Οριστικό «αντίο» Τουρκίας στα F-35: Δημιουργεί το δικό της μαχητικό νέας γενιάς TAI TF-X – Το 2025 αναμένεται η πρώτη πτήση

Δημοσίευση: 11 Αυγούστου 2019, 9:34 πμ

Σε άλλες λύσεις στρέφεται η Τουρκία μετά το οριστικό «αντίο» στα αμερικάνικα μαχητικά F-35 και τη διεθνή απομόνωση λόγω της τουρκικής επιθετικότητας. Το «εθνικό μαχητικό» της Τουρκίας επανέρχεται στο προσκήνιο και πρόκειτα να αντικαταστήσει τον σημερινό στόλο της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.


Στα μέσα Ιουλίου, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε ότι η αγορά από την Τουρκία των ρωσικών συστημάτων αεράμυνας S-400 καθιστά αδύνατη την παραμονή της Άγκυρας στο πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών F-35. Ωστόσο η Άγκυρα, εδώ και χρόνια, δημιουργεί ένα δικό της μαχητικό για το μέλλον.

Το νέο τουρκικό αεροσκάφος TAI TF-X αναπτύσσεται από την Τουρκική Αεροπορική και Διαστημική Βιομηχανία. Αρχικά είχε προγραμματιστεί το νέο μαχητικό να αντικαταστήσει τον τουρκικό στόλο των F-16 και να λειτουργήσει στο πλευρό των F-35, γνωστό για τις πολλές τους ατέλειες και τις υπερβάσεις στο κόστος κατασκευής του.

Σύμφωνα με τις τουρκικές αρχές, χάρη σε αυτό το πρόγραμμα, η Τουρκία θα γίνει μία από τις λίγες χώρες που διαθέτει την τεχνολογία, τις υποδομές και την ικανότητα παραγωγής για τη δημιουργία ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς.

​Η Άγκυρα παρουσίασε ήδη τον περασμένο Ιούνιο το μοντέλο των μελλοντικών στρατιωτικών της αεροσκαφών στη Διεθνή Έκθεση Αεροναυπηγικής και Διαστήματος του Παρισιού. Το TF-X αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2025 και να τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία, σύμφωνα με διάφορες αναφορές, μεταξύ 2028 και 2031. Ο στόλος των TF-X θα μπορούσε να είναι λειτουργικός μέχρι τη δεκαετία του 2070.


Το Sputnik επικοινώνησε επανειλημμένα με την υπηρεσία Τύπου της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TAI) για να ζητήσει λεπτομερείς πληροφορίες για το έργο. Ωστόσο, η εταιρεία δεν έχει προβεί σε κάποιο σχόλιο μέχρι στιγμής. Παρόλο που η εταιρεία δεν παρείχε περισσότερες λεπτομέρειες για το πρότζεκτ, τα χαρακτηριστικά του μελλοντικού μαχητικού είναι διαθέσιμα τόσο στην τουρκική ιστοσελίδα της TAI όσο και σε άλλες διαθέσιμες πηγές.

Τι προδιαγραφές θα έχει το TF-X;

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το μονοθέσιο αεροπλάνο θα είναι δικινητήριο. Θα είναι σε θέση να φτάσει τη μέγιστη ταχύτητα των 1,8 Mach – δηλαδή 2.223 χιλιόμετρα την ώρα – και να πετάξει σε μέγιστο ύψος σχεδόν 17 χιλιομέτρων.

Η εμβέλειά του θα είναι 1.100 χιλιόμετρα, αρκετά για μια χώρα με μέγεθος όπως η Τουρκία. Το ίδιο το αεροσκάφος θα έχει μήκος 21 μέτρα, ύψος έξι μέτρων και πλάτος 14 μέτρων.

Το TAI TF-X θα διαθέτει τεχνολογία stealth, σύγχρονους αισθητήρες και την ικανότητα αντιμετώπισης του ηλεκτρονικού πολέμου. Θα διαθέτει επίσης προηγμένο ηλεκτρονικό ραντάρ AESA, εξοπλισμό ταυτοποίησης και ηλεκτρο-οπτικό σύστημα στόχευσης, καθώς και σύγχρονο πιλοτήριο.

Μέσα στην καμπίνα θα υπάρχει σύστημα φωνητικής εντολής. Το αεροσκάφος θα διαθέτει επίσης δίκτυα που θα καθιστούν δυνατή τη διαχείριση δύο στρατιωτικών drone Anka, τα οποία επίσης κατασκευάζονται από την Τουρκική Αεροπορική και Διαστημική Βιομηχανία.

Οι πληροφορίες σχετικά με τα όπλα με τα οποία θα εξοπλιστεί το μαχητικό είναι λιγοστές, ωστόσο κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στο Air Show του Παρισιού, ο εκτελεστικός διευθυντής της TAI Τεμέλ Κοτίλ δήλωσε ότι το TF-X θα οπλισθεί με το βλήμα Meteor τύπου BVR. Πρόκειται για βλήμα αέρος – αέρος το οποίο διαθέτει εμβέλεια άνω των 37 χιλιομέτρων.

Κατά τη διάρκεια του Air Show του Παρισιού, το βλήμα εκτέθηκε στο πλάι του μοντέλου κλίμακας του μελλοντικού στρατιωτικού αεροσκάφους μαζί με άλλα όπλα, όπως ο πύραυλος αέρος – εδάφους Air Spear και ένας προηγμένος πύραυλος αέρος – αέρος μικρού βεληνεκούς. Υπήρχαν επίσης ορισμένα τουρκικά όπλα. Ακριβώς αυτά τα μοντέλα θα είναι μέρος των πυρομαχικών του TF-X.

