Κύπρος

Οι Τούρκοι «ζεσταίνουν» τις μηχανές: Ο «Πορθητής» προετοιμάζεται για διπλή γεώτρηση - Η Αγκυρα επιδιώκει θανατηφόρο γεωπολιτικό «ακρωτηριασμό»

Ένα τεράστιο νέο πολιτικό παιχνίδι εις βάρος Ελλάδος και Κύπρου με φόντο τις τουρκικές εκλογές διαδραματίζεται αυτές τις ημέρες 100 χλμ από το Ακρωτήριο Ακάμα της Κύπρου και 50 χλμ από το Καστελόριζο από την παρουσία του τουρκικού πλωτού γεωτρύπανου με διττό στόχο.

Πρώτον και κυριότερο έχουμε την πανηγυρική παρουσία του τουρκικού πλωτού γεωτρύπανου εξόρυξης , η παρουσία του οποίου προβάλλεται καθημερινά από τα τουρκικά ΜΜΕ προς άγρα ψήφων, με την έναρξη εργασιών στην Ανατολική Μεσόγειο, σε μια προσπάθεια προώθησης των ενεργειακών σχεδίων της χώρας η οποία θέλει να καταστεί  αυτάρκης ενώ βάλλεται συνεχώς από οικονομικούς οίκους .

Το δεύτερο αφορά την πλήρη και ολοκληρωτική αμφισβήτηση  ελληνικών και κυπριακών χωρικών υδάτων στην περιοχή που εκτείνεται από το Καστελόριζο μέχρι το θαλάσσιο κομμάτι Βόρεια της Κύπρου  και  το Ακρωτήριο Ακάμα από δυτικά και έως το Ακρωτήριο του  Αγ. Ανδρέα.

Υπενθυμίζουμε άρθρο μας με τίτλο (   Οι Τούρκοι «εξαφανίζουν» Καστελόριζο απαιτώντας ΑΟΖ έως την Κρήτη και την Κύπρο), με το οποίο εδώ και δύο χρόνια είχαμε προειδοποιήσει ότι  το τουρκικό σχέδιο θέλει  να «εξαφανίσει»  το Καστελόριζο  ως δια μαγείας από την περιοχή, διότι έτσι διευκολύνονται καλύτερα τα σχέδια τους , ενώ αμφισβητείται μέρος της κυπριακής ΑΟΖ με στόχο την παρεμβολή και την οριοθέτηση Τουρκικής ΑΟΖ .

Στο λιμάνι της Αττάλειας αγκυροβόλησε το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο «Faih» (Πορθητής), όπου αναμένεται να προετοιμαστεί, ώστε τις επόμενες εβδομάδες να ξεκινήσει την πρώτη μεγάλου θαλάσσιου βάθους γεώτρηση της Τουρκίας στη Μεσόγειο.

«Η Τουρκία θα κινηθεί σύμφωνα με τους αναγκαίους νομικούς , πολιτικούς και οι τεχνικούς κανονισμούς «ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΒΕΙ το νόμιμο μερίδιο του υποβρύχιου πλούτου» της περιοχής, καταλήγουν οι Τούρκοι. 

Δηλαδή ξεκινούν νομικό αγώνα για την διεκδίκηση ΑΟΖ έως κάτω από την Κρήτη και την Κύπρο, ενώ συγχρόνως προετοιμάζονται με όλα τα μέσα, πρώτα να το « επιβάλουν» σε όλες τις παράκτιες χώρες , συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος», είχαμε αναφέρει και αυτό γίνεται σήμερα με την παρουσία του γεωτρύπανου στην Αττάλεια.

Οι εντολές των Τούρκων αφορούν στους θαλάσσιους στόχους «Αλάνια 1» και «Φοινίκη 1».

Οι στόχοι καθορίστηκαν μετά την πραγματοποίηση δισδιάστατων και τρισδιάστατων σεισμογραφικών στο πλαίσιο υλοποίησης των έργων «FINIKE MAZ 3D Project» και «MERSIN 3D Project», που προηγήθηκαν ανάλογου παράνομου σχεδίου που υλοποιήθηκε στον κόλπο Αμμοχώστου με δύο σειρές σεισμογραφικών, αναφέρει ο φιλελεύθερος .

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η πρώτη γεώτρηση του  «Πορθητή» θα υλοποιηθεί  στον θαλάσσιο στόχο «Αλάνια 1» ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας προς τα ανατολικά, σε θαλάσσια περιοχή μεταξύ του γνωστού τουρκικού θερέτρου της Αλάνιας και του ακρωτηρίου του Ακάμα .

Η δεύτερη γεώτρηση, με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, θα είναι στα ανοικτά του κόλπου Αττάλειας με δυτική κατεύθυνση, στον στόχο «Φοινίκη 1» και σε απόσταση περίπου 50 χιλιομέτρων από το Καστελλόριζο.

