«Ιερά Ρίχτερ»! Τα ουκρανικά και «μακεδονικά» «ποδάρια του διαβόλου»- Πως διαμορφώνονται τα δεδομένα σε Σκόπια-Κίεβο και οι συμμαχίες

Δημοσίευση: 7 Ιουνίου 2019, 1:56 μμ | Ανανέωση: Ιούνιος 7, 2019 στις 2:13 μμ

Τέλη Ιανουαρίου ψηφίστηκε από την Βουλή η επαίσχυντη Συμφωνία των Πρεσπών

Αρχές Μαρτίου εκκλησιασμό στη “μακεδονική γλώσσα” της αυτοαποκαλούμενης “μειονότητας των εθνικά Μακεδόνων στην Ελλάδα” ζητεί με επιστολή του προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο το κόμμα “Ουράνιο Τόξο”.


Ένα μήνα μετά την ανησυχία της για το αίτημα αυτό εκφράζει η Εκκλησία της Ελλάδος σε σχετική επιστολή την οποία απέστειλε στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.

“Η Δ.Ι.Σ. απέστειλε έγγραφο προς την Αυτού Θειοτάτη Παναγιότητα, τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, διά του οποίου εκφράζεται η ανησυχία Αυτής για το αίτημα των αυτοαποκαλουμένων «μακεδονοφώνων» κατοίκων της Ελλάδος και του πολιτικού φορέως της ωσαύτως αυτοαποκαλουμένης μειονότητος «των εν Ελλάδι μακεδόνων», περί τελέσεως της Θείας Λειτουργίας στο ιδίωμα της λεγομένης «μακεδονικής» γλώσσας και μάλιστα στην εθνικά ευαίσθητη περιοχή της Βορείου Ελλάδος” αναφερόταν χαρακτηριστικά.

Μάλιστα εκείνη την περίοδο είχε αποσταλεί στον Οικουμενικό Πατριάρχη και ένα άρθρο από τον Διευθυντή του προσωπικού Γραφείου του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, κ Ιωάννη Τσουρά για το θέμα.

Τότε οι σχέσεις Αθήνας-Φαναρίου ήταν στα άκρα. Τώρα ως εκ θαύματος – και άραγε με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος;- είναι πάλι μέλι γαλα.


Κι από την στιγμή που εξομαλύνθηκαν, κατά τα φαινόμενα τουλάχιστον οι σχέσεις των δύο πλευρών , άνοιξε ο δρόμος για αναγνώριση της νέας ουκρανικής εκκλησιαστικής δομής από την Ελλαδική Εκκλησία. Αναγνώρισης επίσημης δηλαδή , γιατί η ανεπίσημη έχει προέλθει (διαβάστε εδω ) με την “χειροτονία” του Αρχιμανδρίτη της Μητρόπολης Δημητριάδος-φιλικά προσκείμενης στο Φανάρι-ως Επισκόπου της νέας Εκκλησίας, καθώς και την υποδοχή του ιδίου από τον Μητροπολίτη Φθιώτιδος εν χορδαίς και οργάνοις σαν να μην συμβαίνει τίποτα!!!

Διαβάστε εδω πως η Ελλαδική Εκκλησία αγκαλιάζει την νέα εκκλησιαστική δομή στην Ουκρανία. 

Και το ερώτημα που εύλογα τίθεται είναι αν προχωρήσει η αναγνώριση της νέας εκκλησίας από την Αθήνα, κάτι που βέβαια πρέπει να περάσει από την Ιεραρχία, τι μπορεί να σημάνει αυτό και για την «μακεδονική εκκλησία»; 

Εκεί που κάτι κινείται πάλι… Το Φανάρι αποκαλεί τα Σκόπια «Βόρεια Μακεδονία», η Σερβία καραδοκεί, η Βουλγαρία ανακατεύεται και ο Πάπας βρήκε ώρα να επισκεφθεί το γειτονικά μας κρατίδιο. Διαβάστε εδώ την πρόσφατη ανάλυση του ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ.