Με ποιον συνεργάζεται η Τουρκία στη δημιουργία του TF-X;

Η Τουρκία είναι πεπεισμένη για τη δημιουργία του μαχητικού νέας γενιάς, αλλά ταυτόχρονα είναι ανοικτή στη συνεργασία με άλλες χώρες. Ο βασικός συνεργάτης της Άγκυρας είναι τα Βρετανικά συστήματα BAE.

Τον Ιανουάριο του 2017, η τότε πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Τερέζα Μέι και ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν υπέγραψαν σύμβαση κατά την οποία η βρετανική εταιρεία θα βοηθήσει την Τουρκική Αεροπορική και Διαστημική Βιομηχανία στην ανάπτυξη του TF-X. Υπάρχουν επίσης αναφορές ότι η γαλλική Dassault Systemes θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα.

Ο κατάλογος των ξένων εταιρειών που ενδιαφέρονται για το πρότζεκτ είναι μακρύς και περιλαμβάνει τις Rolls-Royce, Eurojet, General Electric και άλλες. Όλες αυτές οι εταιρείες έχουν τεθεί στη διάθεση του προγράμματος για την εξέλιξη του κινητήρα σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης του μαχητικού.

Επί του παρόντος, η Τουρκία σκέφτεται να δημιουργήσει τον δικό της κινητήρα χωρίς ξένη βοήθεια, αλλά δεν είναι ακόμη γνωστό πόσο καιρό θα χρειαστεί να υλοποιήσει τα σχέδιά της. Υπό κανονικές συνθήκες, ακόμη και χώρες που έχουν πλούσια παράδοση στη δημιουργία αεροσκαφών χρειάζονται τουλάχιστον 20 χρόνια για να ξεκινήσουν την παραγωγή ενός νέου κινητήρα. Σήμερα δεν είναι σαφές ότι η Άγκυρα καταφέρνει να κάνει κάτι τέτοιο.

Η τουρκική πλευρά αναμένει ότι το μελλοντικό της μαχητικό θα προσελκύσει την προσοχή πελατών από άλλες χώρες. Το TF-X έχει σίγουρα μεγάλες εξαγωγικές δυνατότητες. Το ερώτημα είναι αν το τουρκικό μαχητικό θα έχει μια προσιτή τιμή και αν θα μπορεί να ανταγωνιστεί τα στρατιωτικά αεροσκάφη άλλων κατασκευαστών.

Γιατί η Τουρκία δημιουργεί ένα τόσο ισχυρό στρατιωτικό αεροσκάφος;

Ένα άλλο ερώτημα είναι γιατί η Τουρκία χρειάζεται ένα τέτοιο μαχητικό, από τη στιγμή που είναι ένα από τα κύρια μέλη του ΝΑΤΟ. Ενώ οι σχέσεις μεταξύ της τουρκικής πλευράς και του μπλοκ έχουν γίνει πιο έντονες τον τελευταίο καιρό, κυρίως λόγω της αγοράς του ρωσικού συστήματος αεράμυνας S-400, η ​​χώρα εξακολουθεί να είναι σήμερα η ασπίδα του ΝΑΤΟ στη Μέση Ανατολή.

Η άρνηση της παράδοσης των F-35 στην Τουρκία έκανε την Άγκυρα να θεωρήσει ότι μια μέρα θα μπορούσε να παραμείνει μόνη της, χωρίς υποστήριξη από τη συμμαχία. Τότε το πρότζεκτ για το νέο μαχητικό θεωρήθηκε ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια της χώρας. Επιπλέον, ήδη υπάρχει η τάση οι χώρες που διαθέτουν την απαραίτητη τεχνολογία να αρχίζουν να αναπτύσσουν δικά τους μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς.

Μία από τις πιο εμβληματικές περιπτώσεις είναι η ανάπτυξη του μαχητικού έκτης γενιάς FCAS από τις ευρωπαϊκές εταιρείες Airbus και Dassault Aviation. Ένα άλλο παράδειγμα θα ήταν το πρωτότυπο του μαχητικού Tempest, έκτης γενιάς, της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο σχεδιάστηκε από τη βρετανική BAE Systems σε συνεργασία με τη Rolls-Royce, την ιταλική Leonardo και την ευρωπαϊκή εταιρεία MBDA με έδρα τη Γαλλία.

Εάν για κάποιο λόγο η ανάπτυξη του TAI TF-X παραμείνει στάσιμη και δεν προχωρήσει, η Τουρκία θα διαθέτει πολλές εναλλακτικές λύσεις. Εάν η Άγκυρα αποφασίσει να αποκτήσει μαχητικό από άλλη χώρα, μία από τις επιλογές θα ήταν το πέμπτης γενιάς ρωσικό μαχητικό Su-57.

Στο παρελθόν, η Τουρκία εξέτασε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα KF-X, το οποίο αναπτύχθηκε από την Κορεατική αεροδιαστημική βιομηχανία (KAI). Η Νότια Κορέα επρόκειτο να αναλάβει το 60% του έργου, ενώ η Τουρκία και η Ινδονησία θα μοιράζονταν το υπόλοιπο, από 20% έκαστος. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις απέτυχαν και τώρα η Σεούλ αναπτύσσει το έργο μόνο σε συνεργασία με την Τζακάρτα.

Οι τουρκικές φιλοδοξίες για τη δημιουργία ενός μαχητικού νέας γενιάς και το μοντέλο κλίμακας που παρουσίασε Τουρκική Αεροπορική και Διαστημική Βιομηχανία στο Air Show του Παρισιού πραγματικά εντυπωσιάζουν. Προς το παρόν, δεν είναι σαφές αν το πρότζεκτ του TAI TF-X θα υλοποιηθεί. Μόνο ο χρόνος θα δείξει.