Τεχνολογία

ΕΦΚΑ: Οι 7 νέες καινοτομίες στις ψηφιακές υπηρεσίες των συνταξιούχων

Επτά σύγχρονες υπηρεσίες αποκλειστικά για συνταξιούχους παρέχονται πλέον ηλεκτρονικά από τον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), στο πλαίσιο της στρατηγικής του να βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών και ειδικότερα των ατόμων της τρίτης ηλικίας.

Όπως επισημαίνει ο e-ΕΦΚΑ, «αυτές οι υπηρεσίες προσφέρουν άμεση διεκπεραίωση ενός αιτήματος, ταχύτητα στην υποβολή των αιτήσεων και 24ωρη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τους υποψήφιους ή εν ενεργεία συνταξιούχους. Αντικαθιστούν επίσης γραφειοκρατικές διαδικασίες, που με τη σειρά τους προκαλούσαν ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συναλλαγών με το φορέα. Αν ληφθεί υπόψιν και η διαρκώς αυξανόμενη χρήση τους, φαίνεται πως οι απόμαχοι της δουλειάς, αλλά όχι απόστρατοι της κοινωνικής συμμετοχής και δράσης, κατακτούν σταδιακά και το πεδίο των νέων τεχνολογιών» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Επιδίωξη του e-ΕΦΚΑ, από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης, όπως σημειώνει, υπήρξε η προστασία των ηλικιωμένων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, που αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των συναλλασσομένων, που προσέρχονται στις κατά τόπους οργανικές μονάδες του φορέα, για να εξυπηρετηθούν.

Στο πλαίσιο αυτό, πέραν από τον ορισμό ραντεβού ηλεκτρονικά, τα οποία ξεπέρασαν τις 167.000 μόνο κατά το τελευταίο τετράμηνο του 2020, ανέπτυξε μία σειρά ηλεκτρονικών υπηρεσιών, που απευθύνονται ειδικά σε αυτήν την ευάλωτη ομάδα πολιτών, ώστε να μην κινδυνεύσουν να εκτεθούν στον κορονοϊό COVID-19.

Οι υπηρεσίες αυτές είναι προσβάσιμες τόσο μέσω της ενιαίας διαδικτυακής πύλης του Δημοσίου Gov.gr όσο και μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του e-ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr).

Αναλυτικά, ο e-ΕΦΚΑ παρουσιάζει τις υπηρεσίες, οι οποίες είναι οι εξής:

«- Ηλεκτρονική υπηρεσία υποβολής αίτησης απονομής κύριας σύνταξης. Η υπηρεσία αυτή παρέχει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής υποβολής του αιτήματος για απονομή σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος (γήρατος, αναπηρίας) ή μεταβίβαση, λόγω θανάτου ασφαλισμένου ή συνταξιούχου. Αν υπολογίσει κανείς ότι κάθε υποψήφιος συνταξιούχος θα πρέπει να υποβάλει αίτηση, για να συνταξιοδοτηθεί, ουσιαστικά η ηλεκτρονική αυτή υπηρεσία χρησιμοποιείται καθολικά, αντικαθιστώντας την υποχρέωση μετάβασης σε φυσικά υποκαταστήματα του φορέα και την προσκόμιση αμέτρητων εγγράφων.

Υπενθυμίζεται ότι μέρος της υπηρεσίας (αίτηση απονομής σύνταξης γήρατος σε αγρότες με ασφάλιση μόνο στον τ. ΟΓΑ και αίτηση μεταβίβασης, λόγω θανάτου) λειτουργεί πλήρως αυτοματοποιημένα στο πλαίσιο του πληροφοριακού συστήματος "ΑΤΛΑΣ", παρέχοντας ταυτόχρονα διαλειτουργικότητα στη συλλογή των δικαιολογητικών. Αυτό με τη σειρά του επιτρέπει την αυθημερόν απονομή της σύνταξης.

Μέχρι τον προσεχή Νοέμβριο, αναμένεται να έχουν ενταχθεί στο σύστημα και οι συντάξεις αναπηρίας, υγειονομικών, μηχανικών, λοιπών ελεύθερων επαγγελματιών και μισθωτών, ολοκληρώνοντας σε μεγάλο βαθμό μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις του συστήματος απονομής συντάξεων των τελευταίων ετών.

- Ηλεκτρονική αίτηση προκαταβολής κύριας σύνταξης. Πρόκειται για τη νέα υπηρεσία ψηφιακής αίτησης χορήγησης προκαταβολής έναντι της μελλοντικής σύνταξης, η οποία αφορά στα πρόσωπα που υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης στον e-ΕΦΚΑ, συμπεριλαμβανομένου του π. ΝΑΤ, εξαιρουμένων των προσώπων που δικαιούνται ή λαμβάνουν προκαταβολή σύνταξης.

Η ηλεκτρονική αυτή υπηρεσία άνοιξε στις 10 Μαρτίου και επιτρέπει στους αιτούντες να λάβουν προκαταβολή σύνταξης με αναδρομική μάλιστα ισχύ για όσους μήνες εκκρεμεί η οριστική απονομή της σύνταξής τους.

Το συνολικό πλήθος των αιτήσεων ανήλθε, μέχρι τέλος Μαρτίου, σε 44.593, ενώ η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή για όσους επιθυμούν να υποβάλουν αίτημα προκαταβολής σύνταξης μελλοντικά. Σημειώνεται ότι οι συνταξιούχοι που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτημα συνταξιοδότησης μπορούν να επιλέγουν απευθείας στην αίτηση της προηγούμενης παραγράφου για την καταβολή προκαταβολής της σύνταξης.

