλκανικές χώρες, αλλά καμία από τις συζητήσεις δεν οδήγησε σε συμφωνία.

Δεδομένης της κατάστασής τους, τα αεροσκάφη θα είχαν αποφέρει μόνο μικρά ποσά.

Για την Ελλάδα, η πραγματική αξία θα ήταν πολιτική, ως χειρονομία συνεργασίας με έναν εταίρο και όχι ως μεγάλη πώληση.

Τα πιο σύγχρονα Mirage 2000-5 παραμένουν σε χρήση, αλλά ο ρόλος τους αλλάζει.

Ενώ εξακολουθούν να παρέχουν πολύτιμες δυνατότητες αεράμυνας, δεν έχουν αναβαθμιστεί για να συνδεθούν με το αναπτυσσόμενο δίκτυο μαχητικών F-16V, Rafale και, τελικά, F-35 της Ελλάδας.

Μια πρόταση για την προσθήκη τερματικών σταθμών Link 16 απορρίφθηκε λόγω κόστους και τεχνικών ζητημάτων.

Χωρίς αυτήν την αναβάθμιση, το Mirage 2000-5 είναι πιθανό να μετατοπιστεί σε έναν πιο περιορισμένο ρόλο αναχαίτισης, όπως ακριβώς τα παλαιότερα αεροσκάφη F-16 Block 30.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η τεχνική υποστήριξη για τον στόλο αναμένεται επίσης να λήξει γύρω στο 2027, γεγονός που καθιστά αβέβαιο το μακροπρόθεσμο μέλλον τους.

Για το λόγο αυτό, πολλοί στην αεροπορία τάσσονται υπέρ της επικέντρωσης σε έναν γαλλικό τύπο μαχητικών, το Rafale, για την απλοποίηση της εφοδιαστικής, της εκπαίδευσης και της συντήρησης.

Η Ελλάδα πρόκειται να παραλάβει σύντομα έξι ακόμη Rafale, ανεβάζοντας το σύνολο των 24, και μπορεί αργότερα να παραγγείλει έξι επιπλέον αεροσκάφη για να σχηματίσει δύο πλήρεις μοίρες.

 Η προσφορά 60 Οβιδοβόλων M110 στην Ουκρανία από την Ελλάδα

Αντί να στείλει σύγχρονα αεροσκάφη στην Ουκρανία, η Αθήνα επέλεξε να παρέχει παλαιότερα και λιγότερο κρίσιμα συστήματα.

Εξήντα αυτοκινούμενα οβιδοβόλα M110, που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1960, αποστέλλονται στην Τσεχική Δημοκρατία για μεταφορά στην Ουκρανία.

Σε αντάλλαγμα, η Ελλάδα θα λάβει πυρομαχικά 155 χιλιοστών με βεληνεκές έως και 40 χιλιόμετρα και ανταλλακτικά για τα υπόλοιπα οχήματα ανατολικής κατασκευής, τα οποία είναι ολοένα και πιο δύσκολο να συντηρηθούν.

Αυτό επιτρέπει στην Ελλάδα να συνεισφέρει χωρίς να αποδυναμώσει την άμυνά της.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης προτρέψει την Αθήνα να ενταχθεί στον Κατάλογο Προτεραιοτήτων Απαιτήσεων για την Ουκρανία, ή PURL, ένα πρόγραμμα που συνδέεται με το ΝΑΤΟ και συντονίζει την αγορά όπλων αμερικανικής κατασκευής για το Κίεβο.

Μέχρι στιγμής, η πρωτοβουλία έχει συμμετάσχει κυρίως χώρες της Βαλτικής και της Σκανδιναβίας, αλλά η Ουάσιγκτον θέλει να ενταχθούν περισσότερα νότια μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, προκειμένου να κατανεμηθεί το φορτίο.

Το Mirage 2000-5, που λειτουργεί η Ελλάδα, είναι ένα μονοθέσιο μαχητικό πολλαπλών ρόλων βελτιστοποιημένο για αποστολές αεροπορικής υπεροχής και ακριβείας. Κατασκευασμένο από την Dassault Aviation, τροφοδοτείται από έναν μόνο κινητήρα SNECMA M53-P2 με στροβιλοκινητήρα που παράγει 95 kN ώσης με μετάκαυση, επιτρέποντας ταχύτητες έως και 2,2 Mach και ανώτατο όριο λειτουργίας 17.000 μέτρα.

Η εμβέλεια του αεροσκάφους εκτείνεται σε περίπου 1.550 χιλιόμετρα με εσωτερικά καύσιμα ή 3.300 χιλιόμετρα με εξωτερικές δεξαμενές.

