Κατάθλιψη: Ποια διατροφή μας προστατεύει και ποια τρόφιμα επιδεινώνουν την κατάσταση

Δημοσίευση: 11 Οκτωβρίου 2019, 8:29 μμ

Σύμφωνα με νέα μελέτη, η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάζεται και από τη διατροφή που ακολουθεί κανείς.


Νέα ευρήματα ότι η υγιεινή διατροφή δρα θεραπευτικά στην κατάθλιψη ανακάλυψαν επιστήμονες από την Αυστραλία, σε μελέτη με νεαρούς ενήλικες.

Οι νεαροί ενήλικες με κατάθλιψη μπορεί να τονώσουν την ψυχική τους διάθεση, εάν φροντίσουν να υιοθετήσουν μία πιο υγιεινή διατροφή, αναφέρουν επιστήμονες από την Αυστραλία.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με εθελοντές ηλικίας 17-35 ετών διαπίστωσαν ότι η βελτιωμένη διατροφή καταπράυνε μέσα σε μόλις 3 εβδομάδες  τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Επιπλέον, όσοι ασθενείς εξακολούθησαν να τρέφονται υγιεινά για τρεις μήνες, συνέχιζαν να νιώθουν καλύτερα.

Τα ευρήματα αυτά δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση PLoS ONE.


Δεν είναι η πρώτη φορά που μελέτη συσχετίζει την υγιεινή διατροφή με βελτίωση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Γι’ αυτό και η επικεφαλής ερευνήτρια Dr Heather Francis, λέκτορας Κλινικής Νευροψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Macquarie του Σίδνεϊ, εκτίμησε ότι «οι αλλαγές στην διατροφή μπορεί να δρουν θεραπευτικά» και γι’ αυτό τον λόγο βελτιώνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

«Η διατροφή ως θεραπεία είναι κάτι που όλοι μπορούν να τηρήσουν», δήλωσε. «Επιπλέον είναι πιο οικονομικά αποδοτική απ’ ό,τι τα φάρμακα, ενώ είναι μία πλευρά της θεραπείας που κάθε ασθενής μπορεί να ελέγχει μόνος του».

Το διαιτολόγιο που ακολούθησαν οι ασθενείς

Η Dr Francis και οι συνεργάτες της πραγματοποίησαν τη μελέτη τους σε 76 άνδρες και γυναίκες με κλινική κατάθλιψη. Άλλοι από αυτούς είχαν ήπια συμπτώματα και άλλοι έντονα. Όλοι τους, εξ άλλου, κατανάλωναν καθημερινά πολλά λίπη και ζάχαρη, επομένως έτρωγαν ανθυγιεινά.

Οι ερευνητές τους χώρισαν τυχαία σε δύο ομάδες. Οι εθελοντές της μίας συνέχισαν να τρέφονται όπως συνήθιζαν. Οι εθελοντές της δεύτερης άλλαξαν το διαιτολόγιό τους ώστε να καταναλώνουν:

Πέντε μικρομερίδες λαχανικών την ημέρα (δύο μεγάλες σαλάτες)

Δύο έως τρία φρούτα την ημέρα

Λίγα δημητριακά ολικής αλέσεως (π.χ. μία φέτα μαύρο ψωμί, λίγα δημητριακά πρωινού) τρεις φορές την ημέρα

Πρωτεΐνες (π.χ. άπαχο κρέας, πουλερικά, αυγά, όσπρια, τόφου)  τρεις φορές την ημέρα

Γαλακτοκομικά (χωρίς ζάχαρη) τρεις φορές την ημέρα

Ψάρι τρεις φορές την εβδομάδα

Καρύδια και άλλους ξηρούς καρπούς (3 κουταλιές της σούπας την ημέρα)

Ελαιόλαδο (2 κουταλιές της σούπας την ημέρα)

Μπαχαρικά (κουρκουμά και κανέλα, 1 κουταλάκι του γλυκού) τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας

Αντιθέτως, έπρεπε να περιορίσουν δραστικά την κατανάλωση:

Επεξεργασμένων υδατανθράκων (π.χ. λευκά ζυμαρικά, άσπρο ρύζι, λευκό ψωμί, δημητριακά πρωινού μη-ολικής, λευκές φρυγανιές κ.λπ.)

Τροφίμων και ροφημάτων με ζάχαρη

Κρεατικών με πολλά λιπαρά και αλλαντικών

Αναψυκτικών

Οι επιδράσεις στην κατάθλιψη

Για να διευκολύνουν τους εθελοντές, οι επιστήμονες τους παρείχαν ενδεικτικά διαιτολόγια και συνταγές, καθώς και μία κούτα με ελαιόλαδο, καρύδια, αμύγδαλα, ηλιόσπορους, κανέλα και κουρκουμά. Τους ζήτησαν επίσης να κρατούν τις αποδείξεις του σούπερ μάρκετ για να τους αποζημιώνουν για τα έξοδα που θα έκαναν στο πλαίσιο της μελέτης.

Έπειτα από μόλις τρεις εβδομάδες, τα συμπτώματα της κατάθλιψης είχαν καταπραϋνθεί σημαντικά στους εθελοντές που ακολούθησαν το προαναφερθέν διαιτολόγιο. Στους υπόλοιπους όμως  παρέμειναν αναλλοίωτα.

Τρεις μήνες αργότερα, εξακολουθούσε να ισχύει το ίδιο.

«Η κατάθλιψη είναι μία διαταραχή ολόκληρου του σώματος, όχι μόνο του εγκεφάλου», είπε η Dr Francis. «Η κατάθλιψη σχετίζεται με την χρόνια φλεγμονή, αλλά δεν ξέρουμε ποια είναι η πηγή αυτής της φλεγμονής. Έχουμε όμως ερευνητικά δεδομένα στα χέρια μας, που υποδηλώνουν ότι η ανθυγιεινή διατροφή αυξάνει τόσο τη φλεγμονή, όσο και τον κίνδυνο για κατάθλιψη».