Ντόμινο εξελίξεων μετά την ουκρανική αυτοκεφαλία: Αυτή θα είναι η “ιερή ουδετερότητα” των υπολοίπων Εκκλησιών;

Δημοσίευση: 10 Ιανουαρίου 2019, 12:16 μμ

Μετά και την υπογραφή του Τόμου αυτοκεφαλίας από τους Συνοδικούς στο Φανάρι το μέγιστο ζήτημα για την ουκρανική νέα εκκλησία είναι το τι θα πράξουν οι άλλες Εκκλησίες.

Το έχουμε ξαναγράψει πως χωρίς αναγνώριση κι από τις 14 δεν υπάρχει 15η Εκκλησία 


Από χθες όμως υπάρχουν ενδείξεις για την στάση που θα κρατήσουν τουλάχιστον κάποιες εξ αυτών προκειμένου τουλάχιστον να κερδίσουν χρόνο.

Διαφαίνεται πλέον λοιπόν πως θα χειριστούν την κατάσταση οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες για να μην τα “σπάσουν’ ούτε με Φανάρι ούτε με Μόσχα σχετικά με το ουκρανικό ζήτημα.

“Ναι στην αυτοκεφαλία για την Ουκρανία όχι στις μεμονωμένες κινήσεις Βαρθολομαίου ου διχάζουν την Ορθοδοξία” είναι η γραμμή.

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος ενεπλάκη χθες σε μια περίεργη ιστορία αφού μετά την συνάντησή του με τον Ουκρανό πρέσβη διέρρευσε πως είναι υπέρ της αυτοκεφαλίας.


Την είδηση μετέδωσαν Κυπριακά ΜΜΕ που επικαλούνταν πηγές από την Ουκρανική Πρεσβεία.

Η παλιά καραβάνα όμως που ακούει στο όνομα Χρυσόστομος επ΄ουδενί δεν θέλησε να παίξει το παιχνίδι των Ουκρανών και διέψευσε τις εν λόγω πληροφορίες χαρακτηρίζοντάς τες αναληθείς και τονίζοντας ότι «κάθε κράτος δικαιούται την Αυτοκεφαλία του, και αυτό εξαρτάται από τον Ουκρανικό λαό. Αυτή την στιγμή όμως βλέπω ότι ο Ουκρανικός λαός δεν εκινήθη. Αυτή την στιγμή δεν προέχει η Αυτοκεφαλία, αλλά να μην διχαστεί η Ορθοδοξία».

Σημείωσε ακόμη ότι δεν μνημόνευσε στην Θεία Λειτουργία τον Μητροπολίτη Επιφάνιο και ούτε θα τον μνημονεύσει.

Από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Πολωνίας Σάββας , που μαζί με την πολωνική σύνοδο, εναντιώθηκαν πρώτοι στην “Σύνοδο ενοποίησης” του Κιέβου και στην γέννηση της νέας Εκκλησίας, έδωσε διευκρινίσεις τονίζοντας από την πλευρά του πως δεν είναι ενάντια στηναυτοκεφαλία για την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και πως “ο Τύπος κατασκευάζει μερικές φορές πράγματα”, αλλά στην πραγματικότητα ο ίδιος πιστεύει “ότι κάθε έθνος έχει το δικαίωμα να έχει εκκλησία. Από την αρχή, όταν εμφανίστηκε το ζήτημα της αυτοκεφαλίας για την Ουκρανία, ήμουν υπέρ αυτού, αλλά με τους όρους που υφίστανται στους ορθόδοξους κανόνες μας.” είπε και όταν ρωτήθηκε αν αυτός ο τρόπος είναι διαφορετικός από αυτόν που μεταχιερίστηκε η Κωνσταντινούπολη απάντησε:

“Σύμφωνα με τους κανόνες μας, ένα ανάθεμα αφαιρείται από όποιον το επέβαλε. Οι Ουκρανοί σχισματικοί που δημιούργησαν το Πατριαρχείο Κιέβου και την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Ουκρανικοί Εκκλησία αποκλείστηκαν από το Πατριαρχείο της Μόσχας πριν από είκοσι χρόνια και μόνο αυτό έχει το δικαίωμα να τους αποκαταστήσει στο σώμα της Εκκλησίας και όχι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης. Πρώτα οι σχισματικοί να μετανοήσουν και αργότερα μπορούν να χειροτονηθούν και μαζί να δημιουργήσουν μια εκκλησία στην Ουκρανία” τόνισε και υποστήριξε πως διαφορετικά “Θα υπάρχει χάος, όπως υπάρχει τώρα”. Τόνισε δε πως ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος πιέζεται από διάφορες πλευρές.

Ρωσία-Γεωργία

“Αν η Γεωργία αναγνωρίσει την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, η Ρωσία θα αναγνωρίσει την ανεξαρτησία της Εκκλησίας της Αμπχαζίας”ανέφερε ο Νίνο Burjanadze, αρχηγός της γεωργιανής αντιπολίτευσης και πρώην πρόεδρος του κοινοβουλίου, δείχνοντας αυτό που το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ έχει επισημάνει εδώ και μήνες σχετικά με το “αγκάθι” της Αμπχαζίας που απασχολεί την Γεωργιανή Εκκλησία.

«Όσον αφορά την αναγνώριση από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως του αυτοκεφάλου της Ουκρανίας, το Γεωργιανό Πατριαρχείο έχει αναλάβει αρκετά επιφυλακτική θέση, η οποία είναι συνδεδεμένη όχι μόνο με την Εκκλησία, αλλά και με το μέλλον της Γεωργίας», δήλωσε ο Burjanadze σε συνέντευξη Τύπου.

Η αναγνώριση της ανεξαρτησίας της Αμπχαζιανής Εκκλησίας από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις όσον αφορά την αποκατάσταση της ακεραιότητας της Γεωργίας, είπε.

“Είμαι βέβαιος ότι το γεωργιανό Πατριαρχείο θα συνεχίσει να ενεργεί με προσοχή όσον αφορά την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, η οποία, σύμφωνα με δηλώσεις από πολλούς ειδικούς στη θρησκεία και θεολόγους, δεν είναι τόσο σίγουρη, σε αντίθεση με την προπαγάνδα. Πρέπει να επικεντρωθούμε στα δικά μας συμφέροντα, όχι σε αμερικανικά ή δυτικά συμφέροντα», είπε.

Υπενθυμίζεται πως Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Γεωργίας αποφάσισε κατά την τελευταία συνεδρία της το 2018 να αναβάλει την εξέταση του ουκρανικού ζητήματος.

Με δεδομένη λοιπόν αυτήν την “ιερή ουδετερότητα” που διαγράφεται ζητούμενο είναι τι θα πράξη και η Ελλαδική Εκκλησία η οποία προχθές ανακοίνωσε πως θα συγκαλέσει την Σύνοδο της Ιεραρχίας για το ουκρανικό ζήτημα και με δεδομένη την ήδη αρνητική στάση αρκετών Μητροπολιτών απέναντι όχι τόσο στη νέα Εκκλησία όσο στις κινήσεις Βαρθολομαίου.