Διατροφή

Βαλεριάνα για την αϋπνία και τις διαταραχές ύπνου

Οι διαταραχές ύπνου και οι αϋπνίες επηρεάζουν την ποιότητα ζωής κυριολεκτικά εκατομμυρίων ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι επιπτώσεις διαβαθμίζονται από ένα ήπιο αίσθημα ευερεθιστότητας έως και την μείωση της συνολικής ποιότητας ζωής.

Η θεραπεία της αϋπνίας και η επιστροφή σε συνθήκες φυσικού ύπνου μπορεί να θεωρείται μία δύσκολη πράξη, αλλά πολλοί άνθρωποι έχουν ήδη βρει τη λύση σε παραδοσιακές βοτανικές θεραπείας όπως την αξιοποίηση των ευεργετικών επιδράσεων της ρίζας της βαλεριάνας.

Η βαλεριάνα είναι μια πολυετής πόα με μικρά ευωδιαστά λευκά ή ροζ λουλούδια, που μπορεί να καλλιεργηθεί σε αρκετές περιοχές της Ευρώπης και της Ασίας, ακόμη και σε μερικές περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Στην Ελλάδα μπορούμε να «συναντήσουμε» τη βαλεριάνα ανθισμένη καθ΄όλη την καλοκαιρινή περίοδο, σε λιβάδια και υγρά εδάφη κοντά σε δασικές περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Τα κύρια συστατικά της που χρησιμοποιούνται για ιατρικούς σκοπούς είναι οι ρίζες, τα ριζώματα (σ.σ. pentapostagma.gr – υπόγειοι βλαστοί) και οι στόλωνες (οριζόντιοι βλαστοί). Συνήθως συλλέγονται τον Σεπτέμβριο και οι αποξηραμένες ρίζες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή τσαγιού και αφεψημάτων, ενώ τα αποξηραμένα μέρη του φυτού αξιοποιούνται κυρίως σε μορφή χαπιών ή καψουλών.

Η χρήση της βαλεριάνας ως φαρμακευτικό βότανο χρονολογείται στην εποχή της Αρχαίας Ελλάδα και μετέπειτα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ο Ιπποκράτης είχε γράψει σχετικά με τις θεραπευτικές της χρήσεις, και κατά τον 2ο αιώνα, ο Γαληνός συνταγογραφούσε βαλεριάνα για τη θεραπεία της αϋπνίας. Ο 16ος αιώνας αποτέλεσε την εποχή κατά την οποία η βαλεριάνα χρησιμοποιήθηκε ως θεραπεία του τρέμουλου, της κεφαλαλγίας, της νευρικότητας και των αυξημένων καρδιακών παλμών.

Κατά τα μέσα του 19ου αιώνα πολλοί άνθρωποι θεωρούσαν ότι η βαλεριάνα αποτελούσε τονωτικό, ακυρώνοντας στην άποψη πολλών τη θεραπευτική της ιδιότητα  ως  φυσικό χαλαρωτικό.

Αντίθετα με πολλά φυσικά βοηθήματα για τον ύπνο, για να αποκομίσετε οφέλη από την επίδραση της βαλεριάνας θα πρέπει να την χρησιμοποιείτε τακτικά, με τα συνολικά αποτελέσματα να γίνονται πλήρως αντιληπτά σταδιακά και με το πέρασμα του χρόνου.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα αποτελέσματα θα αρχίσουν να φαίνονται μετά από ένα μήνα και η συχνή χρήση βοηθά σημαντικά στη βαθιά χαλάρωση και τον φυσικό ύπνο. Αρκετές επιστημονικές μελέτες υποδεικνύουν ότι η βαλεριάνα αποτελεί, με διαφορά, την καλύτερη φυσική λύση για την καταπολέμηση της αϋπνίας αλλά και γενικότερα των διαταραχών που σχετίζονται με τον ύπνο.

Μία διπλά-τυφλή διασταυρούμενη μελέτη που διεξήχθη το 1982 (σ.σ. pentapostagma.gr – double-blind crossover study) σε δείγμα 128 ατόμων, βρήκε ότι η ρίζα της βαλεριάνας δεν είναι απλώς αποτελεσματική ως φυσικό ηρεμιστικό για την καταπολέμηση της αϋπνίας, αλλά βοηθά σημαντικά στην βελτίωση της συνολικής ποιότητας ύπνου για τους συμμετέχοντες.

Πολύ συχνά περιγράφεται και ως το βοήθημα για έναν «ήρεμο ύπνο», αλλά η ωφέλεια της είναι πολύ σημαντικότερη: επιτελεί έναν πολύ χρήσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση των σχετιζόμενων με το άγχος διαταραχών του ύπνου.

Η βαλεριάνα δεν εμφανίζει τοξικότητα (όπως τα φαρμακευτικά σκευάσματα αντιμετώπισης της αϋπνίας), και δεν βλάπτει την ικανότητα χειρισμού βαρέων μηχανημάτων ή οδήγησης ούτε και οξύνει τις επιδράσεις του αλκοόλ.

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