Το γεωπολιτικό παιχνίδι του 21ου αιώνα δεν παίζεται πλέον με τανκς και αεροπλανοφόρα, αλλά με αλγόριθμους, μικροτσίπ και σπάνιες γαίες. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ αποφάσισε να χαράξει τις νέες κόκκινες γραμμές απέναντι στο Πεκίνο, στήνοντας τη στρατηγική πρωτοβουλία Pax Silica. Η υπογραφή της σχετικής διακήρυξης στην Ουάσιγκτον, από τον πρέσβη της Ελλάδας Αντώνη Αλεξανδρίδη και τον Αμερικανό υφυπουργό Εξωτερικών Τζέικομπ Χέλμπεργκ, είναι απλώς η τυπική επικύρωση ότι η Αθήνα επιλέγει ξεκάθαρα πλευρά στον νέο, ωμό, τεχνολογικό ψυχρό πόλεμο.
Το ψηφιακό «μαντρί» και η αμερικανική ηγεμονία
Ας είμαστε ρεαλιστές. Η Pax Silica δεν είναι κάποια λέσχη ακαδημαϊκής συζήτησης για το καλό της επιστήμης. Είναι ένα σκληρό εργαλείο οικονομικής και τεχνολογικής επιβολής. Η Ουάσιγκτον βλέπει την Κίνα να μονοπωλεί τις αλυσίδες εφοδιασμού στα κρίσιμα ορυκτά και να καλπάζει στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), και πατάει φρένο.
Ο στόχος είναι διττός: απεξάρτηση των δυτικών οικονομιών από τα ασιατικά εργοστάσια και απόλυτος έλεγχος στις τεχνολογίες που θα καθορίσουν το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, δίπλα στην Ελλάδα, υπέγραψαν βαριά βιομηχανικά και τεχνολογικά ονόματα όπως η Γερμανία, η Ολλανδία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ στο "κλαμπ" βρίσκονται ήδη η Ιαπωνία, το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η λογική είναι απλή: όποιος ελέγχει το πυρίτιο (silica) και τους ημιαγωγούς, θα υπαγορεύει τους κανόνες της παγκόσμιας αγοράς.
Το ελληνικό αποτύπωμα: Data centers και υπερυπολογιστές
Τι ακριβώς γυρεύει όμως η Ελλάδα σε ένα τραπέζι όπου οι κολοσσοί παίζουν δισεκατομμύρια; Η απάντηση κρύβεται στη γεωγραφία, την ενέργεια και τις υποδομές. Η ένταξη στην Pax Silica δεν είναι τυχαία, ούτε εθιμοτυπική. Συνδέεται άμεσα με τη στρατηγική επιλογή να μετατραπεί η χώρα σε ψηφιακό κόμβο διαμετακόμισης και αποθήκευσης δεδομένων για λογαριασμό δυτικών συμφερόντων.
Το πλάνο ξεδιπλώνεται ήδη επί χάρτου. Η ΔΕΗ μεταμορφώνει τις παλιές λιγνιτικές εκτάσεις στην Κοζάνη, ετοιμάζοντας ένα θηριώδες κέντρο δεδομένων σε απευθείας συνεργασία με αμερικανικό hyperscaler. Παράλληλα, στο Λαύριο, «ζεσταίνει μηχανές» ο ΔΑΙΔΑΛΟΣ, ο νέος εθνικός υπερυπολογιστής που φιλοδοξεί να βάλει τη χώρα στον χάρτη της υψηλής υπολογιστικής ισχύος.
Η Αθήνα προσφέρει τον χώρο, το ευνοϊκό επενδυτικό πλαίσιο και την ενεργειακή διασύνδεση. Σε αντάλλαγμα, η αμερικανική ομπρέλα υπόσχεται τεχνογνωσία και ένταξη στα ασφαλή δίκτυα εφοδιασμού, μακριά από τα κινεζικά ραντάρ. Η Σύνοδος της Ουάσιγκτον στις 25 και 26 Ιουνίου θα στρώσει το χαλί για τα επόμενα μεγάλα deals, με τους εκπροσώπους των εταιρειών τεχνολογίας αιχμής να δίνουν τον ρυθμό.