Οι ψίθυροι έχουν γίνει πια κραυγές! Ολοένα και περισσότεροι τρέμουν μήπως με το «ουκρανικό μοντέλο» δούμε…τα χειρότερα και σε σχέση με τους σχισματικούς της «Μακεδονικής Εκκλησίας».

Κι όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός «ο διάβολος έχει πολλά ποδάρια». Και σε επίπεδο εκκλησιαστικής διπλωματίας οι… άγγελοι εκλειπουν! Αν ανοίξει ο ασκός του Αιόλου με αναγνώριση της ουκρανικής νέας εκκλησίας, ποιος μπορεί να εξασφαλίσει πως δεν θα έχουμε τεκτονικές δονήσεις και στα εκκλησιαστικά δρώμενα των Σκοπίων;

 Πως διαμορφώνονται οι τελευταίες συμμαχίες στο ουκρανικό 

Φανάρι, Πατριαρχεία, Άγιο Όρος, προεδρικά γραφεία, διπλωματικοί και εκκλησιαστικοί αξιωματούχοι, προκαθήμενοι, Βατικανό, σε ένα απίστευτο γαϊτανάκι ίντριγκας και διεργασιών, λοιπόν, με φόντο την τελική αναμέτρηση για το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα.

Ο Πούτιν τον Ιούλιο πάει Βατικανό, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών κρατάει αποστάσεις από το Φανάρι, οι Πατριάρχες Σερβίας και Αντιοχείας έδωσαν τα χέρια πριν από λίγες μέρες, οι νέοι Αρχιεπίσκοποι του Φαναρίου σε Αμερική και Αυστραλία αναμένεται να αναλάβουν δράση οσονούπω, η Ελλαδική Εκκλησία μετά τις επισκέψεις Βαρθολομαίου και Αμερικανών αξιωματούχων πλέον “κλείνει το μάτι” στην αναγνώριση της νέας εκκλησίας, η οποία μοιάζει διαλυμένη στα εξ ων συνετέθη με το “μπαϊράκι” του Φιλάρετου να ξεφεύγει εκτός ορίων.

Αρχικά πολύ σημαντική κρίνεται η επίσκεψη του Ρώσου προέδρου στον Πάπα στις 4 Ιουλίου μια ημέρα πριν οι Ουνίτες από την Ουκρανία βρεθούν στο Βατικανό για να συζητήσουν τα αποτελέσματα του ουκρανικού σχίσματος.

Ο Πάπας το τελευταίο διάστημα με την διχόνοια στην Ορθοδοξία να μαίνεται έχει επιχειρήσει να διεισδύσει πολυ στα ενδότερα με τα ταξίδια του σε Ορθόδοξες χώρες των Βαλκανίων, να και “έφαγε πόρτα” από την Μόσχα για πιθανή επίσκεψη στην Ρωσία σύντομα.

Ο Πάπας Φραγκίσκος, λοιπόν, θα συναντηθεί με τον Ρώσο πρόεδρο στο Βατικανό τον επόμενο μήνα. Θα είναι η τρίτη συνάντηση μεταξύ Φραγκίσκου και Πούτιν.

Ερωτηθείς εάν ο Πούτιν θα απευθύνει πρόσκληση στον Φραγκίσκο να επισκεφθεί τη Ρωσία, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε στους δημοσιογράφους την Πέμπτη ότι θα ήταν πολύ νωρίς για να πούμε κάτι τέτοιο.

Τον περασμένο μήνα, το Βατικανό ανακοίνωσε ότι ο Φραγκίσκος είχε προσκαλέσει την ηγεσία των Ουνιτών της Ουκρανίας για συναντήσεις μεταξύ 5ης-6ης Ιουλίου. Ο στόχος, είπε, ήταν να δοθεί στήριξη «στη λεπτή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ουκρανία».