- Παρακολούθηση πορείας αίτησης για τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ. Παρέχεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της πορείας της αίτησης συνταξιοδότησης. Η υπηρεσία αυτή αποτρέπει δεκάδες χιλιάδες επισκέψεις κάθε χρόνο σε φυσικά υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ.

- Εκτύπωση ενημερωτικού σημειώματος επιστροφής μειώσεων συντάξεων. Οι συνταξιούχοι μπορούν να εκτυπώσουν ενημερωτικό σημείωμα επιστροφής μειώσεων συντάξεων, όπου εμφανίζονται αναλυτικά τα ποσά των αναδρομικών. Το ενημερωτικό σημείωμα επιστροφής μειώσεων συντάξεων έχει την εξής μορφή: Πρώην ΦΚΑ/Κατηγορία Σύνταξης/Έτος/Μεικτά Ποσά/Κρατήσεις/Πληρωτέο Ποσό.

- Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος.

- Εκτύπωση ετήσιας βεβαίωσης συντάξεων για φορολογική χρήση.

- Ηλεκτρονική υπηρεσία πληρωμής εξόδων κηδείας. Πρόκειται για την ηλεκτρονική υπηρεσία που καταργεί μία από τις βασικές παθογένειες του συστήματος παροχών και ασφάλισης στη χώρα και αφορά την έγκαιρη πληρωμή των εξόδων κηδείας, χωρίς ταλαιπωρία των συγγενών των θανόντων. Αρχικά, η εφαρμογή αφορούσε μόνο στις περιπτώσεις που ο θανών είναι συνταξιούχος.

Πριν από λίγες ημέρες, ωστόσο, επεκτάθηκε στο σύνολο των εν ενεργεία ασφαλισμένων. Σε αυτήν την περίπτωση, ο επιμεληθείς για την τελετή (κηδείας-ταφής ή αποτέφρωσης) υποβάλλει ηλεκτρονικά την αίτηση αποζημίωσης για έξοδα κηδείας. Είναι αναγκαίο να έχει ήδη εκδοθεί από την επιχείρηση, που ανέλαβε την τελετή, το παραστατικό για τις δαπάνες με τα στοιχεία του δικαιούχου των εξόδων κηδείας (ΑΦΜ). Επιπλέον, πρέπει η επιχείρηση να έχει καταχωρίσει ηλεκτρονικά το παραστατικό, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή του e-ΕΦΚΑ "Παραστατικά Εξόδων Κηδείας", ενώ απαραίτητα στοιχεία κατά τη διαδικασία αποτελούν ο ΑΜΚΑ του θανόντος, οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet του αιτούντος, ο ΑΦΜ του και ένας έγκυρος και ενεργός αριθμός τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ) στον οποίο είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

Με την παραπάνω διαδικασία, χιλιάδες συγγενείς θανόντων έχουν δει τα έξοδα κηδείας να πληρώνονται σε χρόνο-ρεκόρ, λύνοντας μια για πάντα το τεράστιο πρόβλημα των καθυστερήσεων στις πληρωμές, που παρατηρούνταν τα προηγούμενα χρόνια. Στοίχημα για τον e-ΕΦΚΑ είναι εντός του έτους να εκκαθαριστεί και το σύνολο των παλαιών περιπτώσεων, που βρίσκονται ακόμα σε εκκρεμότητα».

Σύμφωνα με τον e-ΕΦΚΑ, «οι προσφερόμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες έχουν διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να καθίστανται άμεσα προσβάσιμες και φιλικές στη χρήση τους από τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, που είναι λιγότερο εξοικειωμένα με τη σύγχρονη τεχνολογία.

Οι επιτελείς του e-ΕΦΚΑ σχεδιάζουν να αναπτύξουν και νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, προκειμένου να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες των συνταξιούχων και με στόχο την βελτίωση της καθημερινότητάς τους σε ό,τι αφορά στις συναλλαγές τους με το χώρο της κοινωνικής ασφάλισης.

Το μεγάλο στοίχημα του e-ΕΦΚΑ, ωστόσο, παραμένει η ταχεία εκκαθάριση του "στοκ" των εκκρεμών συντάξεων μέσα από την ψηφιοποίηση δομών και υπηρεσιών εντός του φορέα, αλλά και την αξιοποίηση πιστοποιημένων εξωτερικών συνεργατών.

Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε συνεργασία με τον e-ΕΦΚΑ, υλοποιούν ήδη ένα πλάνο ενεργειών, που στόχο έχει, μέχρι το τέλος του έτους, η εικόνα να είναι εντελώς διαφορετική από τη σημερινή.

Ταυτόχρονα, η επέκταση του πληροφοριακού συστήματος ψηφιακής απονομής σύνταξης "ΑΤΛΑΣ", μέχρι τον Νοέμβριο του 2021, σε όλες τις κατηγορίες ασφαλισμένων θα καταργήσει στην πράξη τη συσσώρευση εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, καθώς η διαδικασία της απονομής θα εκτελείται ψηφιακά αυτοματοποιημένα.

Αν σε αυτήν τη μεγάλη αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του φορέα προστεθούν και οι 45 ήδη υπάρχουσες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, καθώς και αυτές που θα προστεθούν μέσα στο 2021, τότε ο e-ΕΦΚΑ έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει δραστικά τόσο την εικόνα του όσο και το επίπεδο εξυπηρέτησης του πολίτη, ο οποίος έχει ταλαιπωρηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια» υπογραμμίζει ο e-ΕΦΚΑ.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