Οι στρατιωτικές τεχνολογίες που «δανείστηκαν» οι ΗΠΑ από Ρωσία και Σοβιετική Ένωση

Δημοσίευση: 21 Σεπτεμβρίου 2019, 11:10 πμ

Ο Τζον Μπόλτον, σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας του Προέδρου των ΗΠΑ, κατηγόρησε τη Ρωσία για κλοπή αμυντικής τεχνογνωσίας. Δεν έδωσε όμως κανένα αποδεικτικό στοιχείο. Ωστόσο, οι ίδιοι οι Αμερικανοί έχουν επανειλημμένα χρησιμοποιήσει στρατιωτική τεχνογνωσία, «εμπνευσμένη» από τη Ρωσία και τη Σοβιετική Ένωση.


Μαχητικά αεροσκάφη

Τα μαχητικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, που κατασκευάστηκαν στην ΕΣΣΔ για αεροπλανοφόρα, είχαν τη μοίρα των περισσότερων σοβιετικών αεροσκαφών. Το πρώτο μοντέλο τέτοιου μαχητικού, το Yak-38, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1976, αποδείχτηκε ότι είχε αυξημένο αριθμό απωλειών και περιορισμένες ικανότητες. Η παραγωγή του Yak-38 σταμάτησε το 1989. Το πρόγραμμα του Yak-141, το οποίο θεωρήθηκε από τους Σοβιετικούς και τους Δυτικούς ως ένα πολύ ελπιδοφόρο σχέδιο, ακυρώθηκε μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Η παραγωγή του αεροσκάφους σταμάτησε το 2003.


Υπερηχητικό μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου κάθετης απογείωσης και προσγείωσης Yak-141

Η εταιρεία Lockheed Martin ξεκίνησε να συνεργάζεται με το γραφείο μελετών Γιάκοβλεφ, με επίσημο σκοπό τη χρηματοδότηση του προγράμματος που έδωσε ζωή στο αεροπλάνο. Όμως, Αμερικανοί επιστήμονες και σχεδιαστές βρήκαν την ευκαιρία και χρησιμοποίησαν μέρος της τεχνικής βιβλιογραφίας του Yak-141. Το μαχητικό πέμπτης γενιάς, F-35, και ειδικότερα η έκδοση του F-35B με κάθετη απογείωση και προσγείωση, μοιάζει… ύποπτα πολύ με το σοβιετικό αεροσκάφος.

Επιχείρηση Barmaid

Το 2012, το Ηνωμένο Βασίλειο δημοσίευσε τις λεπτομέρειες της αμερικανο-βρετανικής μυστικής επιχείρησης Barmaid στη Θάλασσα του Μπάρεντς κατά την οποία ένα βρετανικό υποβρύχιο έκλεψε ένα σοβιετικό ηχοεντοπιστικό σύστημα σόναρ.


Το 1982 το πλήρωμα του υποβρυχίου Conqueror του Βασιλικού Ναυτικού της Μεγάλης Βρετανίας ανέλαβε μια επικίνδυνη μυστική αποστολή να κλέψει ένα σοβιετικό ηχοεντοπιστικό σύστημα σόναρ τελευταίας τεχνολογίας. Το υποβρύχιο πλησίασε την πρύμνη ενός πλοίου του Ναυτικού της ΕΣΣΔ, ως πολωνικό αλιευτικό σκάφος και έκοψε το σχοινί ρυμούλκησης με έναν ειδικό κόπτη. Προκειμένου να μην προκαλέσουν καμία υποψία, η συσκευή αφαιρέθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνεται ότι το σχοινί κόπηκε μόνο του. Το υποβρύχιο εξαφανίστηκε μαζί με το σόναρ χωρίς να γίνει αντιληπτό από κανέναν.

Όταν το υποβρύχιο έφτασε στη βάση του, το σόναρ μεταφορτώθηκε σε αεροσκάφος και παραδόθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εκεί αποσυναρμολογήθηκε και μελετήθηκε εξονυχιστικά. Οι Αμερικανοί χρησιμοποίησαν τις πληροφορίες για να αναπτύξουν αντίμετρα εναντίον των τελευταίων σοβιετικών ηχοεντοπιστικών συστημάτων σόναρ. Ολόκληρη η επιχείρηση παρέμεινε αυστηρά απόρρητη για 30 χρόνια. Οι λεπτομέρειες δημοσιεύθηκαν μόλις το 2012 στο βιβλίο «Τα μυστικά του Conqueror: Η ιστορία του πιο διάσημου βρετανικού υποβρυχίου».

