Νέο τοπίο στα σούπερ μάρκετ: Αυξάνουν μισθούς, κάνουν προσλήψεις

Δημοσίευση: 20 Ιανουαρίου 2019, 10:00 μμ

Οι λιανέμποροι τροφίµων αποδείχθηκαν από τους πιο συνεπείς εργοδότες στη διάρκεια της κρίσης. Παρά τη ραγδαία υποχώρηση της κατανάλωσης και τις έντονες ανακατατάξεις, διατήρησαν σταθερούς τους µισθούς και µαζί τις θέσεις εργασίας. ∆εδοµένης δε της βελτίωσης του οικονοµικού κλίµατος και εν όψει της κατάργησης του υποκατώτατου µισθού, σπεύδουν να προβούν σε αυξήσεις, ενώ οι µεγάλες αλυσίδες σούπερ µάρκετ σχεδιάζουν προσλήψεις.


Την αρχή έκανε η Γαλαξίας, η διοίκηση της οποίας κατά την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας ανακοίνωσε αύξηση 20% από τις αρχές του 2019 σε όλους τους εργαζόµενους που προσελήφθησαν από το 2012 και µετά – µια απόφαση που αφορά περίπου το 10% του προσωπικού (περίπου 4.500 άτοµα), η οποία, σύµφωνα µε τον διευθύνοντα σύµβουλο Παναγιώτη Πουρσανίδη, είναι πολύ µεγαλύτερη από αυτή που προτείνει η κυβέρνηση.

Ο κ. Πουρσανίδης προανήγγειλε επίσης την πρόσληψη 160 ατόµων, δηλαδή ενός σε κάθε κατάστηµα, ώστε οι εργαζόµενοι να µπορούν να παίρνουν τα ρεπό τους. Σειρά πήρε η Lidl, η οποία ανακοίνωσε νέα µισθολογική δοµή. Συγκεκριµένα, από την 1η Μαρτίου 2019 η γερµανική αλυσίδα θα προχωρήσει σε επένδυση σε µισθούς ύψους 5,3%.

Υπολογίζεται δε ότι η δαπάνη για τη µισθοδοσία θα ανέλθει σε 130 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αφορά το σύνολο του προσωπικού και έχει ως στόχο την ενίσχυση βασικών αρχών της εταιρείας όπως είναι η αξιοκρατία, η εµπιστοσύνη και η δικαιοσύνη, αλλά και η ισότητα ευκαιριών για όλους.

Καμία μείωση

Προσλήψεις προγραµµατίζει και η Metro – My Market της οικογένειας Παντελιάδη. Σύµφωνα µε πηγές, προβλέπεται φέτος να προχωρήσει στη δηµιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας, ενώ υπενθυµίζεται ότι κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του πλάνου ενοποίησης µε τη Βερόπουλος ο αριθµός των εργαζοµένων της αυξήθηκε από 4.500 σε 10.000, µε το σύνολο του δυναµικού των δύο αλυσίδων να παραµένει ακέραιο και να προστίθενται σε αυτό 1.000 προσλήψεις.


Οσον αφορά στους µισθούς, οι ίδιες πηγές επισηµαίνουν πως από την αρχή της κρίσης δεν προέβη σε µειώσεις αποδοχών, µε αποτέλεσµα ο βασικός µισθός που προσφέρει να είναι 34% µεγαλύτερος από αυτόν που ορίζει η Εθνική Γενική Σύµβαση Εργασίας (54% µεγαλύτερος από τον υποκατώτατο µισθό). Σηµειώνεται δε πως στους εργαζόµενους του Βερόπουλου που αµείβονταν µε χαµηλότερο µισθό δόθηκαν αυξήσεις ύψους 17%, ενώ τονίζεται πως στο πλάνο υπάρχουν σηµαντικές αναπροσαρµογές, σύµφωνα µε τις οποίες όλοι οι µισθοί αυτοί θα έρθουν στο ίδιο επίπεδο.

Ο κλάδος των σούπερ µάρκετ παρουσιάζει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ευέλικτων µορφών απασχόλησης. Αν και δεν υπάρχουν επίσηµα στοιχεία, σε ορισµένες αλυσίδες οι εργαζόµενοι µε καθεστώς µερικής απασχόλησης υπερβαίνουν το 40­%

Επισηµαίνεται τέλος ότι, πέρα από την κύρια µισθοδοσία, το 75% των εργαζοµένων των καταστηµάτων στη Metro αµείβεται µε ειδικά επιδόµατα θέσεων και πριµ επίτευξης στόχων, ενώ οι υπάλληλοι που έχουν συµπληρώσει έναν χρόνο εργασίας απολαµβάνουν πρόγραµµα ιδιωτικής ασφάλισης. Ανάλογες παροχές έχει ο ηγέτης του κλάδου, η αλυσίδα Σκλαβενίτης.

Ειδικότερα, µετά την περσινή αναπροσαρµογή ο βασικός µισθός διαµορφώθηκε στα 800 ευρώ µεικτά για προϋπηρεσία ως δύο έτη και στα 860 ευρώ για προϋπηρεσία άνω των δύο ετών. Επιπλέον του βασικού µισθού, στους εργαζόµενους χορηγείται επίδοµα γάµου 60 ευρώ µεικτά για τους εργαζόµενους πλήρους απασχόλησης, ενώ για γονείς µε τρία παιδιά και άνω 50 ευρώ µεικτά. Για προϋπηρεσία άνω των 20 ετών προβλέπεται πρόσθετο επίδοµα 100 µε 150 ευρώ.

