Περιβάλλον

Ανακαλύφθηκε σαρκοφάγος δεινόσαυρος δύο φορές μεγαλύτερος από τους τυραννόσαυρους της εποχής του

Μία ανακάλυψη στην έρημο Kyzylkum του Ουζμπεκιστάν εντυπωσίασε τους παλαιοντολόγους. Ο λόγος για έναν κορυφαίο θηρευτή δεινόσαυρο με μήκος 8 μέτρα, βάρος ενός τόνου και δόντια σαν του καρχαρία, ο οποίος άκμασε 90 εκατομμύρια χρόνια πριν. Ο Ulughbegsaurus uzbekistanensis πήρε το όνομά του από τον Ulugh Beg, έναν σουλτάνο, αστρονόμο και μαθηματικό του 15ου αιώνα. Το κομμάτι από το σαγόνι του ανακαλύφθηκε το 1980 και μόλις τώρα μπήκε κάτω από το μικροσκόπιο των επιστημόνων, όταν εκτέθηκε στο μουσείο του Ουζμπεκιστάν.

Αυτό που εντυπωσίασε τους επιστήμονες όμως ήταν πως ο δεινόσαυρος αυτός ήταν δύο φορές μακρύτερος και πέντε φορές βαρύτερος από τους τυραννόσαυρους της εποχής, όπως ο Timurlengia που έζησε την ίδια περίοδο και φαίνεται στην εικόνα παρακάτω.

Η καρχαριοδοντόσαυροι ήταν μακρινοί συγγενείς και ανταγωνιστές με τους τυραννόσαυρους, με τις δύο ομάδες να μοιράζονται αρκετά χαρακτηριστικά. Συνήθως οι καρχαριοδοντόσαυροι ήταν μεγαλύτεροι από τους τυραννόσαυρους, φτάνοντας έως και τους 6 τόνους. Ωστόσο περίπου 90 με 80 εκατομμύρια χρόνια πριν, ξεκίνησαν να εξαφανίζονται και οι τυραννόσαυροι άρχισαν να αυξάνονται σε μέγεθος, καταλαμβάνοντας την κορυφή της τροφικής αλυσίδας σε Ασία και Βόρεια Αμερική, με το πιο διάσημο είδος τον τυραννόσαυρο Ρεξ.

Η ανακάλυψή μας υποδεικνύει πως οι καρχαριοδοντόσαυροι ήταν ακόμα οι κορυφαίοι θηρευτές στην Ασία πριν 90 εκατομμύρια χρόνια. Νομίζω πως ένα κόκκαλο τόσο μεγάλο θα προέρχεται από ένα τεράστιο σαρκοφάγο δεινόσαυρο και πιθανώς τον κορυφαίο θηρευτή του οικοσυστήματός του.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Royal Society Open Science.

GALLERY