Πολυβόλα

Τον Οκτώβριο του 2018, η Γενική Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων του Πενταγώνου (SOCOM) ανακοίνωσε έναν διαγωνισμό για τη δημιουργία αντιγράφων του ρωσικού πολυβόλου όπλου. Πρόκειται για πολυβόλα PKM διαμέτρου 7,62 χιλιοστά και NSV «Utes» διαμέτρου 12,7 χιλιοστά.


Στρατιωτικός των Ρωσικών Αερομεταφερόμενων Δυνάμεων πυροβολεί από ένα βαρύ μηχάνημα NSV-12.7 «Utes» κατά τη διάρκεια ασκήσεων

Η Γενική Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων του Πενταγώνου είχε προσφέρει υποτροφίες σε όσους θα μπορέσουν να αντιγράψουν και να βελτιώσουν τη ρωσική τεχνολογία. Μία από τις προϋποθέσεις ήταν ότι υποψήφιοι έπρεπε να βρουν μόνοι τους τα σχέδια. Αλλά τα πολυβόλα έπρεπε να κατασκευάζονται στις ΗΠΑ και μόνο από αμερικανικά εξαρτήματα και υλικά.

Η ρωσική εταιρεία «Rostec» πρότεινε στους Αμερικάνους να κάνουν επίσημο αίτημα για την απόκτηση τεχνογνωσίας στο «Rosoboronexport», διαφορετικά, θα επρόκειτο για παράνομη αντιγραφή των ρωσικών εξελίξεων. Με απλά λόγια, κλοπή.


Στρατιωτικός της μονάδας μηχανικών των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων κατά τη διάρκεια ασκήσεων στο πεδίο βολής στην περιφέρεια του Λένινγκραντ. 14 Σεπτεμβρίου 2017

Οι εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι οι Αμερικανοί έχουν σκοπό να στέλνουν πολυβόλα που κατασκευάζονται σύμφωνα με ρωσικά σχέδια σε συμμάχους στη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Επιπλέον, αυτά τα όπλα μπορούν να φανούν χρήσιμα στις ειδικές δυνάμεις.

Εκτοξευόμενο κάθισμα

Είναι πολύ επικίνδυνο, πολλές φορές και θανατηφόρο, να απομακρυνθείς από το αεροσκάφος την ώρα που εκείνο έχει αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα. Η μόνη ελπίδα διάσωσης είναι το εκτοξευόμενο κάθισμα. Είναι όμως πολύ δύσκολη διαδικασία, καθώς, μεταξύ άλλων, υπάρχει ο κίνδυνος ακόμα και θανατηφόρου τραυματισμού από τα τμήματα του αεροσκάφους.

Το πρόβλημα επιλύθηκε όμως από τους Σοβιετικούς επιστήμονες. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, η Επιχείρηση Έρευνας και Ανάπτυξης Παραγωγής «Zvezda» ανέπτυξε το εκτοξευόμενο κάθισμα K-36DM, το οποίο δικαίως θεωρείται ένα από τα καλύτερα και πιο αξιόπιστα στον κόσμο.

Με αυτά τα καθίσματα είναι εξοπλισμένα με τα ρωσικά μαχητικά MiG-29, Su-27, Su-30, Su-24, Su-34, Tu-160 και άλλα αεροσκάφη.


Εκτοξευόμενο κάθισμα K-36DM

Το 1993, το κορυφαίο ερευνητικό εργαστήριο της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας Armstrong Laboratory δημοσίευσε μια έκθεση των 424 σελίδων για το K-36DM, στην οποία ανέφερε ότι το σοβιετικό μοντέλο ήταν κατά πολύ ανώτερο από τα αμερικανικά.

Στα μέσα της δεκαετίας του ‘90, μια αντιπροσωπεία από την Ουάσιγκτον επισκέφθηκε την «Zvezda». Οι εμπειρογνώμονες παρακολούθησαν τις δοκιμές του καθίσματος και αξιολόγησαν τις προοπτικές προσαρμογής του K-36DM για τις ανάγκες της αμερικανικής αεροπορίας με αποτέλεσμα σε μεταγενέστερες τροποποιήσεις του εκτοξευόμενου καθίσματος ACES-2, εφαρμοστούν πολλές τεχνογνωσίες του K-36DM.