2324863.jpg

Παράλληλα, η αλυσίδα συµφώνησε να χορηγεί στους υπαλλήλους της έκπτωση 5% για αγορές τροφίµων και 10% για αγορές ειδών οικιακού εξοπλισµού, ένδυσης και υπόδησης, βιβλίων και παιχνιδιών.

Ανάλογα προγράµµατα έχουν και άλλες αλυσίδες όπως η Μασούτης, η οποία, όπως λέγεται, ετοιµάζεται για προσλήψεις µέσα από την επέκταση του δικτύου σε νέες περιοχές της χώρας. Αξίζει πάντως να σηµειωθεί πως ο κλάδος των σούπερ µάρκετ παρουσιάζει από τα υψηλότερα ποσοστά ευέλικτων µορφών απασχόλησης. Αν και δεν υπάρχουν επίσηµα στοιχεία, υπάρχουν αλυσίδες στις οποίες οι εργαζόµενοι µε καθεστώς µερικής απασχόλησης υπερβαίνουν το 40%. Οσον αφορά στον κατώτατο µισθό, πληροφορίες αναφέρουν πως «κλείδωσε» στα 645 ευρώ, σηµειώνοντας αύξηση 10%, ενώ παράλληλα καταργείται ο υποκατώτατος για τους νέους κάτω των 25 ετών. Για τη συγκεκριµένη κατηγορία εργαζοµένων η αύξηση θα φτάνει τα 130 ευρώ τον µήνα.

Η ανάκαμψη προμηνύει εξαγορές

Η τάση αύξησης των µισθών, πέρα από την κατάργηση του κατώτατου µισθού, συνδέεται και µε τη βελτίωση του οικονοµικού κλίµατος στο λιανεµπόριο. Σύµφωνα µε πρόσφατη έρευνα της Nielsen, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,2% το 2018 σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, ενώ τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα κατά 1,8%.

Οσον αφορά στις επιµέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων προϊόντων, τα τρόφιµα και ποτά αναπτύχθηκαν κατά 1,5%, ενώ οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης εµφάνισαν αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση µε το σύνολο του 2017 κατά 2,4% και 3%, αντίστοιχα. Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισµός κ.λπ.) εµφανίζουν την πιο θετική τάση 4,8%, ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα κινούνται πιο συγκρατηµένα, στο 2,9%.

Στην παραπάνω θετική εικόνα, η οποία οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης, καθώς και σε οριακές πληθωριστικές τάσεις, συνέβαλε καθοριστικά, σύµφωνα µε τη Nielsen, η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστηµάτων του λιανεµπορίου. Στα στοιχεία που χαρακτήρισαν την περσινή χρονιά συγκαταλέγονται η συγκράτηση του µεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (γύρω στο 15%) και η υψηλή προωθητική ένταση (ένα στα δύο προϊόντα ήταν σε προσφορά).

Οι αναλυτές της Nielsen εκτιµούν ότι και το 2019 σαφώς θα συνεχιστούν οι ζυµώσεις στον κλάδο, µε περαιτέρω συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ηδη υπάρχει έντονη κινητικότητα, µε τους µεγαλύτερους παίκτες να βολιδοσκοπούν την αγορά και να αναλαµβάνουν δυναµικές πρωτοβουλίες. Το πρώτο deal που θα κάνει ποδαρικό στη νέα χρονιά είναι, σύµφωνα µε πληροφορίες, η εξαγορά της αλυσίδας ΜΑΚΟ από τη Θεσσαλονίκη (διαθέτει δίκτυο 11 καταστηµάτων) από την ΑΝΕ∆ΗΚ Κρητικός και έπεται η απόκτηση της πατρινής αλυσίδας Κρόνος, που ανήκει στη Σκλαβενίτης, από την Bazaar.

Πηγές µε γνώση του θέµατος αναφέρουν πως η συµφωνία αναµένεται να ολοκληρωθεί έως τις 28 Φεβρουαρίου, καθώς ξεπεράστηκαν εµπόδια που υπήρχαν σχετικά µε την απαίτηση της οικογένειας Καρακίτσου, ιδιοκτήτριας της αλυσίδας µέχρι τη µεταβίβασή της στη Μαρινόπουλος και, εν συνεχεία, στη Σκλαβενίτης.

Οι ίδιες πηγές επισηµαίνουν πως η αντιδικία που υπήρχε µε την οικογένεια Σκλαβενίτη βαίνει προς οριστική διευθέτηση µε συναινετικό τρόπο, προσθέτοντας πως µε την αποδέσµευση των µετοχών και την άρση των τεχνικών δυσκολιών θα γίνει και η µεταβίβαση της Κρόνος στον νέο επενδυτή. Η Κρόνος είναι από τις παλαιότερες και σηµαντικότερες αλυσίδες της Πάτρας, µε 17 καταστήµατα και τζίρο στην περιοχή των 25 εκατ. ευρώ.