Κόσμος

Η Τουρκία «πιέζει» την Κίνα για την συμμετοχή της «στο δρόμο του Μεταξιού»

Το περασμένο Σαββατοκύριακο στην σύνοδο κορυφής των χωρών των G20 υπήρξε μία «σύγχυση» όσον αφορά τις σχέσεις μεταξύ της Τουρκίας και της Κίνας, αναφέρει ο διεθνής τύπος.

Ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συναντήθηκε με τον Κινέζο ομόλογό του Xi Jinping, στο περιθώριο της συνόδου κορυφής των G20 στην μεσογειακή πόλη της Αττάλειας, όπου οι δύο ηγέτες συμφώνησαν «να ενισχύσουν την στρατηγική της επικοινωνίας τους για να αναπτύξουν περαιτέρω τις εμπορικές σχέσεις των χωρών τους» .

Με μια πιο συγκεκριμένη «ματιά», οι δύο πλευρές συνήψαν σειρά διακυβερνητικών συμφωνιών, συμπεριλαμβανομένου ενός μνημονίου κατανόησης για την «εναρμόνιση του Δρόμου του Μεταξιού» μιας Οικονομικής Ζώνης που αφορά το εμπόριο στον 21ο αιώνα , τον « Ναυτικό δρόμο του Μεταξιού» και  την Πρωτοβουλία του « Μέσου Διαδρόμου» που αφορά την συμφωνία συνεργασίας στον τομέα των σιδηροδρόμων.

Την ίδια στιγμή που οι συμφωνίες αυτές υπογράφονταν στην Αττάλεια, τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι μετά από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων, η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά να ακυρώσει το σχέδιο της αγοράς κινεζικής κατασκευής συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας μεγάλου βεληνεκούς. Κάτι το οποίο προφανώς ήταν γνωστό στο Πεκίνο εδώ και πολύ καιρό.

Οι δύο συμφωνίες όμως οι οποίες υπογράφηκαν κατά την διάρκεια της συνόδου κορυφής των χωρών των G20 στην πράξη ΚΑΤΑΣΤΟΥΝ την Τουρκία τμήμα της κινεζικής ζώνης, με την επωνυμία « πρωτοβουλία του Δρόμου (Obor)».

Ενώ οι τεχνικές λεπτομέρειες των συμφωνιών αυτών δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί, ο «δρόμος Obor» και ο «Μέσος Διαδρόμος» με την συμμετοχή της Τουρκίας , αφορά την σύγχρονη αναβίωση του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού, και είναι πιθανό να προσθέσει νέα ώθηση στις προσπάθειες για την σύνδεση της Τουρκίας με την Κεντρική Ασία μέσω του Νότιου Καυκάσου, μέσω της κινεζικής χρηματοδότησης η οποία θα διατεθεί άφθονη .

Στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας του Μέσου  Διαδρόμου και της Τουρκίας,  βρίσκεται το  σιδηροδρομικό δίκτυο Μπακού-Τιφλίδα-Καρς, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016.

Η κατασκευή της γραμμή αυτής είχε ξεκινήσει ήδη από το 2007, ωστόσο υπήρξαν πολλές καθυστερήσεις και αναβολές λόγω πολλών  οικονομικών ζητημάτων και συγκρούσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων κυβερνήσεων και των εταιριών , επιβραδύνοντας την πρόοδο του έργου αυτού.

Η ιδέα είναι ότι, όταν το έργο ολοκληρωθεί, η Τουρκία θα συνδέεται μέσω χερσαίου διαδρόμου και ακτοπλοϊκά με το λιμάνι της Κασπίας και του  Καζακστάν στην πόλη Aktau,  απ 'όπου θα ξεκινάει σιδηροδρομικό δίκτυο  προς την Κίνα, ενώ προς την αντίθετη κατεύθυνση, η γραμμή  αυτή θα συνδέει το εσωτερικό δίκτυο της Τουρκίας, διερχόμενη  κάτω από τον Βόσπορο και την  θάλασσα του Μαρμαρά που είναι επίσης υπό κατασκευή, και να φτάνει στα σύνορα της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εκεί στην Θεσαλλονίκη. .

Ο στόχος της Τουρκίας είναι διπλός: πρώτον, να εκσυγχρονίσει  το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μέσα από νέες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, και αφετέρου, να "απλωθεί"  ως χώρα  στις  αγορές της Κεντρικής Ασίας και πέραν αυτής.

Το έργο λοιπόν  αυτό είναι ζωτικής σημασίας σε μια εποχή που γραμμή των εξαγωγών της Τουρκίας προς την Μέση Ανατολή σε μεγάλο βαθμό έχουν μπλοκαριστεί λόγω του πολέμου και της αστάθειας στην Συρία και το Ιράκ, ενώ  υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με τις οδικές μεταφορές με το Ιράν, και πολιτικά προβλήματα με την Αίγυπτο.

Στο σύνολό τους, σύμφωνα με την ιστοσελίδα μας pentapostagma.gr, οι δύο συμφωνίες που έχουν υπογραφεί με την Κίνα θα βοηθήσoυν την Τουρκία να επιταχύνει την πρόοδο της με αυτούς τους δύο στόχους.

Επίσης οι Τούρκοι προσπαθούν να μειώσουν το μεγάλο και αυξανόμενο εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα (2,9 δισεκατομμύρια δολάρια εξαγωγές με 24,9 δις δολάρια εισαγωγές ).

Για αυτό πρότεινε ο Τούρκος Πρωθυπουργός Α. Νταβούτογλου την σιδηροδρομική διασύνδεση με την Θες/νικη στον Ά. Τσίπρα . Πρόκειται για ένα έργο που προωθεί η Κίνα με σκοπό να κατακτήσει την Ευρώπη. Η Ελλάδα στην πορεία αυτή αποτελεί μια χώρα που αποτελεί την  «πύλη» της  Ευρώπης.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