pentapostagma-sprite
Αρχείο

Η ώρα της TOTAL: Το «West Capella» βάζει τρυπάνι στο «11» - Γαλλικές φρεγάτες αποπλέουν από το λιμάνι Λάρνακας (βίντεο)

Oι γαλλικές φρεγάτες οι οποίες ναυλοχούν στο λιμάνι της Λάρνακας, αποπλέουν προς το πεδίο εξόρυξης του πλωτού γεωτρύπανου «West Capella» στον στόχο «Ονησίφορος Δυτικό -1» του τεμαχίου «11» της κυπριακής ΑΟΖ.

Πέρα από το γεγονός ότι ήταν προγραμματισμένη ήδη από προχθές βράδυ η παρουσία των γαλλικών φρεγατών στο λιμάνι της Λάρνακας, αυτές αποπλέουν από το λιμάνι της πόλης με κατεύθυνση το πεδίο-στόχος «Ονησίφορος Δυτικό -1» στο τεμάχιο «11» της κυπριακής ΑΟΖ και προς το πλωτό τρυπάνι.

Οι φρεγάτες αυτές έχουν αποσπασθεί από μια μεγαλύτερη ναυτική δύναμη η οποία δρα κατά του "Ισλαμικού Κράτους" στην Συρία.

Παράλληλα, έντονη είναι η δραστηριότητα άλλων υποστηρικτικών σκαφών, καθώς και ελικοπτέρων της Total από και προς το πλωτό γεωτρύπανο «West Capella», με μεταφορές υλικών και εξειδικευμένου προσωπικού. Εξάλλου, στα ανοιχτά της Λάρνακας πλέει κι ένα υποστηρικτικό γερανοφόρο πλοίο.

Κανονικά και χωρίς οποιεσδήποτε παρενοχλήσεις διεξάγονται οι εργασίες εγκατάστασης και σταθεροποίησης της πλατφόρμας που θα διεξάγει εντός των επομένων ημερών, την ερευνητική γεώτρηση στο τεμάχιο «11» της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), μετά την άφιξη στη 1.30 τα ξημερώματα του πλοίου-γεωτρύπανου West-Capella .

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, με την άφιξη του West-Capella στον στόχο Onesiphoros West 1, άρχισαν αμέσως οι προσπάθειες εγκατάστασης και σταθεροποίησης της πλατφόρμας, ενώ από τις 8 το πρωί της Τετάρτης άρχισαν οι πτήσεις ελικοπτέρων από ιδιωτική εταιρεία που μεταφέρει προσωπικό από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας.

Εξάλλου, το μεσημέρι άρχισαν οι πτήσεις και εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας για εξοικείωση των πιλότων και των χειριστών, ώστε να είναι σε ετοιμότητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως για μεταφορά ασθενών, ρύπανση, τρομοκρατική ενέργεια ή άλλες περιπτώσεις που χειρίζεται το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) στη Λάρνακα. Το Κέντρο θα βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία και συνεργασία με το West-Capella και υπάρχει ετοιμότητα για υποστήριξη.

Το ΚΣΕΔ με NAVTEX και NOTAM που εξέδωσε έχει δεσμεύσει ως απαγορευμένη περιοχή 500 μέτρα, 5 ναυτικά μίλια και 3.000 πόδια ύψος γύρω από το σημείο στο οποίο βρίσκεται το πλοίο γεωτρύπανο, στην οποία απαγορεύεται η είσοδος σε οποιαδήποτε πλωτά και εναέρια μέσα τα οποία δεν είναι εξουσιοδοτημένα από την Κυπριακή Δημοκρατία. Σε περίπτωση παραβίασης αυτή της απαγορευμένης «κόκκινης» ζώνης από μη εξουσιοδοτημένο μέσο, υπάρχει πλοίο υποστήριξης που μπαίνει στην πορεία του για να το εκτρέψει.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέχρι στιγμής σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων γύρω από τη γεώτρηση δεν υπήρχε τίποτα ανησυχητικό.

Οι συνήθεις τουρκικές παρατυπίες δεν επηρεάζουν τη γεώτρηση

Εξάλλου, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι οι ενέργειες της Τουρκίας με έκδοση παράτυπων navtex και notam είναι μέρος μια συνηθισμένης πρακτικής που επαναλαμβάνεται κάθε εβδομάδα τα τελευταία δύο χρόνια και δεν συνιστούν παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων ή κυριαρχίας της Δημοκρατίας.

