Επιστήμη

Βρήκαν τον «Διαβολοπλανήτη» με ωκεανούς λάβας, υπερηχητικούς ανέμους και βροχή από βράχους

Η ζωή εδώ στον πλανήτη Γη φαίνεται συχνά σκληρή, ειδικά το 2020 με πανδημία, ανεμοστρόβιλους και τροπικές καταιγίδες, και ανεξέλεγκτες πυρκαγιές. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα προβλήματα δεν μπορεί να κρατήσει συγκριθεί με τις υπεριώδεις συνθήκες του πλανήτη K2-141b. Του πλανήτη που είναι ό,τι πιο κοντινό γνωρίζουμε στην...Κόλαση!

Σε αυτόν τον φοβερό εξωπλανήτη εκατοντάδες έτη φωτός μακριά, οι ωκεανοί είναι γεμάτοι λάβα, βράχοι κυριολεκτικά πέφτουν σαν βροχή στην επιφάνεια, και οι ιλλιγιώδεις άνεμοι σπάζουν το ηχητικό φράγμα με χιλιάδες μίλια την ώρα καθιστώντας τον πλανήτη τον πιο ακραίο που ανακαλύφθηκε ποτέ.

Αυτές οι κακές συνθήκες απεικονίζονται σε μια νέα μελέτη από επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο McGill, το Πανεπιστήμιο York και το Ινδικό Ινστιτούτο Επιστήμης Εκπαίδευσης και Έρευνας στην Καλκούτα που δημοσιεύθηκε σήμερα στις Μηνιαίες Ειδοποιήσεις της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το K2-141b είναι ένας από τους τελευταίους «πλανήτες λάβας» που ανακαλύφθηκαν. Οι ατμοσφαιρικές συνθήκες και οι καιρικοί κύκλοι του εξωπλανήτη είναι αντίθετα με οτιδήποτε φαίνεται στο δικό μας ηλιακό σύστημα. Ενώ το K2-141b έχει περίπου το μέγεθος της Γης, η επιφάνεια, ο ωκεανός και η ατμόσφαιρά του είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα από λιωμένο βράχο ή άλλο υλικό.

«Η μελέτη είναι η πρώτη που κάνει προβλέψεις σχετικά με τις καιρικές συνθήκες στο K2-141b που μπορούν να ανιχνευθούν από εκατοντάδες έτη φωτός μακριά με τηλεσκόπια επόμενης γενιάς, όπως το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Giang Nguyen σε δελτίο τύπου.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν, κατά την ανάλυση των μοτίβων φωτισμού του πλανήτη, ότι τα δύο τρίτα του K2-141b δεν βλέπουν ποτέ το σούρουπο και εκτίθενται συνεχώς στο φως της ημέρας - πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η πλευρά του πλανήτη βλέπει πάντα τον ήλιο του.

Επίσης ενώ ο κύκλος νερού της Γης βλέπει το νερό να εξατμίζεται πριν ανέβει στην ατμόσφαιρα, να συμπυκνώνεται και να πέφτει πίσω στην επιφάνεια ως βροχή, το K2-141b έχει μόνο βράχους για να κατεργαστεί - εξ ου και η συνεχής καταρρακτώδης βροχή των λίθων.

«Η ανακάλυψή μας πιθανότατα σημαίνει ότι η ατμόσφαιρα εκτείνεται λίγο πέρα ​​από την ακτή του ωκεανικού μάγματος, καθιστώντας ευκολότερο τον εντοπισμό με διαστημικά τηλεσκόπια», δήλωσε ο Nicolas Cowan, συν-συγγραφέας της μελέτης.

Εν τω μεταξύ, ο υπόλοιπος πλανήτης δεν βλέπει ποτέ φως και αντιμετωπίζει συνεχώς ψυχρές θερμοκρασίες -200 βαθμούς Κελσίου.

Επειδή αυτά κατά πως φαίνεται δεν φτάνουν, ο εξωπλανήτης K2-141b έχει και ανέμους που φτάνουν τα 3.100 μίλια την ώρα (5.000 χλμ ανά ώρα), ενώ ο ωκεανός του μάγματος φτάνει σε βάθη 86 μιλίων (140 χλμ.), σύμφωνα με τους υπολογισμούς της μελέτης.

Στη σκοτεινή πλευρά του πλανήτη, αυτοί οι τρομεροί άνεμοι κυριαρχούν στο περιβάλλον. Στην καυτή πλευρά, ωστόσο, οι άνεμοι απουσιάζουν εντελώς.