pentapostagma-sprite
Εθνικά θέματα

Οριστικό: Σε ισραηλινή εταιρεία η εκπαίδευση των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας

Με τη συναίνεση της πλειοψηφίας και την αρωγή του ΚΙΝΑΛ, η επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων της Βουλής, ενέκρινε το πρόγραμμα ύψους 1,37 δισ. ευρώ για την δημιουργία διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ωστόσο στη συνεδρίαση υπήρξαν αντιδράσεις των υπόλοιπων κομμάτων της αντιπολίτευσης γεγονός που δεν επέτρεψε να επιτευχθεί η πολυπόθητη συναίνεση.

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ, απείχε από την ψηφοφορία αντιδρώντας στην επιλογή της λίζινγκ μίσθωσης για 20 έτη από ιδιωτική ισραηλινή εταιρία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η αξιωματική αντιπολίτευση αντίτεινε πως «υπήρχαν και άλλες λύσεις» σημειώνοντας πως θα μπορούσε να είχε γίνει το έργο με ίδια μέσα και με το κεκτημένο του knowhow για την ελληνική πλευρά.

Αντίστοιχη κριτική μάλιστα, εξέφρασε και ο εκπρόσωπος της ΕΛ. Λύσης, Αντ. Μυλωνάκης (καταψήφισε) ο οποίος αντέδρασε στον ιδιωτικό χαρακτήρα της διαδικασίας. Σύμφωνα πάντως με τις ίδιες πηγές ο υπουργός Άμυνας, Ν. Παναγιωτόπουλος σημείωσε πως δεν υπήρξε εναλλακτική πρόταση για να τεθεί στο τραπέζι της διαβούλευσης. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα κόμματα τόσο το ΚΚΕ όσο και το Μέρα25 δεν ενέκριναν τη σύμβαση.

Το διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων στην Καλαμάτα
Το διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων στην Καλαμάτα είναι μια επιτυχία της χώρας, καθώς αυξάνει το γεωπολιτικό αποτύπωμα της Ελλάδας στην περιοχή.

Οπως σημειώνουν πηγές του ΥΠΕΘΑ, το υποπρόγραμμα:

  • Εξυπηρετεί την επιχειρησιακή αναγκαιότητα της εκπαίδευσης των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας και τον στόχο της δημιουργίας διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα, στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος.
  • Διευρύνεται και ενισχύεται η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ.
  • Επιλύει άμεσα και για 22 χρόνια τα προβλήματα ποιοτικής και ποσοτικής επάρκειας των υπαρχόντων εκπαιδευτικών μέσων.
  • Βάζει τέλος στο διαβλεπόμενο αδιέξοδο και στο ενδεχόμενο αποστολής πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας στο εξωτερικό για την εκπαίδευσή τους σε τζετ, δεδομένου του παρωχημένου χαρακτήρα των αξιόπιστων μεν, προβληματικών, όμως, πλέον T-2 Buckeye που βρίσκονται στο οπλοστάσιο της Π.Α. από το 1976 και η υποστήριξη των οποίων παύει οριστικά το 2023.
  • Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης μέσω χρονομίσθωσης αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2, το οποίο θα συνοδεύεται από τα αναγκαία μέσα και την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο για τα νέα αεροσκάφη όσο και για τα Τ-6 για 22 χρόνια.
  • Η Καλαμάτα μετατρέπεται σε κέντρο Εκπαίδευσης των πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής που επιδιώκει να προσελκύσει. Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης θα δίνει τη δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι η επιλογή του Ισραήλ θα επιτρέψει την προσέλκυση εκπαιδευόμενων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα επιτρέψει σε βάθος χρόνου την απόσβεση μέρους του κόστους και την αναβάθμιση της εικόνας της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.

Γιατί επιλέχθηκε η πρόταση του Ισραήλ

 

Σύμφωνα με τις πηγές του ΥΠΕΘΑ, η ισραηλινή πρόταση είναι πιο συμφέρουσα συγκριτικά με εκείνη της καναδικής (CAE). Τόσο σε ό,τι αφορά την οικονομική προσφορά, όσο και σε σχέση με τις ώρες πτήσης, καθώς και αναφορικά με τις ώρες πτήσης στους εξομοιωτές πτήσης. Τα κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε 1,365 εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 22 ετών, δηλαδή σε μέσο ετήσιο κόστος 62,5 εκατ. ευρώ έναντι της καναδικής προσφοράς που ανέρχεται σε 1,254 εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 20 ετών με μέσο ετήσιο κόστος 62,7 εκατ. ευρώ.

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με τη διαδικασία της Διακρατικής Συμφωνίας με την κυβέρνηση του Ισραήλ με τη μέθοδο της Χρηματοδοτικής Μίσθωσης. Η επιλογή εντάσσεται στο Μνημόνιο Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας με το Ισραήλ, με γνώμονα τα κοινά γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή ειδικά στην σημερινή συγκυρία .

Οσον αφορά την εταιρεία ELBIT, πρόκειται για μια εταιρεία διεθνούς βεληνεκούς με ισχυρά διαπιστευτήρια στον εκπαιδευτικό μηχανισμό των πιλότων της ισραηλινής Αεροπορίας.

Κατά τη διάρκεια της συζητήσεως και πριν από την ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του Σχεδίου Νόμου, ο Υπουργός ανέφερε τα ακόλουθα:

«Θα τοποθετηθώ σύντομα γιατί είναι ξεκάθαρα τα θέματα επί των προτεινομένων διατάξεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο Σχέδιο Νόμου που συζητούμε. Περιλαμβάνονται στα άρθρα 119 έως 123 και αποσκοπούν αφ’ ενός στη διαρκή επαύξηση της μαχητικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων -ιδίως του Πολεμικού Ναυτικού- αλλά και σε ζητήματα διαρκούς μέριμνας για το στρατιωτικό και το πολιτικό προσωπικό, καθώς και στην παροχή κινήτρων και την επιβράβευση της προσφοράς, όσον αφορά στην ιεραρχική εξέλιξη.