Ενώ λαμβάνουν χώρα όλα αυτά έχουμε τις  προετοιμασίες για τις δύο γεωτρήσεις της ExxonMobil στο τεμάχιο 10, ενώ ταυτόχρονα, στην ενεργειακή μας γειτονιά εξελίξεις σημειώνονται και στον Λίβανο.

Ο αμερικανικός  6ος στόλος περιπολεί στην περιοχή και στο Αιγαίο έχουμε την διασπορά των ελληνικών μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων λόγω της ναυτικής άσκησης « καταιγίδας 2018», παρουσία της ανωτάτης πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας , αναμένοντας νέες τουρκικές προκλήσεις .

Ο Ερντογάν  προβάλει τα συμφέροντα του έτσι σε Αιγαίο και Κύπρο για μια ακόμη φορά  με την επίσκεψη Τσαβούσογλου στις ΗΠΑ απαιτώντας προφανώς μερίδιο, σε ένα ιδιότυπο αλισβερίσι με την Ουάσιγκτον .

Αν σε περίπτωση  δεχθούν οι Αμερικανοί τα τουρκικά ανταλλάγματα η Ελλάδα θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση όπως και να έχει από εδώ και στο εξής.

Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ιστορία του «Deep Sea Metro II» αρχίζει πριν από 10 χρόνια. Ηταν το ένα από τα δύο πλωτά γεωτρύπανα που το ζεύγος Αγγελόπουλου παρήγγειλε στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότιο Κορέα. Τα πλοία παραλήφθηκαν το 2011. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ίδια η κ. Αγγελοπούλου βάφτισε το «Deep Sea Metro I». 

Υπολογίζεται πως τα δύο πλοία κόστισαν περί τα 860 εκατ. δολ. έκαστο. Για να συγκεντρωθούν τα κεφάλαια, συνήφθησαν μεγάλα ομολογιακά δάνεια με διεθνείς τράπεζες. 

Ο κ. Θόδωρος Αγγελόπουλος διατηρεί πολυετή συνεργασία με τη μεγάλη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Odfjell, η θυγατρική της οποίας Odfjell Drilling απέκτησε το 40% των δύο πλωτών γεωτρυπάνων. Ωστόσο, η κατακρήμνιση των τιμών του πετρελαίου και του αερίου κατέστησε ασύμφορη τη ναύλωση των πλοίων αυτών από επίδοξους πελάτες, δηλαδή από κράτη που επιδίωκαν την ανακάλυψη «μαύρου» χρυσού στα ανοικτά των ακτών τους. Οι επενδυτές εγκλωβίστηκαν στην επένδυσή τους.

Στα μέσα της δεκαετίας τα γεωτρύπανα παρέμεναν κατά τεκμήριο ανενεργά. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι το πρώτο από αυτά, το «Deep Sea Metro I» ναυλώθηκε το 2015 από την VietGazprom του Βιετνάμ έναντι 255 χιλ. δολ. την ημέρα (από 423.000 δολ. ημερησίως βάσει προηγούμενου συμβολαίου του ίδιου πλοίου με την British Petroleum). Το δεύτερο πλοίο, «Deep Sea Metro II», παρέμεινε αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της Βραζιλίας έπειτα από προβλήματα που ανέκυψαν στη συνεργασία με την εθνική εταιρεία υδρογονανθράκων Petrobras. Μάλιστα, στα μέσα του 2014 κυκλοφόρησαν φήμες ότι η προσέγγιση της Γιάννας Αγγελοπούλου με τον Αλ. Τσίπρα σκοπό είχε να διαμορφωθούν οι συνθήκες για την ενοικίαση των γεωτρύπανων από την ελληνική και την κυπριακή κυβέρνηση για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων σε ελληνικά και κυπριακά ύδατα.

Οι πληροφορίες αυτές διαψεύστηκαν από την κ. Αγγελοπούλου. Στις 13 Μαΐου 2015, η Γιάννα και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αποφάσισαν να απεμπλακούν από την επένδυση. Οι εταιρείες τους έπαψαν να καλύπτουν τις οφειλές που είχαν συσσωρευθεί λόγω της δανειοδότησης που είχε παράσχει η αμερικανική θυγατρική της γερμανικής τράπεζας VTB για την κατασκευή των πλοίων στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότιο Κορέα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς ναυτιλιακού Τύπου, οι εταιρείες συμφερόντων του κ. Αγγελόπουλου εξακολουθούν να διατηρούν την κυριότητα του «Deep Sea Metro I», ωστόσο οι πληροφορίες αυτές διαψεύδονται από τον ίδιο τον κ. Αγγελόπουλο.

