Από τον αναρχισμό του Γκάντι στους μπαχαλάκηδες της τιμώμενης χώρας στην ΔΕΘ

Δημοσίευση: 7 Σεπτεμβρίου 2019, 1:28 μμ

Του Μάνου Χατζηγιάννη


“Δεν υπάρχει τίποτε το ευγενές στο να είσαι ταξικά ανώτερος από κάποιους άλλους ανθρώπους. Η πραγματική αξία είναι να είσαι ανώτερος από τον προηγούμενο εαυτό σου” λέει μια Ινδική παροιμία.

Ο Μαχάτμα Γκάντι ως κεντρική μορφή του εθνικού κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία και εμπνευστής της μεθόδου παθητικής αντίστασης χωρίς τη χρήση βίας έναντι των Βρετανών δυναστών έμεινε στην ιστορία.

Ο Γκάντι ήταν αναρχικό στοιχείο! Πολύ πριν μετονομαστεί σε Μαχάτμα, ο Mohandas Karamchand Gandhi ήταν ισχυρός υποστηρικτής της αναρχίας. Αρχικά επηρεάστηκε από τον αναρχισμό ενός άλλου σύγχρονου του, του μεγάλου Ρώσου μυθιστοριογράφου Λέωντος Τολστόι, αρκετά νωρίς στη ζωή του (στη δεκαετία του 1880, όταν φοίτησε στο Λονδίνο). Το ιδανικό του Tolstoy για «απλότητα ζωής και καθαρότητα του σκοπού» επηρέασε βαθιά τον Γκάντι. Η «αγάπη ως νόμος της ζωής» και οι αρχές της μη βίας, που βασίζονται στην αγάπη για ολόκληρη την ανθρωπότητα, ήταν βαθιά ενσωματωμένες στα γραπτά του Τολστόι. Τόσο ο Γκάντι όσο και ο Τολστόι υιοθέτησαν την ιδέα της αγάπης για την επίλυση των προβλημάτων της ζωής. Ένας άλλος στοχαστής που επηρέασε την πίστη του Gandhi στην αναρχία ήταν ο Βρετανός δοκιμιογράφος και συγγραφέας John Ruskin (1819-1900). Το βιβλίο του «Προς αυτή τη σφοδρή επιθυμία» ήταν μία από τις σημαντικότερες επιρροές στη μεταγενέστερη ζωή του Μαχάτμα.

Ο Γκάντι διέδωσε μια κοινωνία απαλλαγμένη από τον κρατικό έλεγχο στο μέγιστο δυνατό βαθμό σε έναν πολιτισμένο κόσμο. Ως συμπέρασμα, η φιλοσοφία του Γκάντι, όσο αμφισβητήσιμη είναι, πίστευε ότι το κράτος πρέπει να εξασφαλίσει την ελάχιστη εκμετάλλευση και να δώσει στους πολίτες του την μέγιστη ελευθερία. Ως βαθιά θρησκευόμενο πρόσωπο , ο Μαχάτμα πάντα πίστευε στη θεμελιώδη υπεροχή ενός θεϊκού ηθικού κώδικα. Το θέλημα του Θεού ήταν η τελική αρχή. Κάποτε είπε ότι αν κάποιος ανθρωπογενής νόμος παραβιάζει το νόμο του Θεού, οι άνδρες θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να αψηφούν έναν τέτοιο νόμο!!!!


Και η αναρχική θεώρηση των πραγμάτων συνεχίζεται με την Swarāj.

Η ινδική λέξη Swarāj, που σημαίνει γενική αυτοδιοίκηση ή «αυτοκυβέρνηση» συνήθως αναφέρεται στην ιδέα του Γκάντι για την ανεξαρτησία της Ινδίας από την ξένη κυριαρχία. Το Swaraj δίνει έμφαση στη διακυβέρνηση, όχι από μια ιεραρχική κυβέρνηση, αλλά μέσω της αυτοδιαχείρισης των πολιτών και της οικοδόμησης της κοινότητας. Το επίκεντρο είναι η πολιτική αποκέντρωση. Δεδομένου ότι αυτό το σύστημα είναι αντίθετο με τα πολιτικά και κοινωνικά συστήματα που ακολούθησε η Βρετανία, η ιδέα του Swaraj του Γκάντι υποστήριζε την απόρριψη των βρετανικών πολιτικών, οικονομικών, γραφειοκρατικών, νομικών, στρατιωτικών και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Ινδίας.

Αν και ο στόχος του Γκάντι για την πλήρη εφαρμογή των εννοιών της Swaraj στην Ινδία δεν επιτεύχθηκε, οι εθελοντικές οργανώσεις εργασίας που ίδρυσε για το σκοπό αυτό, χρησίμευαν ως πρόδρομοι και πρότυπα και στην πορεία προκάλεσαν ισχυρές απαιτήσεις σχετικά με την νομοθεσία μεταρρύθμισης της γης σε όλη την Ινδία και άλλα, όλα με βάση τις ιδέες της Swaraj.

Σήμερα ξεκινάει η 84η ΔΕΘ με Τιμώμενη Χώρα την Ινδία. Η φετινή τιμώμενη χώρα θα «συστηθεί» στους επισκέπτες της 84ης ΔΕΘ στο περίπτερο 13, σε σχεδόν 3.000 τμ., μέσω περίπου 80 επιχειρήσεων-εκθετών, οι οποίες προέρχονται από διάφορους κλάδους της ινδικής βιομηχανίας, της υψηλής τεχνολογίας και της πρωτογενούς παραγωγής.

