pentapostagma-sprite
Κόσμος

Σχεδιαστής F-16: "To F-35 θα έχανε ακόμα και στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο - Καταρρίπτεται εύκολα με τις αδυναμίες που έχει"

Ο Pierre Sprey, ένας από τους σχεδιαστές του F-16 σε συνέντευξη κόλαφο κατακεραυνώνει όσους αποφάσισαν και ενέκριναν την ανάπτυξη, σχεδίαση και χρηματοδότηση του F-35.

«Θα έλεγα ότι το κόστος θα ανέλθει σε περίπου 200 εκ. δολάρια ανά μαχητικό F-35. Ίσως βέβαια το κόστος να είναι μεγαλύτερο, καθώς το μαχητικό βρίσκεται στην μέση της διαδικασίας δοκιμών, ενώ με κάθε καινούρια δοκιμή, ανακύπτει και ένα καινούριο πρόβλημα, κάτι που σημαίνει μία ακριβή επισκευή που πρέπει να προστεθεί στην γραμμή παραγωγής», δήλωσε ο Sprey.

Παρ’ όλο που οι κατασκευαστές του F-35 επαίρονται για τις στελθ δυνατότητές του, ο Sprey θεωρεί ότι η περιγραφή του μαχητικού ως στελθ, θα ήταν παραπλανητική.

«Η λέξη στελθ χρησιμοποιήθηκε αρχικά για διαφημιστικούς λόγους όταν το αντίστοιχο πρόγραμμα ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 80’. Η ίδια η έννοια του στελθ στην πραγματικότητα υπήρχε από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αν και επρόκειτο για ένα σχετικά φθηνό και χαμηλού επιπέδου πρόγραμμα, έως ότου ο πρώην Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Bill Perry, το χρησιμοποίησε σαν διαφημιστική φράση για να προσελκύσει αγοραστές για μία ολόκληρη νέα γενιά πυραύλων και πανάκριβων βομβαρδιστικών και μαχητικών αεροσκαφών».

«Κατάφεραν να διαδώσουν την ιδέα ότι αν δεν είχες τεχνολογία στελθ, ήσουν απαρχαιωμένος». «Η τεχνολογία στελθ βασίζεται στην αλλαγή σχήματος και στην εξωτερική επένδυση του αεροσκάφους τα οποία είναι τέτοια ώστε να ανακλούν τους παλμούς του ραντάρ μακριά από τον πομπό, κάνοντας έτσι το αεροσκάφος «αόρατο».

Αλλά ενώ αυτές οι τεχνικές ενδέχεται να είναι αποτελεσματικές απέναντι σε ραντάρ υψηλής συχνότητας, δεν συμβαίνει το ίδιο απέναντι σε συσκευές χαμηλής συχνότητας».

«Κάθε ραντάρ που χρονολογείται από την Μάχη της Αγγλίας είναι σε θέση να ανιχνεύσει ένα σημερινό στελθ αεροσκάφος, δυνατά και καθαρά», δηλώνει ο Sprey, περιγράφοντας πως τα ραντάρ χαμηλής συχνότητας χρησιμοποιήθηκαν κατά την διάρκεια της αερομαχίας του 1940 στην Μεγάλη Βρετανία.

«Αυτή είναι ειρωνεία. Το στελθ υποτίθεται ότι είναι η τεχνολογία αιχμής που καθιστά οτιδήποτε παλιότερο ως απαρχαιωμένο, όμως ένα ραντάρ του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μπορεί να το ανιχνεύσει πεντακάθαρα».

Και ενώ ο αμερικανικός στρατός εγκατέλειψε τα ραντάρ χαμηλής συχνότητας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αρκετοί αντίπαλοι των ΗΠΑ δεν έπραξαν το ίδιο.

«Άλλες χώρες δεν εγκατέλειψαν το ραντάρ χαμηλής συχνότητας. Μία από αυτές ήταν και η Ρωσία, η οποία από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα κατασκευάζει ραντάρ υψηλής ποιότητας και αυξανομένων δυνατοτήτων στις χαμηλές συχνότητες».

Αλλά η αποτελεσματικότητα της στελθ τεχνολογίας του F-35 μπορεί να μην έχει καμία σημασία, αφού απ’ ότι φαίνεται ο πραγματικός σκοπός του προγράμματος είναι η διοχέτευση κρατικού χρήματος στην Lockheed Martin.

«Η αμυντική βιομηχανία δεν εργάζεται προς τη κατεύθυνση της βελτίωσης της εθνικής άμυνας των ΗΠΑ, αλλά εξυπηρετεί τα συμφέροντα μίας μικρής ομάδας εταιρειών που αποκομίζουν τεράστια κέρδη από πανάκριβα αεροσκάφη, πυραύλους, ραντάρ κλπ».

Τα τεράστια κεφάλαια που επενδύονται κάνουν αδύνατο τον πρόωρο τερματισμό των προγραμμάτων, ακόμα και όταν αυτά έχουν χαρακτηριστεί αποτυχημένα.

