Εκκλησία της Ελλάδος

“Ιερό” μήνυμα από άμβωνος: Ας πάψουν όλοι αυτοί να εμπλέκονται σε θέματα πίστεως-Τι είπαν για τους ισχυρούς και τον κανιβαλισμό του διαδικτύου

Η χθεσινή Κυριακή της Σαμαρείτιδος, 17 Μαΐου, ήταν για όλη την ορθόδοξη Ελλάδα ημέρα χαράς, καθότι οι Ιεροί Ναοί άνοιξαν και πάλι τις πόρτες τους στους πιστούς, μετά από δύο μήνες λόγω των κρατικών μέτρων απαγορεύσεως ένεκα της πανδημίας του κορονοϊού.

Στο θέμα όπως ήταν αναμενόμενο αναφέρθηκαν όλοι οι Ιεράρχες στα κηρύγματά τους...

Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Συμεών ζήτησε “να μην ξεχάσουμε ότι μπορεί, αν δεν προσέχουμε, να βρεθούμε και πάλι σε ίδιες και σε χειρότερες καταστάσεις. Οι δυσκολίες πρέπει να μας διδάσκουν και να γινόμαστε σοφότεροι”.

Ο Μητροπολίτης Λαγκαδά Ιωάννης, εξέφρασε την χαρά του που αντίκρυσε μετά από περίπου δύο μήνες τους πιστούς, τους συνεχάρη για την υποδειγματική τους στάση καθ΄ολή την διάρκεια της Ακολουθίας.

Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος τόνισε χαρακτηριστιά: «Βγήκαμε από την εντατική της υπομονής στον προθάλαμο της χαράς»

Αναλυτικότερα, αναφέρθηκε στην οδυνηρή εμπειρία των τελευταίων μηνών, λόγω της πανδημίας λέγοντας: «Όπως είδαμε ανθρώπους να χειροκροτούνται, όταν νίκησαν την αρρώστια και βγήκαν από τις Εντατικές, έτσι κι εμείς σήμερα βγαίνουμε από την εντατική της υπομονής στον προθάλαμο της χαράς. Από την πρώτη στιγμή σταθήκαμε υπεύθυνοι για την ζωή κάθε ανθρώπου, υπερασπιστήκαμε τη ζωή συνειδητά, γιατί είναι δώρο Θεού και δεν θα έπρεπε κανείς εξαιτίας μας να μπει στην βάσανο της ασθενείας. Συνειδητά εισήλθαμε στην Εντατική της υπομονής. Πονέσαμε. Κλάψαμε, αλλά αντέξαμε όλοι μαζί. Τώρα είναι η ώρα της ιεραποστολής, να σπείρουμε και πάλι τον λόγο του Θεού και να παρηγορήσουμε ψυχές, να επανασυγκροτήσουμε τις ενορίες μας, να ξαναδώσουμε δύναμη στη ζωή της Εκκλησίας, γιατί όλοι εμείς είμαστε η Εκκλησία. Να γνωρίζουμε ότι δύσκολες στιγμές θα έρθουν και πάλι. Μακάρι η αρρώστια να φύγει, θα έρθει, όμως, ο πόνος της ανεργίας και άλλης δοκιμασίας. Ο Χριστός ζητά από εμάς να διαλεχθούμε με την σύγχρονη κοινωνία, όπως Αυτός διαλέχτηκε με την Σαμαρείτιδα. Έχουμε την αλήθεια και δεν φοβόμαστε. Ζούμε το θαύμα της Ευχαριστίας και θα συνεχίσουμε να το λειτουργούμε και με ιεραποστολικό ζήλο φέρνουμε στους ανθρώπους το άγγελμα του Αναστάντος Χριστού, του Νικητού του θανάτου».

Ο Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων Νεκτάριος στο τέλος της θείας λειτουργίας τέλεσε την ακολουθία της Αναστάσεως, αυτή που δεν μπόρεσε να χαρεί ο λαός του Θεού κατά το φετινό Πάσχα, μοίρασε το Άγιο Φως και έδωσε ως ευλογία πασχάλια αβγά.

