Ο χρόνος μετράει αντίστροφα για στρατιωτική σύγκρουση Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο, με τους "γείτονες" να ετοιμάζονται πυρετωδώς, σύμφωνα με πολλαπλές σημαντικές ενδείξεις περί τούτου.
Ξεκίνησε η επιχειρησιακή ανάπτυξη του drone Bayraktar-TB3 από το TCG Anadolu
Μια εκ των οποίων είναι ότι η Τουρκία θα ξεκινήσει την επιχειρησιακή ανάπτυξη του drone Bayraktar TB3 από το αμφίβιο πλοίο εφόδου TCG Anadolu τον Σεπτέμβριο του 2025, σύμφωνα με δήλωση του Υποναύαρχου Recep Erdinc Yetkin κατά τη διάρκεια του "Teknofest Mavi Vatan", όπου παρευρέθη μαζί με τον Πρόεδρο της Baykar, Selçuk Bayraktar.
Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα UCAV με δυνατότητα κρούσης σταθερής πτέρυγας έχει προγραμματιστεί για αποστολές ρουτίνας από ένα μεγάλο πλοίο καταστρώματος σε οποιοδήποτε ναυτικό.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά από πολλαπλές δοκιμές στη θάλασσα και θέτει ένα βραχυπρόθεσμο επιχειρησιακό όριο που λίγοι στόλοι έχουν ταιριάξει με συγκρίσιμες πλατφόρμες.
Καθώς το Anadolu εξελίσσεται σε ένα αεροπλανοφόρο εξοπλισμένο με drone, το Τουρκικό Ναυτικό μεταβαίνει από πειραματικές πτήσεις σε πραγματικές αποστολές επί του πλοίου.
Αυτή η μετατόπιση δημιουργεί ένα νέο κριτήριο για τη ναυτική αεροπορία στην εποχή των μη επανδρωμένων.
Το UCAV Bayraktar -TB3
Το Bayraktar TB3 είναι ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μάχης μεσαίου υψομέτρου, μεγάλης διάρκειας, που αναπτύχθηκε από την τουρκική εταιρεία Baykar και έχει σχεδιαστεί ειδικά για χρήση σε πλοία.
Σε αντίθεση με το δοκιμασμένο σε μάχη TB2, το TB3 διαθέτει πτυσσόμενα φτερά για να χωράει σε περιορισμένο χώρο υπόστεγων σε αεροπλανοφόρα και αμφίβια πλοία εφόδου.
Έχει μέγιστο βάρος απογείωσης περίπου 1.450 κιλά, ωφέλιμο φορτίο 280 κιλά και αντοχή που υπερβαίνει τις 24 ώρες.
Το UCAV μπορεί να χρησιμοποιήσει μια σειρά από όπλα ακριβείας, συμπεριλαμβανομένων των έξυπνων πυρομαχικών MAM-L και MAM-T της Roketsan, επιτρέποντάς του να διεξάγει αποστολές πληροφοριών, επιτήρησης, αναγνώρισης και κρούσης μακριά από τις τουρκικές ακτές.
Η ενσωμάτωση δορυφορικών επικοινωνιών και αεροηλεκτρονικών συστημάτων που υποστηρίζονται από τεχνητή νοημοσύνη καθιστά το TB3 ένα άλμα προς τα εμπρός στην αυτόνομη ναυτική αεροπορία.
Το TCG Anadolu (L-400)
Το TCG Anadolu (L-400) είναι η ναυαρχίδα του Τουρκικού Ναυτικού και το μεγαλύτερο πολεμικό πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ για την Τουρκία.
Βασισμένο στο ισπανικό σχέδιο κλάσης Ι του Juan Carlos, αρχικά προοριζόταν ως αποβάθρα προσγείωσης ελικοπτέρων ικανή να υποστηρίξει αεροσκάφη F-35B μικρής απογείωσης και κάθετης προσγείωσης.
Μετά την απομάκρυνση του Tουρκίας από το πρόγραμμα Joint Strike Fighter, το πλοίο αναδιαμορφώθηκε στο πρώτο παγκοσμίως αποκλειστικό αεροπλανοφόρο drone.
Με εκτόπισμα 27.000 τόνων και μήκος 232 μέτρων, το Anadolu συνδυάζει αμφίβιες δυνατότητες επίθεσης με μια πτέρυγα αεροπορίας βελτιστοποιημένη για μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Μπορεί να αναπτύξει ελικόπτερα, μη επανδρωμένα αεροσκάφη μάχης, αμφίβια σκάφη προσγείωσης και τεθωρακισμένα οχήματα, επιτρέποντας στην Tουρκία να προβάλλει δύναμη τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα.