«Οι πολιτικές δυσκολίες της ακύρωσης των F-35 ήταν προσχεδιασμένες από την αρχή. Αυτό ονομάζεται «πολιτική μηχανική» και χαρακτηρίζει κάθε μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα. Είναι μία πρακτική τόσο δαπανηρή, ριψοκίνδυνη και αναποτελεσματική που κανείς δεν μπορεί να την εξαλείψει».

«Η ερώτηση επομένως είναι, αν θα έπρεπε να ακυρωθεί το πρόγραμμα των F-35. Φυσικά και θα έπρεπε να έχει ακυρωθεί. Θα ακυρωθεί τελικά; Η απάντηση είναι Όχι, τουλάχιστον μέχρις ότου οι πολλαπλές αποτυχίες στο πεδίο της μάχης αναγκάσουν τους υπεύθυνους να παραιτηθούν για λόγους δεοντολογίας.»

Tαυτόχρονα ο Γερουσιαστής ΜακΚειν δηλώνει ότι το πρόγραμμα των F-35 είναι «σκάνδαλο και τραγωδία»

Ο πρόεδρος της αμερικάνικης Επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Γερουσίας Τζον Μακέιν επέκρινε το πρόγραμμα ανάπτυξης των στελθ μαχητικών-βομβαρδιστικών F-35 της Lockheed Martin.

«Το πρόγραμμα των F-35 είναι σκάνδαλο και τραγωδία μαζί, αν λάβει κανείς υπόψιν το κόστος, τον χρόνο και την ποιότητα κατασκευής. Η Ανάπτυξη των F-35 έχει ήδη διαρκέσει πάνω από 15 χρόνια, με κόστος υπερδιπλάσιο από το αρχικά προβλεπόμενο», δήλωσε ο Μακέιν σε μία ακρόαση στο Κογκρέσο.

Σύμφωνα με τον Μακέιν, ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για παραπάνω από χίλια F-35 μέχρι το 2016. Τελικά κατασκευάστηκαν μόνο 179 μαχητικά, κάτι που επηρεάζει το αξιόμαχο όλων των ενόπλων δυνάμεων.

Οι περικοπές του προϋπολογισμού και το υψηλό κόστος κατασκευής μεταθέτουν την ολοκλήρωση του προγράμματος στο 2040, όταν το συγκεκριμένο μαχητικό θα είναι ήδη απαρχαιωμένο.

«Και σαν να μην έφτανε αυτό, τα υπάρχοντα μαχητικά παρουσιάζουν μία σειρά από προβλήματα.

Υπάρχουν προβλήματα συντήρησης, λογισμικού και προβλήματα στα ραντάρ. Υπάρχουν ελαττώματα στους αισθητήρες, στα συστήματα καυσίμων, ζημιές στην άτρακτο κατά την διάρκεια των δοκιμών, σφάλματα αξιοπιστίας των κινητήρων, περιορισμοί στο σύστημα εκτίναξης που με τη σειρά τους περιορίζουν το βάρος του πιλότου και τέλος τρωτότητα σε κυβερνοεπιθέσεις», δήλωσε ο Μακέιν απαριθμώντας τα ελαττώματα του νέου μαχητικού.

Επιπρόσθετα επέκρινε τον σχεδιασμό του προγράμματος, αφού η παραγωγή του αεροσκάφους συνεχιζόταν για αρκετά χρόνια χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες δοκιμές.

Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι υπάρχουν 3 εκδόσεις του F-35, που ουσιαστικά είναι 3 διαφορετικά μαχητικά και άρα έτσι θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται ως προς την χρηματοδότηση.

Ο Μακέιν πρόσθεσε επίσης ότι το Κογκρέσο δεν θα παροπλίσει τα προηγούμενα μαχητικά-προκατόχους του F-35 έως ότου το καινούριο μοντέλο αποδειχθεί αξιόπιστο.

Το Πεντάγωνο σκοπεύει να δαπανήσει συνολικά 400 δισ. δολάρια για την αγορά 2,5 χιλιάδων F-35.

Μόνο το 2017 έχει προγραμματιστεί η αγορά 63 μαχητικών για πάνω από 8 δισ. δολάρια.

Το πρόγραμμα των F-35 της Lockheed Martin έχει ήδη κοστίσει 1.5 τρισ. δολάρια-το πιο δαπανηρό στην ιστορία των ΗΠΑ.

Ταυτόχρονα, οι σχεδιαστές αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες, έχουν ξοδέψει εκατοντάδες δισ. δολάρια πάνω απ’ το προβλεπόμενο, ενώ θα υπάρξει καθυστέρηση άλλων 7 χρόνων μέχρι τα υπάρχοντα αεροσκάφη να καταστούν επιχειρησιακά.

Ουσιαστικά ο Pierre Sprey, ένας από τους σχεδιαστές του F-16, μας εξήγησε τον τρόπο αντιμετώπισης των τουρκικών F-35....

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news