Απευθυνόμενος στους πιστούς ο κ. Νεκτάριος τους ευχαρίστησε για την αγάπη και την συμπαράσταση, τόνισε ότι την δική τους φωνή μετέφερε όλο αυτό το διάστημα και θα συνεχίσει τον αγώνα του για αφύπνιση, αντίσταση και ανάκαμψη! Αφορμώμενος από τον διάλογο του Χριστού με την Σαμαρείτιδα ο κ. Νεκτάριος επεσήμανε την αναλογία των καιρών μας με την τότε εποχή. Οι άνθρωποι που ήθελαν να πιστέψουν στον Θεό είχαν να αντιπαλέψουν τόσο την ρωμαϊκή ειδωλολατρία, όσο και την θρησκευτική τυπολατρία, που τους έκανε να διχάζονται. Σήμερα ζούμε τις πειρασμικές παγίδες της εποχής μας, η οποία είναι εποχή αποστασίας, απιστίας και αθεΐας. Χείλη επίσημα και μη αρνούνται την χάρη του Θεού, αμφισβητούν τον Χριστό, εκστομίζουν ανίερες κουβέντες. Οι χριστιανοί όμως απαντούμε με ζέουσα πίστη! Όσοι λατρεύουν τον Θεό, καλούνται να Τον λατρεύουν εν αληθεία, μετά φόβου Θεού, διότι την χλιαρότητα ο Θεός θα την απορρίψει, όπως λέει στην «Αποκάλυψη» του Ιωάννη. Δεν μπορεί η λατρεία του Θεού να περιορίζεται σε λόγους και να μη γίνεται θυσία καρδιάς, σταυρός, υπέρβαση του φόβου, καταπάτηση του θανάτου διά της Αναστάσεως. Και η μετοχή μας στην θεία Ευχαριστία είναι ακριβώς το σημείο που φανερώνει και την ζέουσα πίστη μας και το ξεπέρασμα του φόβου και των απειλών που διατυπώνονται πανταχόθεν. Τέλος, ο Μητροπολίτης Κερκύρας επεσήμανε τον λόγο του Χριστού προς την Σαμαρείτιδα: «Εγώ ειμί ο λαλών σοι». Στην πανθρησκεία της εποχής, που αποπειράται να μειώσει το πρόσωπο του Χριστού, που διακηρύττει τον φόβο για τον πλησίον, που καταργεί ετσιθελικά την λατρεία του Θεού, επικαλούμενη κουστωδίες, απαντούμε με την πίστη στο « θαρσείτε, εγώ νενίκηκα τον κόσμον». Στην απόπειρα της παγκοσμιοποίησης για αλλοίωση της πίστης, της παράδοσης της πατρίδας μας, της εθνικής μας ακόμη ομοιογένειας, απαντούμε με την εμπιστοσύνη μας στο πρόσωπο του Αναστάντος Χριστού και με τον αγώνα της Εκκλησίας μας να μείνουμε όρθιοι, να κρατήσουμε την Ιστορία και την ταυτότητά μας, αγαπώντας τον διπλανό μας και όχι φοβούμενοι αυτόν. Εντός του ναού, εντός της Εκκλησίας η αγάπη καταργεί τον φόβο. Και ο Χριστός είναι παρών!

Το εκκλησίασμα προσήλθε στην Θεία Κοινωνία, δείχνοντας την βαθιά δίψα του λαού του Θεού για ό,τι επιχειρήθηκε να αμφισβητηθεί!

Ο Μητροπολίτης Κισάμου Αμφιλόχιος από την πλευρά του τόνισε: “Σε εποχές όπου κάποιοι εμμονικά βάλλουν εναντίον της πίστεως, ειρωνευόμενοι και εμπαίζοντας το ιερότερο και αγιότερο μυστήριο της Εκκλησίας, την Θεία Ευχαριστία και μάλιστα με τρόπους και μεθόδους που φανερώνουν την εσωτερική τους γύμνια και ακαταστασία, αυτά τα εξωκλήσια διαλαλούν και μαρτυρούν πως ο τόπος και η Πατρίδα μας στο σύνολο της, ιστορικά, όχι μόνο επιβίωσε μέσα από πανδημίες και πάσης φύσεως δοκιμασίες, αλλά μεγαλούργησε και αναστήθηκε από την τέφρα της επειδή ο λαός μας έχει βαθιά ριζωμένη μέσα στην ψυχή του την πίστη στον Χριστό και την Εκκλησία Του. Ας μάθουν λοιπόν όλοι αυτοί ότι «σκληρόν σοι προς κέντρα λακτίζειν» και, αν δεν μπορούν να σεβαστούν, ας πάψουν να εμπλέκονται σε θέματα πίστεως, καθώς τους υπερβαίνουν και αδυνατούν να τα κατανοήσουν”

Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος τόνισε: “Ὅλοι μας δοκιμαστήκαμε. Βλέπαμε καὶ ἀκούγαμε ὅσα εἶχαν προηγηθεῖ σὲ ἄλλες Χώρες τοῦ πλανήτη καὶ δοξάζαμε τὸ Θεὸ ποὺ στὴν Πατρίδα μας δὲν πρυτάνευσαν οἱ δεῖκτες τῆς οἰκονομίας, δὲν ἐπιλέχθηκαν οἱ ἀξίες τῆς ἀγορᾶς ἀλλὰ προτάχθηκε ἡ ἀξία «ἄνθρωπος». Τόσο ἡ Πολιτεία, ὅσο καὶ ἡ ἐπιστημονικὴ κοινότητα ἐπέλεξαν

δύσκολες ἀποφάσεις, ποὺ ὅμως μᾶς προστάτευσαν. Γιὰ τὴν Ἐκκλησία, ναί! δὲν ἦταν εὔκολο νὰ κλείσει τοὺς Ναούς, ὅμως ἔπρεπε. Ἡ Ἐκκλησία, ποὺ ἄλλοτε μᾶς ζητεῖ νὰ μειώνουμε τὸν ἐγωϊσμό μας, ἄλλοτε νὰ νηστεύουμε τὸ φαγητό μας κι ἄλλοτε νὰ προσφέρουμε χρήματα γιὰ τοὺς ἀναγκεμένους, ἡ ἴδια αὐτὴ Ἐκκλησία μας, ἦρθε φέτος καὶ μᾶς ζήτησε κάτι διαφορετικό. Νὰ θυσιάσουμε τὴν χαρά μας, ποὺ ἦταν οἱ Ἀκολουθίες μας· τὴν ἀπόλαυσή μας, ποὺ ἦταν οἱ ἅγιες ἡμέρες τῆς Σαρακοστῆς καὶ τῆς Μεγ. Ἑβδομάδος· τὴν τροφή μας, ποὺ εἶναι τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας. Αὐτὸ μᾶς πρότεινε ἡ Ἐκκλησία προκειμένου νὰ καλλιεργήσουμε τὴν ἀσκητικὴ

τῆς ἀγάπης. Προκειμένου νὰ προφυλάξουμε ἀσθενεῖς καὶ ἡλιωμένους ἀδελφούς μας. Ποιὰ μεγαλύτερη ἀγάπη καὶ προσφορά; ποιὰ μεγαλύτερη θυσία; Κάποιοι δὲν μποροῦσαν νὰ τὸ καταλάβουν καὶ βλέποντας τὴν μέριμνα τῆς Κυβερνήσεως γιὰ τὶς χριστιανικὲς γιορτές μας, ἔφτασαν στὸ νὰ λοιδορήσουν τὰ ἱερά μας καὶ τὴν ἐμπειρία μας. Δὲν πειράζει! Πάντα θὰ ὑπάρχουν συνάνθρωποί μας ποὺ ἐπειδὴ δὲν ξέρουν τὴν πίστη μας, δὲν τὴν ἐκτιμοῦν σωστά. Ἂς τοὺς φωτίσει ὁ Θεὸς νὰ καταλάβουν, κάποτε.

Κάποιοι ἄλλοι, δὲν ἐμπιστεύθηκαν τὴν Ἐκκλησία μας καὶ εἶπαν καὶ ἔγραψαν ὅσα διόλου δὲν ἀπέπνεαν ὀρθόδοξη χριστιανικὴ πνευματικότητα. Καὶ φούσκωσε μιὰ θάλασσα χριστιανικῆς ἀλαζονείας, (μὲ ποιὸ δικαίωμα θὰ μᾶς κλείσουν τοὺς Ναούς), ἔπνευσε ἕνας ἄνεμος Ὀρθόδοξου ἐγωϊσμοῦ, (ἐμεῖς ἀπαιτοῦμε τὶς Ἀκολουθίες μας), κροτάλισε μιὰ ἱεροκατηγορία, ἀλλὰ καὶ κάθε μορφῆς κατάκριση (ἐνάντια σὲ ἱεράρχες, πολιτικούς, ἀκαδημαϊκούς, γιατρούς, ἑρευνητές, ἀστυνομικούς). Γιατί; τί μᾶς ἔκαναν οἱ ἄνθρωποι; Δὲν ἦταν χριστιανικὴ συμπεριφορά, αὐτή. Καὶ πίσω ἀπὸ τὴν ἀνωνυμία ἢ τὴν ψευδωνυμία τοῦ διαδικτύου κατάντησε ἀπάνθρωπος κανιβαλισμός. Τέτοια μᾶς λέει τὸ Εὐαγγέλιο; Αὐτὰ μᾶς δίδαξαν οἱ ἅγιοι; Αὐτὰ μᾶς παρέδωσε ἡ πίστη μας; Ἂς μᾶς φωτίσει ὁ Θεὸς νὰ καταλάβουμε ὅτι ἔτσι δὲν ὠφελοῦμε τὴν Ἐκκλησία!

Δὲν καταλάβαμε ἀκόμα οἱ Ὀρθόδοξοι ὅτι ἡ Ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει γιὰ νὰ τὴν σώζουμε ἐμεῖς, ἀλλὰ γιὰ νὰ σώζει, ἐκείνη ἐμᾶς, τοὺς τρικυμισμένους. Εὐλογημένοι νὰ εἶστε, ὅσοι ὑπακούσατε στὴν Ἐκκλησία σας καὶ δὲν πλησιάσατε τὸ Ἁγιοπότηρο, αὐτὸ τὸ διάστημα. Σᾶς βεβαιώνω ὅτι κοινωνούσατε διαρκῶς τὴν παρουσία τοῦ Χριστοῦ, ποὺ δὲν ἔφευγε ἀπὸ τὰ σπίτια σας. Εὐλογημένοι νὰ εἶστε, ὅσοι δὲν ζητήσατε νὰ διακριθεῖτε αὐτὸ τὸ διάστημα: νὰ κοινωνήσετε κρυφά, ἢ προνομιακά, ἐσεῖς μόνο, ἀφοῦ ἕνα σῶμα εἴμαστε ὅλοι μὲ μία κεφαλὴ τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Εὐλογημένοι νὰ εἶστε, οἱ ἱερεῖς ποὺ κρατήσατε ἑνωμένους τοὺς ἐνορῖτες σας, δὲν τοὺς δίχασατε ἀλλὰ τοὺς ἐνίσχυσατε τὸ γνήσιο Ὀρθόδοξο ἐκκλησιαστικὸ φρόνημα. Εὐλογημένοι νὰ εἶστε, ὅλοι ὅσοι ἐρχόσασταν στοὺς Ναούς, ἀπὸ τὰ χαράματα μέχρι ἀργὰ τὴ νύχτα καὶ φιλούσατε τὴν παραστάδα τῆς κλειστῆς ἐξώπορτας. Ὅσοι ἐρχόσασταν τὶς ὥρες ποὺ τελοῦνταν μέσα «κεκλεισμένων τῶν θυρῶν» Ἀκολουθίες καὶ ἀφουγκραζόσασταν ἀπ’ ἔξω.”

Στην Μητρόπολη Βεροίας ο Δεσπότης Παντελεήμων υπογράμμισε πως :

“Οἱ κλειστοί ναοί ἦταν μία μεγάλη δοκιμασία γιά ὅλους μας, μιά με­γάλη δοκιμασία γιά τόν εὐσεβῆ λαό μας, ἀλλά καί μία ἀκόμη με­γα­λύτερη γιά τούς ποιμένες, τούς ἱερεῖς καί τούς Ἐπισκόπους. Γι᾽ αὐτό καί καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια νά τήν ἀμβλύνουμε καί νά ἀνταποκριθοῦμε ὅσο μπο­ρού­σαμε περισσότερο στίς πνευμα­τικές σας ἀνάγκες. (...) Καί θά ἤθελα νά τονίσω γιά ἄλλη μία φορά ὅτι ὅσα ἀκούονται καί γράφονται σχετικά μέ τή θεία Κοι­νωνία εἶναι πλάνη καί εἶναι ἀντίθετα μέ τήν πίστη τῆς Ἐκκλη­σίας μας καί τήν Ὀρθόδοξη πα­ρά­δοσή μας. Γιά ἐμᾶς τούς ὀρθο­δόξους τό μυ­στήριο τῆς θείας Εὐ­χα­ριστίας εἶναι τό κέντρο τῆς πί­στεως καί τῆς ζωῆς μας. Εἶναι αὐτό πού μᾶς συν­δέει μέ τόν Χρι­στό, πού εἶναι ἡ Ζωή. Χωρίς τήν κοινωνία μαζί του, χωρίς τό Σῶμα του καί τό Αἷ­μα του, εἴμεθα, ὅπως λέει καί ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, κλήματα ἀποκομ­μένα ἀπό τήν Ἄμπελο, ἀπό τόν Χρι­­στό, τά ὁποῖα εἶναι καταδικα­σμένα νά ξεραθοῦν. Δέν εἶναι, ἄλλωστε, δυνατόν νά δε­χθοῦμε ποτέ ὅτι διά τῆς θείας Κοινωνίας, δηλαδή διά τοῦ Χρι­στοῦ, μπορεῖ νά μεταδοθεῖ ὁποια­δήποτε ἀσθέ­νεια, οὔτε καί νά ἀλλά­­ξουμε τήν παράδοση αἰώνων σχετικά μέ τόν τρόπο μεταδόσεως τῆς θείας Κοινωνίας, ἐπειδή κά­ποιοι, οἱ ὁποῖοι δέν πιστεύουν στήν ἱερό­τητα τοῦ μυστηρίου, τό ἀμ­­φι­σβητοῦν καί τό συκοφα­ντοῦν. Τό εἴπαμε καί τό ἐπαναλαμ­βά­νου­­με: ἡ θεία Κοινωνία εἶναι Σῶ­μα καί Αἷμα Χριστοῦ, εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χρι­στός, εἶναι μετάδοση καί με­τά­­ληψη ὄχι ἁπλῶς ζωῆς ἀλλά καί ἀθα­νασίας, γιά ὅσους προσέρ­χο­νται «μετά φόβου Θεοῦ, πίστε­ως καί ἀγάπης», γιά ὅσους πιστεύ­ουν ὅτι λαμβάνουν τόν ἴδιο τόν Χρι­στό, ὁ ὁποῖος ποτέ δέν μετα­δί­δει οὔτε ἀσθένειες οὔτε πολύ πε­ρισ­σό­τερο τόν θάνατο, ἀλλά μετα­δίδει τή ζωή καί τό ὕδωρ τό ζῶν, ὅπως ἀκούσαμε στό σημερινό εὐ­αγγε­λι­κό ἀνάγνωσμα.

