Πολύς θόρυβος έχει δημιουργηθεί από ιστοσελίδες για την επικείμενη επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου στο Άγιον όρος. Με τα δημοσιεύματά τους διασπείρουν την διχόνοια στους κόλπους του Αγίου όρους και της Εκκλησίας εν γένει. Οι παραπληροφορήσεις είναι πλέον καθημερινές και φυσικά πώς θα γινόταν να μην υπάρχουν και στο συγκεκριμένο ζήτημα της επισκέψεως αυτής;
Σε μια από τις δημοσιεύσεις αναφέρεται ότι η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας δεν έχει αναγνωριστεί από το Άγιον όρος. Είναι πολύ φαιδρή αυτή η τοποθέτηση, αφήνοντας να φανεί η ημιμάθεια του συντάκτη του δημοσιεύματος, αφού ανάγει το Άγιον όρος σε ανεξάρτητη Εκκλησία η οποία αποφασίζει αν θα αναγνωρίσει μια άλλη Εκκλησία ή όχι. Το Άγιον όρος είναι Οικουμενικό Πατριαρχείο, και φυσικά έχει κοινωνία με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας από τις 15/12/2018 όπου και δημιουργήθηκε από τα σπλάχνα της Μητρός Εκκλησίας. Οποιεσδήποτε αντιδράσεις είναι προσωπικές απόψεις υποκινούμενες, τις περισσότερες φορές, από ξένες επιρροές, με το πρόσχημα της υπακοής στους Ιερούς κανόνες. Όμως όποιος γνωρίζει καλά τους Ιερούς κανόνες και την παράδοση της Εκκλησίας καταλαβαίνει ότι, πλέον, μόνο άλλα συμφέροντα κρύβονται πίσω από αυτές τις αντιδράσεις. Η χρήση της Εκκλήτου προσφυγής στο Οικουμενικό Πατριαρχείο που ανά τους αιώνες έδινε λύση στα όποια προβλήματα ενέκυπταν στις τοπικές Εκκλησίες, έδωσε λύση και στο συγκεκριμένο ζήτημα επαναφέροντας στην οδό της σωτηρίας εκατομμύρια ανθρώπους στην Ουκρανία, θεραπεύοντας το πολυχρόνιο σχίσμα που τους ταλαιπωρούσε, στο οποίο δεν υπήρχε κάποια δογματική διαφορά. Τελευταίο παράδειγμα Εκκλήτου έχουμε από την Εκκλησία της Κύπρου, όπου ο πρώην Μητροπολίτης Πάφου κ. Τυχικός προσέφυγε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για να εξεταστεί και να δοθεί τελεσίδικη λύση στο ζήτημά του.
Συνεχίζοντας, στην δημοσίευση αυτή αναφέρεται ότι οι περισσότερες μονές εξακολουθούν να διατηρούν εκκλησιαστική κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας. Υπάρχουν άραγε κάποιες μονές που έπαψαν την κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας; Ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχοντας μεγάλη αγάπη στην ενότητα της Εκκλησίας, ακόμα μνημονεύει τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο, πράγμα που σημαίνει ότι κανείς στο Άγιον όρος δεν έχει διακόψει εκκλησιαστική κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας, όπως αφήνει να εννοηθεί ο συντάκτης της δημοσιεύσεως. Το Πατριαρχείο Μόσχας έχει διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όχι το αντίθετο.
Αναγράφεται, έπειτα, στο δημοσίευμα μια γνώμη ενός ανωνύμου ανωτέρου εκπροσώπου κάποιας μονής ότι η επίσκεψή του Επιφανίου θα είναι τυπική και περιορισμένη και δεν θα εκφράζει τη στάση της πλειοψηφίας των μοναχών. Όμως, η ανωνυμία δηλώνει κάποιον φόβο. Αν η γνώμη του όντως αντιπροσώπευε την πλειοψηφία των μοναχών στο Άγιον όρος, όπως αναφέρεται, δεν θα υπήρχε λόγος να παραμένει ανώνυμος. Θα ομολογούσε, ως γνήσιος ομολογητής πίστεως την αλήθεια.
Η αναφορά του δημοσιεύματος σε “φιλοπατριαρχικές μονές” και μη, ενσπείρει από μόνη της την διχόνοια και τον χωρισμό. Η έκφραση “φιλοπατριαρχικές μονες”, που ίσως χρησιμοποιείται υποτιμητικά από τον συντάκτη του δημοσιεύματος, είναι για εμάς τίτλος τιμής. Διότι πώς γίνεται να μην αγαπάει κάποιος τον Πατριάρχη του Γένους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, που είναι η μήτρα που γέννησε όλες τις αυτοκέφαλες ορθόδοξες Εκκλησίες και διατηρεί την οικουμενικότητα του επί 16 και πλεον αιώνες;
Σύμφωνα με το δημοσίευμα μοναστικοί κύκλοι (ανώνυμα πάλι) ερμηνεύουν την επίσκεψη ως προσπάθεια του Επιφανίου να αποκτήσει νομιμοποίηση. Οι μοναστικοί αυτοί κύκλοι (αν είναι μοναστικοί) δεν έχουν ακόμα αντιληφθεί ότι την νομιμοποίηση ο Επιφάνιος την απέκτησε την ημέρα της εκλογής του από την Ενωτική Σύνοδο και κατοχυρώθηκε από τον Τόμο Αυτοκεφαλίας που έλαβε απο το Οικουμενικό Πατριαρχειο τον Ιανουάριου του 2019. Δεν έχει ανάγκη, λοιπόν, την επίσκεψη στο Άγιον όρος για να νομιμοποιηθεί.
Τέλος, γίνεται μια σωστή αναφορά, ότι οι Αγιορείτες βάζουν την ενότητα της Εκκλησίας πάνω από όλα, αναγράφεται : “Οφείλουμε να κρατήσουμε τον Άθω μακριά από κάθε σύγκρουση. Η ενότητα της Ορθοδοξίας είναι υπεράνω όλων”. Ακριβώς αυτή είναι η επιθυμία όλων μας. Και για αυτόν τον λόγο θα υποδεχτούμε στο Άγιον όρος τον προκαθήμενο της 15ης Εκκλησίας εις ένδειξη ενότητας των Εκκλησιών και ως προσπάθεια παραδειγματισμού και για όποιον δεν δέχεται την ενότητα. Διότι, όντως, η ενότητα της Ορθοδοξίας είναι υπεράνω όλων.
Είναι κρίμα που αυτές οι ιστοσελίδες αντί να προωθούν την ενότητα των Εκκλησιών, που τόσο πάσχει στις ημέρες μας, προωθούν (αθελά τους ίσως) την διχόνοια και φανατίζουν πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι παρασύρονται από τα γραφόμενα. Το πνεύμα του Θεού γίνεται κατανοητό μόνο σε αυτόν που πασχει για την ενότητα εφαρμόζοντας το κυριακό λόγιον “ἵνα ὦσιν ἕν”.
Ιερομόναχος Νικήτας Παντοκρατορινός