Η ελληνική έκδοση, το Mirage 2000-5 Mk2, είναι εξοπλισμένο με το ραντάρ RDY-2 pulse-Doppler, συμβατό με λειτουργίες στόχευσης αέρος-αέρος και αέρος-επιφάνειας.

Ο βασικός οπλισμός του περιλαμβάνει δύο κανόνια DEFA 554 30 mm και συμβατότητα με πυραύλους αέρος-αέρος MICA RF και IR, πυραύλους κρουζ SCALP-EG και πυραύλους κατά πλοίων Exocet AM39.

Αυτή η διαμόρφωση επιτρέπει στην Ελλάδα να διατηρεί μια αξιόπιστη ικανότητα αποτροπής και θαλάσσιας κρούσης πάνω από το Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.

Η σουίτα αεροηλεκτρονικών περιλαμβάνει το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ICMS Mk3, ένα γυάλινο πιλοτήριο με πολυλειτουργικές οθόνες και ενημερωμένους υπολογιστές αποστολής που επιτρέπουν καλύτερη επίγνωση της κατάστασης και διαλειτουργικότητα με νεότερα συστήματα όπως το Rafale.

Η συμβολή των Γαλλικών Mirage 2000-5F στην Ουκρανία μέχρι σήμερα

Μέχρι σήμερα, τα αεροσκάφη Mirage 2000-5F που παρέχονται στην Ουκρανία από τη Γαλλία έχουν χρησιμοποιηθεί κυρίως για αεράμυνα και περιορισμένες επιχειρήσεις επιθέσεων από την εισαγωγή τους στα μέσα του 2024.

Αναπτυγμένα σε μικρούς αριθμούς, αυτές οι γαλλικές παραλλαγές έχουν σχεδιαστεί για αναχαίτιση και ακριβή εμπλοκή με πυραύλους MICA και πυρομαχικά με καθοδήγηση λέιζερ.

Στην ουκρανική υπηρεσία, τα αεροσκάφη έχουν ενσωματωθεί σταδιακά, με πιλότους εκπαιδευμένους στη Γαλλία και βοήθεια συντήρησης που παρέχεται από ομάδες Dassault και Safran.

Το Mirage 2000-5F έχει αποδειχθεί ικανό να εμπλακεί με ρωσικά drones και πυραύλους cruise σε μεσαίο υψόμετρο και να διεξάγει περιορισμένες αποστολές επίγειας επίθεσης χρησιμοποιώντας καθοδηγούμενες βόμβες, αλλά το μικρό μέγεθος του στόλου του περιορίζει τη συνολική του επίδραση.

Οι επιχειρησιακές αναφορές δείχνουν υψηλή αξιοπιστία σε ρόλους συναγερμού γρήγορης αντίδρασης, αν και η απόδοση περιορίζεται από περιορισμένα ανταλλακτικά.

Παρά ταύτα, το Mirage έχει δώσει στην Ουκρανία μια σημαντική τεχνολογική γέφυρα προς τα δυτικά μαχητικά πολλαπλού ρόλου, συνδυάζοντας ευελιξία, απόδοση ραντάρ και ικανότητα εμπλοκής πέραν της οπτικής εμβέλειας, συγκρίσιμη με τα πρώιμα πρότυπα του Eurofighter και του F-16C Block 50.

Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;

Την απάντηση μας την δίνει κατά την άποψή μας το παρακάτω X

Αυτοί οι Ευρωπαίοι ηγέτες που πιέζουν την Ελλάδα να παραδώσει τα μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000-5EG/BG στην Ουκρανία, είναι οι ίδιοι που προσπαθούν να πουλήσουν μαχητικά αεροσκάφη Typhoon στην  Τουρκία . Πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Δεν θα συμβεί ποτέ. Ωστόσο, μόνο τα μισά από αυτά τα Mirage 2000 βρίσκονται σε υπηρεσία τώρα (τα υπόλοιπα είναι κανιβαλισμένα ή περιμένουν γενική επισκευή), αλλά είναι πολύ πιο απαραίτητα για την προστασία της Ελλάδας και το Αιγαίο Πέλαγος. Ξεχάστε λοιπόν να πιέζετε την Αθήνα για να πάρετε αυτό που θέλετε για την Ουκρανία . Αντί γι' αυτό, παραδώστε τα δικά σας μαχητικά αεροσκάφη. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν έναν τόνο αποσυρθέντων F-15 και F-16 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή αποθηκευμένα στο Ντέιβις-Μόνθαν. Γιατί δεν αγοράζετε για την Ουκρανία; Γιατί προσπαθείτε να χρησιμοποιήσετε την Ελλάδα , η οποία αποτελεί πλέον αντικείμενο απειλών που προκαλούνται από την τουρκία υπό την κυριαρχία της δικτατορίας Ερντογάν;

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