Επιστήμη

NASA: Ιστορική αποστολή! Το Osiris-Rex επιστρέφει στη Γη με δείγμα αστεροειδούς (βίντεο)

Δεκάδες ακόμα γρίφοι του αχανούς Διαστήματος αναμένεται να απαντηθούν τους επόμενες μήνες. Το διαστημόπλοιο Osiris-Rex της NASA ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής στη Γη, μεταφέροντας για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, δείγμα από την επιφάνεια ενός αστεροειδούς και συγκεκριμένα του Bennu.

Το διαστημόπλοιο αναμένεται στη Γη στις 24 Σεπτεμβρίου. Η κάψουλα με το δείγμα από την επιφάνεια του αστεροειδούς θα πέσει με αλεκίπτωτο στην έρημο της Γιούτα, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην εξερεύνηση του Διαστήματος.

«Μόλις η κάψουλα του δείγματος πέσει κάτω, η ομάδα μας θα αγωνιστεί ενάντια στον χρόνο για να την ανακτήσει και να τη μεταφέρει στην ασφάλεια ενός καθαρού δωματίου», δήλωσε ο Μάικ Μορό, αναπληρωτής διευθυντής έργου στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA στο Greenbelt του Μέριλαντ.

Μέσα στους επόμενους έξι μήνες, η ομάδα OSIRIS-REx θα βελτιώσει τις διαδικασίες που απαιτούνται για την ανάκτηση του δείγματος στη Γιούτα και τη μεταφορά του στο εργαστήριο, στο Διαστημικό Κέντρο Johnson της NASA, στο Χιούστον. Εκεί, οι επιστήμονες θα αποσυσκευάσουν το δείγμα, θα διανείμουν έως και το ένα τέταρτο του στην επιστημονική ομάδα του OSIRIS-REx σε όλο τον κόσμο για ανάλυση και θα επιμεληθούν το υπόλοιπο για να το μελετήσουν άλλοι επιστήμονες, τώρα και στις μελλοντικές γενιές.

Οι αστεροειδείς είναι τα αρχαία υλικά που έχουν απομείνει από την αρχική εποχή του σχηματισμού πλανητών και μπορεί να περιέχουν τους μοριακούς πρόδρομους της ζωής. Οι επιστήμονες έχουν μάθει πολλά από τη μελέτη θραυσμάτων αστεροειδών που έχουν φτάσει φυσικά στο έδαφος ως μετεωρίτες. Αλλά για να καταλάβουν αν οι αστεροειδείς έπαιξαν ρόλο στη μεταφορά αυτών των ενώσεων στην επιφάνεια της Γης, πριν από 4 δισεκατομμύρια χρόνια, οι επιστήμονες χρειάζονται ένα παρθένο δείγμα από το διάστημα, απαλλαγμένο από γήινους ρύπους.

«Υπάρχουν δύο πράγματα διάχυτα στη Γη: το νερό και η βιολογία», είπε ο Δρ Jason Dworkin, επιστήμονας του έργου OSIRIS-REx στη NASA Goddard. «Και οι δύο μπορούν να αλλάξουν σοβαρά τους μετεωρίτες όταν προσγειώνονται στο έδαφος και να μπερδεύουν την ιστορία που αφηγείται η χημεία και η ορυκτολογία του δείγματος. Ένα παρθένο δείγμα θα μπορούσε να προσφέρει πληροφορίες για την ανάπτυξη του ηλιακού συστήματος».

Στις 24 Σεπτεμβρίου, καθώς το διαστημόπλοιο OSIRIS-REx πετά δίπλα από τη Γη, θα απελευθερώσει την κάψουλα επιστροφής του δείγματός του, τερματίζοντας έτσι τη βασική αποστολή του.

Τα συνεργεία ανάκτησης είναι υπεύθυνα για την ασφάλιση του σημείου προσγείωσης της κάψουλας επιστροφής δείγματος και τη μεταφορά της σε ένα φορητό καθαρό δωμάτιο που βρίσκεται στην περιοχή. Επιπλέον, τα πληρώματα θα συλλέξουν δείγματα εδάφους και αέρα γύρω από την κάψουλα προσγείωσης.

Μόλις η κάψουλα βρίσκεται μέσα στο κτίριο με το φορητό καθαρό δωμάτιο, τα μέλη της ομάδας θα αφαιρέσουν τη θερμική ασπίδα, το πίσω κέλυφος και άλλα εξαρτήματα για να προετοιμάσουν το δοχείο δείγματος για μεταφορά στο Χιούστον.

Η επιστροφή στη Γη δειγμάτων από τον αστεροειδή Bennu θα είναι το αποκορύφωμα μιας προσπάθειας 12 και πλέον ετών από τη NASA και τους εταίρους της αποστολής, αλλά σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας φάσης ανακάλυψης, καθώς επιστήμονες από όλο τον κόσμο θα στρέψουν την προσοχή τους στην ανάλυση αυτού του μοναδικού και πολύτιμου υλικού που χρονολογείται από τον πρώιμο σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος.

Δείτε βίντεο του NASA Goddard: