Ελληνοτουρκικά

Προς φιάσκο το τουρκικό TF-X: Τι αναφέρουν αναλυτές

Η Τουρκία είναι αντιμέτωπη με μια απότομη για αυτήν "τεχνολογική υπέρβαση", καθώς εργάζεται για να ολοκληρώσει την ανάπτυξη του μαχητικού TF-X   ή κινδυνεύει να δει τον αεροπορικό της στόλο να πέφτει σε παρωχημένη κατάσταση.

Το TF-X είναι ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς, που σημαίνει ότι θα είναι σε θέση να ενσωματώσει τις τελευταίες τεχνολογίες stealth, αισθητήρα και πτήσης για να ανταγωνιστεί στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

Αρχικά ανακοινώθηκε το 2013, το πρόγραμμα TF-X αντιμετώπισε καθυστερήσεις  εξαιτίας της αδυναμίας της Τουρκίας να αποκτήσει ή να παράγει τα απαραίτητα απάρτια για να το θέσει σε λειτουργία. Αναμενόταν για πρώτη φορά να δοκιμάσει  το πρωτότυπο έως το 2023, αλλά τώρα δεν αναμένεται να είναι σε λειτουργία μέχρι το 2029.

Ο Justin Bronk, ερευνητής για την αεροπορική ισχύ στο Royal United Services Institute (RUSI) στο Λονδίνο, επισημαίνει ότι η Τουρκία είναι το θύμα της δικής της φιλοδοξίας να αναζητήσει να αναπτύξει την τρέχουσα πιο προηγμένη μορφή ενός μαχητικού αεροσκάφους χωρίς να έχει προηγούμενη εμπειρία. 

«Δεδομένου ότι η Τουρκία προσπαθεί να ξεκινήσει από το βάθος όπου ήταν, στην πραγματικότητα έχουν πραγματικά πραγματοποιήσει μία σημαντική πρόοδο εργαζόμενοι  για το πρόγραμμα  TF-X», δήλωσε ο Μπρονκ.

Ο Μπρονκ εξηγεί ότι παρόλο που η Τουρκία έχει αποδειχθεί επιτυχής στην ανάπτυξη drone όπως το  Bayraktar TB-2, εντούτοις είναι μια πολύ πιο περίπλοκη προσπάθεια να αναπτύξει ένα τόσο προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος. Για να τονίσει αυτό, είπε ότι ακόμη και χώρες με την τεχνική τεχνογνωσία και εμπειρία στην ανάπτυξη αεριωθούμενων αεροσκαφών θεωρούν ότι το έργο είναι δύσκολο.

Ένα επίμονο πρόβλημα για το πρόγραμμα TF-X είναι η αδυναμία απόκτησης κινητήρα που θα τροφοδοτούσε το μαχητικό. Για χρόνια, η Τουρκία προσβλέπει στην Rolls Royce με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, για να παράσχει έναν κινητήρα, αλλά οι συνομιλίες οδήγησαν σε  διαφωνίες σχετικά με τις ρυθμίσεις μεταφοράς τεχνολογίας και την αδυναμία απόκτησης άδειας εξαγωγής από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το ζήτημα του κινητήρα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιλυθεί για τον τουρκικό αμυντικό τομέα στο σύνολό του, με έναν αξιωματούχο να λέει στην Defense News ότι η αποτυχία να τον  αποκτήσει  θέτει « υπαρξιακή απειλή» για το πρόγραμμα TF-X.

Ο Bronk λέει ότι η ευκολότερη λύση στο αίνιγμα θα ήταν η αγορά ενός αποδεδειγμένου κινητήρα, αλλά οι αποτυχίες διαπραγμάτευσης μιας ρύθμισης μεταφοράς τεχνολογίας παραμένει η Αχχίλειος πτέρνα. 