Επίσης την Έκθεση θα επισκεφθεί επιχειρηματική αποστολή 15 ινδικών επιχειρήσεων-κολοσσών από τομείς όπως τα πετροχημικά, η ναυπηγική, η ενέργεια, οι υποδομές (αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομοι), η διαστημική, τα φάρμακα, οι αερομεταφορές και η αγροδιατροφή, οι οποίες θα πραγματοποιήσουν επιχειρηματικές συναντήσεις με μεγάλες ελληνικές εταιρείες και φορείς. Μεταξύ των ινδικών επιχειρήσεων της αποστολής συγκαταλέγονται η Reliance Industries Limited (πετροχημικά, ενέργεια και πολυμερή με έσοδα πάνω από 60 δισ. δολάρια), το GMR Group (αεροδρόμια, ενέργεια και υποδομές), η UPL Limited (γεωργία) και η Larsen & Toubro (ναυπηγεία) κα. Επίσης στο πλαίσιο της ινδικής συμμετοχής θα δώσουν το «παρών» τα υπουργεία Τουρισμού, Ηλεκτρονικών και Πληροφορικής, αλλά και Επικοινωνίας και Τύπου.

Κι ενώ η ΔΕΘ τιμάει την ινδική επιχειρηματικότητα και κουλτούρα με πλήθος εκδηλώσεων και πολιτιστικού χαρακτήρα μεταξύ άλλων, οι γνωστοί-άγνωστοι το απόγευμα της Τετάρτης επιτέθηκαν στην οικία της Προξένου της Ινδίας στη Θεσσαλονίκη πετώντας μπογιές και φυλλάδια με μηνύματα κατά της ΔΕΘ, στην είσοδο του διαμερίσματός της στο κέντρο της πόλης.

Χθες είχαμε και την ανάληψη ευθύνης για την….επαναστατική αυτή δράση, για την οποία θα τρίζουν τα κόκκαλα του Γκάντι.

Με τσιτάτα του τύπου “Από την Ελλάδα μέχρι την Ινδία να γίνουμε χώμα στα γρανάζια του καπιταλισμού”, με κατηγορίες πως “το ελληνικό κράτος ως αιχμή του δόρατος της ΕΕ παρέχει γεωγραφικά τις βάσεις στο σταυροδρόμι των 3ων ηπείρων, για την ινδική επενδυτική πολιτική” η ομάδα η οποία αυτοαποκαλείται “Αναρχικές -οι” προπαθεί να ντύσει με ιδεολογικό μανδύα την πράξη της και βέβαια αποτυγχάνει…

Κάνει μια εκτενή στις ινδο-ελληνικές επενδυτικές συνεργασίες με το γνωστό ρεφραίν πως “υπόσχονται κέρδη για τα αφεντικά και νέες πιο εντατικές συνθήκες εκμετάλλευσης και υποβάθμισης των ζωών μας, ληστρικής αρπαγής της εργατικής μας δύναμης και καταστροφής του φυσικού κόσμου γύρω μας” και προειδοποιούν πως “οργανώνουμε την συλλογική κοινωνική και ταξική αντεπίθεση”.

Ειδικά η τελευταία φράση θα μπορούσε να έχει νόημα αν οι υπογράφοντες είχαν-όχι πολύ-λίγο διαβάσει για την Swarāj του Γκάντι, αλλά προφανώς η λέξη και πολλώ δε μάλλον η έννοια , τους είναι παντελώς άγνωστη!

Η ανάληψη ευθύνης καταλήγει:

“Την Τετάρτη 4 Σεπτέμβρη, 3 μέρες πριν τα εγκαίνια της ΔΕΘ και εν όψει του ερχομού διπλωματικής αντιπροσωπίας και ξένων βιομηχάνων στη Θεσσαλονίκη, επιτεθήκαμε στην οικία της Προξένου της Ινδίας, στην οδό Αλ. Σβώλου 27.

Η αλλαγή διακυβέρνησης αυτή τη στιγμή έχει σημάνει ένα νέο κύκλο επίθεσης στα συμφέροντα των εκμεταλλευόμενων. Νέα νομοσχέδια έκτακτης ανάγκης εντείνουν την ταξική εκμετάλλευση, κατοχυρωμένες προσωπικές και πολιτικές ελευθερίες (πχ άσυλο, νέος ποινικός κώδικας) θυσιάζονται στο βωμό των πολιτικοοικονομικών συμφερόντων, πρόσωπα και δομές του ευρύτερου αγώνα ενάντια στην εξουσία δέχονται συστηματική επίθεση (εκκενώσεις και επιθέσεις σε καταλήψεις, στοχοποιήσεις, συλλήψεις και προφυλακίσεις αγωνιστών-υπόθεση Χρ. Κορτέση), ενώ ολόκληρες κοινότητες μεταναστών και μεταναστριών δαιμονοποιούνται για ακόμη μια φορά με εκκενώσεις αυτοοργανωμένων δομών στέγασης, συλλήψεις και εγκλεισμό. Απέναντι στην επίθεση που βιώνουμε όλες και όλοι απαντάμε με το ίδιο νόμισμα. Θα σας χτυπάμε εκεί που σας πονάει.

Επίθεση στην καπιτα-ληστρική ανάπτυξη χτυπώντας τα διπλωματικά συμφέροντα του ελληνικού κράτους.

Αλληλεγγύη σε όσες και όσους αγωνίζονται μέσα και έξω από τις φυλακές ακόμα και για τα αυτονόητα, σε κάθε γωνιά της γης.

Στις 7 Σεπτέμβρη όλες και όλοι στα αντικρατικά-αντικαπιταλιστικά μπλόκ ενάντια στα εγκαίνια της 84ης ΔΕΘ.”