Οι δοκιμές
Τον Νοέμβριο του 2024, το Bayraktar TB3 UCAV έγραψε ιστορία στην αεροπορία ως το πρώτο μη επανδρωμένο αεροσκάφος που απογειώθηκε και προσγειώθηκε σε πλοίο μικρού καταστρώματος. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης πτητικής δοκιμής του στο TCG Anadolu, που έπλεε στα ανοικτά των ακτών του Τσανάκκαλε, το drone πραγματοποίησε δύο επιτυχημένες απογειώσεις και προσγειώσεις χωρίς να χρησιμοποιήσει κανένα εξοπλισμό υποστήριξης προσγείωσης.
Το εγχώρια ανεπτυγμένο UCAV εκτέλεσε όλες τις παραμέτρους των δοκιμών ενώ πετούσε σε μέσο υψόμετρο 20.000 ποδιών, αποδεικνύοντας την ικανότητά του να λειτουργεί υπό πραγματικές θαλάσσιες συνθήκες και θέτοντας τα θεμέλια για τον μελλοντικό επιχειρησιακό του ρόλο.
Το πλεονέκτημα της Τουρκίας στηρίζεται σε αποδεδειγμένες, επαναλήψιμες λειτουργίες καταστρώματος και σε έναν βιομηχανικό ρυθμό προσαρμοσμένο σε drones πλοίων.
Τον Απρίλιο του 2025, η Baykar ολοκλήρωσε τέσσερις πλήρως αυτόνομες εξόδους από το Anadolu κατά τη διάρκεια δοκιμών πλοίων σε σύντομο διάδρομο στον Κόλπο του Σάρου, επικυρώνοντας τις εκτοξεύσεις και τις μη υποβοηθούμενες ανακτήσεις, ενώ παράλληλα απέδειξε τη διαμόρφωση των πτυσσόμενων πτερύγων του TB3 για φύλαξη εντός των υπόστεγων.
Οι επόμενες δοκιμές κατά τη διάρκεια της άσκησης "Deniz kurdu" αύξησαν τις ώρες πτήσης και βελτίωσαν τη λογική προσγείωσης με βάση την όραση.
Χάρη στο TCG Anadolu και τα drone TB-3 Bayraktar, η Άγκυρα διαθέτει πλέον ένα αξιόπιστο σχέδιο για θαλάσσιες επιθέσεις κλάσης MALE και ISR χρησιμοποιώντας εγχώριες ζεύξεις δεδομένων και πυρομαχικά.
Ο τουρκικός σχεδιασμός συνδυάζει εναέρια και θαλάσσια drones
Ωστόσο το TB3 εντάσσεται σε ένα ευρύτερο τουρκικό σχεδιασμό που συνδυάζει μη επανδρωμένα επιφανειακά και υποθαλάσσια συστήματα σε αποστολές στόλου.
Η οικογένεια οπλισμένων USV ULAQ, η οποία δοκιμάστηκε με πραγματικές βολές πυραύλων Cirit και L-UMTAS και βιομηχανοποιήθηκε σταθερά κατά την περίοδο 2024-2025, σηματοδοτεί μια παράλληλη επένδυση σε κατανεμημένη, εύχρηστη ναυτική μαχητική ισχύ.
Αυτή η πολυτομεακή προσέγγιση επιτρέπει στην Άγκυρα να πειραματιστεί με την συνεργασία ανθρώπου-μηχανής από τις παράκτιες περιοχές προς τα έξω, συνδυάζοντας το θαλάσσιο ISR TB3 και την ακριβή επίθεση με την αναγνώριση USV, για την επιβολή άρνησης θαλάσσιας πρόσβασης σε μεγάλες περιοχές.
Το συνδυασμένο αποτέλεσμα είναι ένα δόγμα που θέτει τα drones ως μόνιμα στοιχεία ομάδων κρούσης και όχι ως περιστασιακά πρόσθετα.
Η αντίστροφη μέτρηση για στρατιωτική αναμέτρηση Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο ξεκίνησε
Η Τουρκία είναι η πρώτη που θέτει σε λειτουργία ένα UCAV μεσαίου υψομέτρου, οπλισμένο, μεταφερόμενο σε πλοίο σε ένα μεγάλο αμφίβιο πλοίο καταστρώματος, ανταλλάσσοντας καταπέλτες και εξοπλισμό σύλληψης για αντοχή, ωφέλιμα φορτία βελτιστοποιημένα για θαλάσσια και χερσαία επίθεση.
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η αντίστροφη μέτρηση για στρατιωτική αναμέτρηση Ελλάδας-Τουρκίας στο Αιγαίο ξεκίνησε.