Εδώ είναι επίσης αισθητό το αποτέλεσμα της απέλασης της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter. Η Τουρκία αναμενόταν να αποκτήσει 100 F-35 για να αντικαταστήσει τις γηραιές μοίρες F-16, αλλά αφού η Άγκυρα προχώρησε με την αγορά του S-400 από τη Ρωσία το 2019, εκδιώχθηκε  αμέσως από το πρόγραμμα.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Προεδρία της Τουρκικής Βιομηχανίας Άμυνας (SSB), η καρδιά του αμυντικού τομέα της Τουρκίας, επλήγη επίσης από τις εξαγωγικές κυρώσεις των ΗΠΑ βάσει του νόμου Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA).

Αυτές οι κυρώσεις, σύμφωνα με τον Bronk, θα μπορούσαν τελικά να περιπλέξουν τις προσπάθειες απόκτησης εξαρτημάτων που ενδέχεται να υπόκεινται σε περιορισμούς εξαγωγής στις ΗΠΑ, επιβραδύνοντας περαιτέρω το TF-X

Οι αξιωματούχοι της Τουρκίας έχουν επανειλημμένα πει ότι το S-400 είναι μια «ολοκληρωμένη συμφωνία», αλλά ορισμένοι, όπως ο υπουργός Άμυνας Χούλουσι Ακάρ, έχουν υποβάλει προτάσεις που "ήθελαν" οι κυρώσεις να αρθούν χωρίς να παραιτηθούν από το S-400. Ο Μπρονκ προειδοποιεί ότι αυτή είναι μια λάθος ελπίδα για τους Τούρκους αξιωματούχους.

Η Ρωσία έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι θα επιτύχει εύκολα συμφωνίες με την Τουρκία εάν ενδιαφερόταν να αντικαταστήσει το F-35 με τα δικά της προηγμένα αεροσκάφη όπως το SU-35 ή SU-57, το δικό της μαχητικό πέμπτης γενιάς της Ρωσίας. 

«Δεν πιστεύω καθόλου ότι η Ρωσία είναι σε θέση να παρέξει μια βιώσιμη αντικατάσταση του TF-X», δήλωσε ο Μπρονκ, επισημαίνοντας τους αγώνες της Ρωσίας για την ανάπτυξη του SU-57 συγκεκριμένα.

Η Τουρκία ανακοίνωσε εν τω μεταξύ ότι θα αναβαθμίσει τα υπάρχοντα F-16, αλλά ο χρόνος μπορεί να μην είναι στο πλευρό της Άγκυρας. Ο ρυθμός ανάπτυξης για προηγμένους αισθητήρες και άλλες τεχνολογίες τζετ προκαλεί ήδη τα υπάρχοντα μαχητικά όπως το F-35 να συνεχίσουν να συμβαδίζουν, δήλωσε ο Μπρονκ.

Για το σκοπό αυτό, επιμένει ότι η λύση μπορεί τελικά να είναι πολιτική. Αυτό θα σήμαινε τουλάχιστον να εγκαταλείψουμε το S-400 ή να βρούμε κάποιο τρόπο για να συμφιλιώσουμε τις διαφορές του με τις Ηνωμένες Πολιτείες ειδικότερα.

Νομίζω ότι για τον ίδιο τον Ερντογάν, η μπάλα είναι περισσότερο στο γήπεδο του για τη μείωση των εντάσεων με τις ΗΠΑ », δήλωσε ο Μπρονκ.

«Πιστεύω ότι ένας βασικός καθοριστικός παράγοντας για τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η Τουρκία εάν δεν βρει μια προσιτή διαδρομή για να αντικαταστήσει τα F-16 της, θα εξαρτηθεί από οποιαδήποτε πολιτική επιλογή», πρόσθεσε.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ένοπλες Συρράξεις 0

Έτοιμο να σπάσει το ουκρανικό μέτωπο-Forbes : Οι πανικόβλητοι Ουκρανοί διοικητές αναπτύσσουν ανεκπαίδευτες ταξιαρχίες στην μάχη

Η κατάσταση μέσα και γύρω από το Οχερέτινο και την Νοβομπαχμούτοβα είναι τραγική ενώ ρωσική 90η Τεθωρακισμένη μεραρχία...