Στο μεταξύ στο παιχνίδι μπαίνει και το Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον Μητροπολίτη Ιλαρίωνα, ο επικεφαλής του ΠΣΕ διαβεβαίωσε ότι το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών βλέπει το UOC ως τη μόνη γενικά αναγνωρισμένη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Στις 5 Ιουνίου ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας συναντήθηκε με τον επικεφαλής του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών, Olav Fykse Tveit στη Γενεύη.

Ο Ιλαρίων ανέλυσε στον συνομιλητή του την δυστυχία της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας λόγω της πρωτοφανούς παρέμβασης του ουκρανικού κράτους στις εκκλησιαστικές υποθέσεις.

Τόνισε ότι η διαδικασία προετοιμασίας και διεξαγωγής του Συμβουλίου ενοποίησης στο Κίεβο στις 15 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε υπό συνθήκες άνευ προηγουμένου πιέσεων από τους εκπροσώπους των κεντρικών και τοπικών αρχών της Ουκρανίας στους ιεράρχες και κληρικούς της κανονικής Εκκλησίας.

Υπενθύμισε ακόμη ότι λίγο μετά το Συμβούλιο, η ουκρανική βουλή υιοθέτησε δύο νόμους διακρίσεων κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, οι οποίοι υπογράφηκαν από τον πρώην πρόεδρο Πέτρο Ποροσενκο.

Ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών διαβεβαίωσε ότι το ΠΣΕ θεωρεί ακόμη την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία ως τη μόνη γενικά αναγνωρισμένη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην προετοιμασία της XI συνέλευσης του ΠΣΕ που θα διεξαχθεί τον Σεπτέμβριο του 2021 στην πόλη της Καρλσρούης (Γερμανία). Το θέμα της Συνέλευσης είναι «Η αγάπη του Χριστού μετακινεί τον κόσμο προς τη συμφιλίωση και την ενότητα». Ο Γενικός Γραμματέας του ΠΣΕ εξέφρασε την ελπίδα ότι οι εκπρόσωποι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας θα συμμετάσχουν ενεργά στην προετοιμασία της Συνέλευσης, ιδιαίτερα στον τομέα της θεολογικής σκέψης και της πλήρους εξερεύνησης του κύριου αντικειμένου της.

Από αυτή την άποψη, μοιράστηκε την ανησυχία του για την κατάσταση στον ορθόδοξο κόσμο, που προκλήθηκε από τις κινήσεις της Κωνσταντινούπολης στην Ουκρανία και τη διακοπή της κοινωνίας μεταξύ της Ρωσικής Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ο κ. Olav Fykse Tveit είπε ότι όλα αυτά εμποδίζουν σοβαρά την πλήρη συμμετοχή των Ορθοδόξων Χριστιανών στο έργο του ΠΣΕ, τονίζοντας ότι, σύμφωνα με το καθεστώς του, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών δεν θεωρεί πιθανό να παρεμβαίνει στην εσωτερική ζωή κάποιου μέλους -Εκκλησίας, αλλά ειλικρινά επιδιώκει να τους δώσει μια ουδέτερη θέση για γόνιμο διάλογο και επίλυση προβλημάτων.

Παράλληλα, οι συμμαχίες αρχίζουν και παίρνουν μορφή. Τις προηγούμενες ημέρες με αφορμή την επίσκεψη του Πατριάρχη Σερβίας Ειρηναίου στο Πατριαρχείο Αντιοχείας φάνηκε η σύμπραξη δύο ισχυρών πόλων που δείχνουν να έχουν ανέβει στο τρένο της ρωσικής πλευράς.

Την ίδια στιγμή η ίδια η νέα εκκλησία περνάει περίοδο σοβαρότατης κρίσης με την αντιπαράθεση Φιλάρετου-Επιφάνιου.

Το τι μέλλει γενέσθαι θα φανεί σύντομα αλλά τα πιόνια πλέον έχουν στηθεί…