Συγκεκριμένα με την παράγραφο 4 του άρθρου 119, παρατείνεται η ισχύς του άρθρου 63 του Νόμου 4690/20, που είχε λήξει στις 30 Οκτωβρίου, για χρονικό διάστημα επιπλέον έξι μηνών, έως τις 31 Μαΐου 2021. Με αυτό διασφαλίζεται η κάλυψη των δαπανών για τη διαγνωστική, ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή φροντίδα στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που υπηρετούν σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν προσβληθεί ή ενδέχεται να προσβληθούν από τον ιό “Covid-19”.

Η ρύθμιση περιλαμβάνει και τα οικογενειακά μέλη των στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων που διαμένουν μαζί τους. Επειδή σε πολλές τρίτες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης το κόστος αυτής της περίθαλψης καθίσταται δυσανάλογα υψηλό και δεν γίνεται να αντιμετωπιστεί από τις οικονομικές απολαβές των στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων, ερχόμαστε να διευκολύνουμε το προσωπικό μας σε ζητήματα υγειονομικής περίθαλψης λόγω των έκτακτων και εξαιρετικών αναγκών που έχουν προκύψει λόγω του “Covid-19”.

Με την παράγραφο 5 του άρθρου 119 παρατείνεται η εποπτεία του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Μονίμων Αξιωματικών Ελληνικού Στρατού (ΟΣΜΑΕΣ) από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για ένα έτος, δηλαδή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021, προκειμένου να επιλυθούν κάποια μείζονα χρονίζοντα ζητήματα διαχειριστικής και οικονομικής φύσεως πριν επαχθεί ο ΟΣΜΑΕΣ στο Υπουργείο Οικονομικών, όπως έχει ήδη προβλεφθεί. Είναι απαραίτητη αυτή η παράταση προκειμένου να ολοκληρωθούν εκκρεμότητες που αφορούν στα προγράμματα του Συνεταιρισμού και μετά να επέλθει η υπαγωγή στο Υπουργείο Οικονομικών.

Όσον αφορά στο άρθρο 120, σχετικώς με τα προσόντα Επαγγελματιών Οπλιτών και την τροποποίηση του άρθρου 2 Νόμου 2936/01, επεκτείνουμε το όριο ηλικίας ως προσόν για τη συμμετοχή σε διαδικασίες πρόσληψης Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.) από το 20ο στο 31ο έτος ηλικίας, μόνο για όσους υπηρετούν στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων ως Οπλίτες Βραχείας Ανακατατάξεως (Ο.Β.Α.).

Η λογική της παρέμβασης αυτής είναι να επιδιωχθεί ενίσχυση του θεσμού των ΕΠ.ΟΠ. με ήδη εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό (υπηρετούντες Ο.Β.Α.) προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδίως σε κατώτερα στελέχη, σε θέσεις επιχειρησιακών και τεχνικών ειδικοτήτων που απαιτούν και κατάλληλη εκπαίδευση.

Αναφορικά με το άρθρο 121, αφορά στη ρύθμιση θεμάτων κρίσεων και προαγωγών Αξιωματικών εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) και μονιμοποιηθέντων Εθελοντών και αντιστοίχως μονιμοποιηθεισών Εθελοντριών σε αντικατάσταση του άρθρου 37 του Νόμου 4494/17. Αφορά στους εν ενεργεία Αξιωματικούς που έρχονται από τις Α.Σ.Σ.Υ. και τους αντίστοιχους, όπως περιγράφεται, «εκ μονιμοποιηθέντων και μονιμοποιηθεισών εθελοντριών» που υπάγονται διατάξεις περί κρίσεων και προαγωγών του Νόμου 4439/96 κι έχουν συμπληρώσει 25 έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Εδώ ερχόμαστε και θεραπεύουμε μία νομοθετική παράλειψη του άρθρου 37 του Νόμου 4494/17, βάσει του οποίου είχαν υπαχθεί στο Νόμο για θέματα κρίσεων και προαγωγών σχετικά με τον υπολογισμό του χρόνου υπηρεσίας που απαιτείται για να συμπληρωθεί στους βαθμούς του Λοχαγού και του Ταγματάρχη και αντιστοίχως των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, για προαγωγή στον επόμενο βαθμό δηλαδή του Ταγματάρχου και του Αντισυνταγματάρχου αντιστοίχως.

Με τη ρύθμιση αυτή, ο χρόνος υπηρεσίας μονίμων Αξιωματικών θα υπολογίζεται πέρα από τα δεκατρία έτη κατατάξεώς τους. Με αυτό τον τρόπο, ερχόμαστε και εξομοιώνουμε, δηλαδή δίνουμε όμοια μεταχείριση σε όμοιες περιπτώσεις, χωρίς να κάνουμε διακρίσεις. Κι επειδή έχει δημιουργηθεί σχετική συζήτηση για επόμενες τάξεις θα απαντήσω αν χρειαστεί και σ’ αυτό, αλλά τώρα ερχόμαστε να ρυθμίσουμε αυτά που αφορούν στην Τάξη ΑΣΣΥ 1990, στην ουσία δηλαδή, αποδίδεται δικαιοσύνη σ’ αυτήν την ομάδα Αξιωματικών.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news