Ο Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης Θεολόγος τόνισε πως “Έχω μεγάλο πόνο στην καρδιά μου αλλά θέλω να τα αφήσω όλα πίσω και να προχωρήσω μπροστά. Σήμερα είναι Ανάσταση για μας καθώς άνοιξαν οι εκκλησίες και μπορούμε να δούμε ο ένας το πρόσωπο του άλλου”.

Ψευτοδίλημμα χαρακτήρισε την συζήτηση που γίνεται γύρω από το Μέγα Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας ο Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιος, μιλώντας στο Ράδιο Κρήτη. Ο κ. Ευγένιος είπε ότι έγιναν με προχειρότητα συζητήσεις για Ιερά Θέματα τα οποία αποτελούν την πεμπτουσία της ύπαρξής μας, ενώ έκανε λόγο και για έναν ιδιότυπο ρατσισμό που δέχθηκαν άνθρωποι που πιστεύουν. Τέλος αναφερόμενος στους γάμους, προέτρεψε τα ζευγάρια να προχωρούν στο Ιερό Μυστήριο (να μην μένουν αστεφάνωτοι) όπως χαρακτηριστικά είπε και να προγραμματίσουν αργότερα τις γαμήλιες δεξιώσεις.

Στο κήρυγμά του ο Μητροπολίτης Μαντινείας και Κυνουρίας Αλέξανδρος την Κυριακή της Αγίας Φωτεινής, υπογράμμισε ότι "ευδόκησε ο Θεός, σήμερα Κυριακής της Σαμαρείτιδος, η Ελληνική Πολιτεία να επιτρέψει να τελούνται οι Λειτουργίες με ανοιχτές τις πόρτες των Ιερών Ναών, έστω και με τα περιοριστικά μέτρα. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα ξαναζήσουμε απαγόρευση εκδήλωσις της Πίστεως μας και της Λατρείας στο Θεό μας" Αναφερόμενος στη σημασία της ημέρας, τόνισε ότι «το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, σήμερα συκοφαντείται, διαβάλλεται και καταπολεμάται. Με στόχο οι πιστοί να έχουν αμφιβολίες για να προσέρχονται στο Θείο Ποτήριο».

Τέλος και ο Μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος  μίλησε με λόγους πατρικούς και ανέφερε: “Επέτρεψε ο Θεός να μας επισκεφθεί μια δοκιμασία. Η εμφάνιση ενός θανατηφόρου ιού. Όσοι άφησαν την τελευταία τους πνοή από αυτόν τον ιό, την άφησαν τελείως μόνοι. (...) Τα θύματα εδώ δεν ήταν τόσα πολλά όσα σε μεγάλες χώρες της Ευρώπης. (...) Η δοκιμασία αυτή είχε και μερικά θετικά. Μπορεί ο άνθρωπος να έφτασε την κορυφή της επιστήμης και της τεχνολογίας, αλλά δεν έπαψε να είναι ένα καλάμι.”

 

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