Συγκεκριμένα, οι Τούρκοι έχουν εκδώσει παράτυπες navtex και notam για ασκήσεις νοτιοδυτικά της Πάφου που δεν επηρεάζουν ωστόσο τον τόπο της γεώτρησης. Πρόκειται για παράβαση κανόνων εναέριας και θαλάσσιας κυκλοφορίας χαμηλής ισχύος σε διεθνή χωρικά ύδατα, τα οποία ωστόσο βρίσκονται σε περιοχή δικαιοδοσίας και υποχρεώσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πρόκειται για μια συνηθισμένη πρακτική από την Άγκυρα που καταγγέλλεται από την Κυπριακή Δημοκρατίας στους αρμόδιους οργανισμούς και στους αεροναυτιλλομένους στην περιοχή της ευθύνης της. Ωστόσο, οι ενέργειες αυτές δεν αποτελούν παραβιάσεις κυριαρχικών δικαιωμάτων ή παραβιάσεις εθνικής κυριαρχίας, ούτε αφορούν τα χωρικά ύδατα της Δημοκρατίας αφού αφορούν ασκήσεις που γίνονται στην επιφάνεια της θάλασσας και όχι κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας όπου βρίσκεται η ΑΟΖ. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εκδώσει ήδη αντί-navtex και αντι-notam με τις οποίες καταγγέλλει τις παρατυπίες.

Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες παράτυπες οδηγίες από την Τουρκία, δεν συνιστούν δέσμευση της κυπριακής ΑΟΖ, κατά τον τρόπο που είχε γίνει το 2014 με την παρουσία του τουρκικού ερευνητικού σκάφους BARBAROS HAYREDDIN PASA και που είχε οδηγήσει τότε στη διακοπή των συνομιλιών για το Κυπριακό.

Συνήθης πρακτική έχει θεωρηθεί και αναγνώριση που έγινε από τουρκικό πλοίο στο West-Capella, 30 μίλια έξω από το FYR Κύπρου μεταξύ Κρήτης και Κύπρου. Στη συνέχεια το πλοίο αφέθηκε να προχωρήσει κανονικά.

Επίσης, τίποτα το ασυνήθιστο δεν έχει παρατηρηθεί όσον αφορά την παρουσία διεθνών ναυτικών μέσων στη θαλάσσια περιοχή της Κύπρου, των οποίων η παρουσία στην περιοχή σχετίζεται περισσότερο με την κατάσταση στο Λίβανο, στη Συρία και γενικότερη την Εγγύς και Μέση Ανατολή.

Επιβεβαιώνεται η παρουσία Αμερικανικών, γαλλικών, ελληνικών και ενός ισραηλινού πολεμικών σκαφών σε έναν προστατευτικό κλοιό πέριξ της κυπριακής ΑΟΖ, από την νότια πλευρά της και από τα δυτικά προς τα ανατολικά.

Ήδη ειδήμονες στην Κύπρο αναφέρουν ότι υφίστανται ιδιαίτερα ελπιδοφόρες ενδείξεις, οι οποίες ευελπιστούν να μετουσιωθούν σε αποδείξεις μετά την γεώτρηση από την TOTAL στο τεμάχιο «11». Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες θα χρειαστούν 72 μέρες γεώτρησης και ένας μήνας επεξεργασίας από την TOTAL, ενώ αν δεν πέσουν σε «ξερό πηγάδι» η εταιρεία θα προχωρήσει και σε γεώτρηση στο «Ονησίφορος 2» πλησίον του «Ονησίφορος Δυτικό -1».

Αν όμως τελικά πέσει το πλωτό γεωτρύπανο West Capella σε «ξηρό πηγάδι» οι διαδικασίες θα τερματιστούν αρκετά νωρίτερα, με στελέχη όμως της Total ημιεπίσημα να δηλώνουν πως το πιθανότερο είναι να υπάρξει εντοπισμός Φυσικού Αερίου και μάλιστα σε ικανές προς εκμετάλλευση ποσότητες, πιθανόν όμως όχι της τάξης του αιγυπτιακού υπερκοιτάσματος «Ζορ», ωστόσο η ανακάλυψη υδρογονανθράκων στο τεμάχιο «11», θα «ξεκλειδώσει» αντίστοιχες ανακαλύψεις στην ευρύτερη περιοχή του «Ερατοσθένη», όπου και εκεί παρατηρείται παρόμοια γεωμορφολογία.

Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα αναμένεται να ανακοινωθούν κάποια στιγμή τον επόμενο Σεπτέμβριο και Οκτώβριο και αμέσως μετά να συνεχιστούν οι εργασίες για έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων.

Η εταιρεία Total αποφάσισε να επανεξετάσει το δυναμικό του τεμαχίου «11» μετά την ανακάλυψη του μεγάλου κοιτάσματος «Ζορ» στην αιγυπτιακή ΑΟΖ το 2015 και το οποίο απέχει μόλις 6 χιλιόμετρα από τεμάχιο «11» και δημιουργεί αισιοδοξία για εξεύρεση παρόμοιων κοιτασμάτων με αυτά του «Ζορ».

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news