Η πώληση

Το δεύτερο γεωτρύπανο, το «Deep Sea Metro II», πέρασε από τα μέσα του 2015 στην τράπεζα VTB που είχε χορηγήσει το δάνειο για την κατασκευή του. Με τη μεσολάβηση της Mayesi Hammoud, δικηγόρου της κορυφαίας δικηγορικής εταιρείας VanEps Kunneman VanDoorne που ειδικεύεται στο ναυτικό δίκαιο στην περιοχή της ολλανδικής Καραϊβικής, προχώρησε η πώληση του πλοίου. H κ. Hammoud δεν απάντησε σε ερωτήσεις που απέστειλε η «Κ» για τη διαδικασία της αγοραπωλησίας.

Το πλοίο πωλήθηκε στις 30 Μαρτίου 2016 στη ναυτιλιακή εταιρεία Chalfont Shipping που εδρεύει στον αμερικανικής εποπτείας φορολογικό παράδεισο Marshal Islands του Ειρηνικού Ωκεανού.

Η «Κ» επικοινώνησε με το Ληξιαρχείο (Registry) των Marshal Islands και επιβεβαίωσε ότι η Chalfont Shipping ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2016, δηλαδή λίγες ημέρες προτού αγοράσει το πλοίο προς 210 εκατ. δολ. Σύμφωνα, όμως, με ασφαλείς πηγές ειδικών στην ίδρυση offshore είναι πιθανόν να πρόκειται για τη μεταφορά στους Νήσους Μάρσαλ της offshore με το ίδιο όνομα που ιδρύθηκε στη Μ. Βρετανία το 1969 και μεταφέρθηκε στον Παναμά τον Ιούνιο του 1980 από τον αείμνηστο δικηγόρο ναυτιλιακών ζητημάτων Κωνσταντίνο Γεωργιόπουλο. 

Δεν γνωρίζουμε την ιδιοκτησιακή δομή της Chalfont, αν και μια εταιρεία με το ίδιο όνομα, δηλαδή Chalfont Shipping, εμφανίζεται με διεύθυνση ίδια με τη διεύθυνση της Odfjell Drilling στο Kokstad της Νορβηγίας.

Το φθινόπωρο του 2017, η Chalfont μεταπώλησε το «Deep Sea Metro II» στην Turkish Petroleum προς 210 εκατ. δολ. – δηλαδή χωρίς κανένα κέρδος! Η «Κ» απέστειλε γραπτώς ερωτήσεις για το «Deep Sea Metro II», συμπεριλαμβανομένης της ερώτησης για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Chalfont Shipping, στον Θόδωρο και στη Γιάννα Αγγελοπούλου. Στην γραπτή απάντησή του ο κ. Αγγελόπουλος επιβεβαιώνει ότι το «Fatih» είναι το «Deep Sea Metro II» και τονίζει: «Η εταιρεία συμφερόντων του κ. Θόδωρου Αγγελόπουλου METRO EXPLORATION συμμετείχε επενδυτικά από το 2008 με ποσοστό 60% στην εταιρεία Deep Sea Metro Holding με το υπόλοιπο 40% να ανήκει στην Odfjell Drilling, η οποία ήταν και διαχειρίστρια των πλοίων.

Η εταιρεία Chloe Marine, ιδιοκτήτρια του πλοίου “Deep Sea Metro II” ήταν 100% θυγατρική της Deep Sea Metro Holding». Σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Chalfont Shipping, ο κ. Αγγελόπουλος τονίζει ότι «ουδεμία απολύτως ανάμειξη είχε με την αγοραπωλησία του “Deep Sea Metro II” από την τράπεζα DVB καθότι είχε μεταβιβάσει το σύνολο των μετοχών του στη METRO EXPLORATION κατά τη 13η Μαΐου 2015, στην επενδυτική εταιρεία NT REFECTIO XIII και έκτοτε δεν είχε και δεν έχει οποιαδήποτε ανάμειξη με τις εξελίξεις των πλοίων που ανήκαν στην Deep Sea Metro Holding». Μια απλή έρευνα στο Internet δείχνει ότι η εταιρεία NT REFECTIO XIII είναι νομικό πρόσωπο που ιδρύθηκε στις 27 Μαρτίου 2015 στο Οσλο της Νορβηγίας.

Το «Deep Sea Metro II» είναι ένα πλωτό γεωτρύπανο έκτης γενιάς, που έχει μήκος 229 μέτρα και μπορεί να πραγματοποιεί γεωτρήσεις βάθους έως 10.000 ποδών (3,3 χλμ.). Είναι κορυφαίο στο είδος του και οι Τούρκοι το απέκτησαν κυριολεκτικά σε τιμή ευκαιρίας, αφού κανένας δεν ενδιαφέρεται πλέον για τέτοια πλοία εκτός αν είναι κράτος με συγκεκριμένες βλέψεις.

Το «Deep Sea Metro II» αναχώρησε από το νορβηγικό λιμάνι Hoylandbaygda όπου βρισκόταν και έφτασε στην Τουρκία λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 30ής προς την 31η Δεκεμβρίου 2017, και συγκεκριμένα στις 01.17. Παρέμενε αγκυροβολημένο στον Κόλπο της Νικομήδειας και άλλαξε όνομα σε «Fatih»

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