H Κρητικοπούλα που έβαλε τις μινωικές τοιχογραφίες στα παριζιάνικα «σαλόνια» (εικόνες, βίντεο)

Δημοσίευση: 18 Ιουλίου 2019, 1:48 μμ

Η Έλλη Λυραράκη, η σχεδιάστρια από την Κρήτη, φέρνει τις κομψές, γαλάζιες κυρίες από τις τοιχογραφίες της Κνωσού στα μοναδικά mules που σχεδιάζει.


Δεν πρόλαβε να τελειώσει το σόου της στην Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού και δημοσιογράφοι από το Impression, το Harper’s Bazaar ,το L’officiel και ένα σωρό διάσημα έντυπα, βρήκαν στην δουλειά της μια νέα ανερχόμενη σχεδιάστρια.

Η Έλλη Λυραράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. «Σπούδασα μουσική γιατί ήθελα και διακόσμηση εσωτερικών χώρων γιατί έπρεπε για την οικογενειακή επιχείρηση,την οποία και ανέλαβα σε νεαρή ηλικία» λέει η ίδια. «Πριν από 6 χρόνια αποφασίσαμε με τον άντρα μου ,ο οποίος γνωρίζει την τέχνη της υποδηματοποιίας να δημιουργήσουμε το δικό μας εργαστήριο κατασκευής σανδαλιών στα Χανιά. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι… Σε σύντομο χρονικό διάστημα καταφέραμε να φτιάξουμε ένα δίκτυο καταστημάτων με τα οποία συνεργαζόμαστε σε όλη την Ελλάδα και να έχουμε συνεργασίες σε όλη την Ευρώπη έως την νότια Κορέα».

«Πέρα από τα σανδάλια, σιγά -σιγά ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε πολύ ιδιαίτερα δερμάτινα αξεσουάρ και πέρσι για το χειμώνα του 2019 μια σειρά από πολύ ιδιαίτερες μπαλαρίνες/μοκασίνια από vintage υφάσματα, μπροκάρ και βελούδα, την οποία και παρουσίασαμε στο pop up project της Φαίης Μπέη και της Ιλεάνας Ισμυριδη στο Μουσείο Γουλανδρή.

»Εκεί γνώρισα την νυν μάνατζερ μου Άντα Ηλιοπούλου, η οποία με την τεράστια εμπειρία της στην εβδομάδα μόδας Παρισιού και στα μίντια, με συνεργασίες στο Παρίσι με τους μεγαλύτερους οίκους μόδας όπως την Chanel, τον JITROIS, Chantal Thomass, Miyake, Schiaparelli, Franck Sorbier και πολλούς άλλους, ενθουσιάστηκε με κάποιες δερμάτινες μανσέτες που είχα φτιάξει και ως τότε δεν τις είχε προσέξει ο κόσμος ιδιαίτερα. Η Άντα με πίστεψε αμέσως, είδε πως έχω ένα ιδιαίτερο ταλέντο που δεν απευθύνεται στην Ελλάδα και με παρότρυνε να κάνουμε μια ειδική σειρά υποδημάτων για να την παρουσιάσουμε στην εβδομάδα μόδας υψηλής ραπτικής, με την υποστήριξη της εταιρείας Mephistopheles Productions,στην οποία κατέχει διευθυντική θέση.

»Στην αρχή μου ακουγόταν παράλογο αλλά στο τέλος με την υποστήριξη της και την καθοδήγηση της ,ανακάλυψα τι πραγματικά μπορώ και θέλω να κάνω. Έτσι ξεκινήσαμε μια έρευνα με τη συμβολή αρχαιολόγου, μελετήσαμε τοιχογραφίες και δοκιμάσαμε παραδοσιακές τεχνικές της Κρήτης που θα μπορούσαν να δώσουν άλλη διάσταση στο χειροποίητο παπούτσι. Φαίνεται ότι η συλλογή μας έκανε εντύπωση ,αφού σε λίγες ώρες την παρουσίασαν τα διεθνούς φήμης περιοδικά Ιmpression,το Ηaarper’s Βazaar και το L’officiel».

«Ήταν μια μοναδική εμπειρία για μένα και σαν Ελληνίδα και σαν γυναίκα γιατί είμαι η πρώτη Ελληνίδα υποδηματοποιός που παρουσιάζει μια συλλογή χειροποίητων παπουτσιών στην haute couture του Παρισιού. Ήταν υπέροχα».

«Η συλλογή που παρουσίασα στο Παρίσι είναι εμπνευσμένη εξ ολοκλήρου από τον Μινωικό πολιτισμό. Ονομάζεται Αλαγονία, η οποία ήταν σύμφωνα με τη μυθολογία η κόρη του Δία και της Ευρώπης. Και ταυτόχρονα είναι το όνομα του χωριού από το οποίο κατάγομαι στο Ηράκλειο της Κρήτης. Η συλλογή περιλαμβάνει μια σειρά από 15 συλλεκτικά και αριθμημένα παπούτσια, όλα φτιαγμένα εξολοκλήρου στο χέρι.

Είναι ζωγραφισμένα στο χέρι και κεντημένα με τον παραδοσιακό τρόπο που ράβονται οι παραδοσιακές γυναικείες κρητικές στολές, με την τεχνική του 16ου αιώνα,της αδιάκοπης κλωστής-η κλωστή καθώς γίνεται το κέντημα δεν κόβεται,από εκεί που ξεκινά η κλωστή εκεί τελειώνει,όπως ο μίτος της Αριάδνης. Πέντε από αυτά τα υποδήματα είναι ζωγραφισμένα με την παλαιά τεχνική του μπατίκ, ζωγραφική πάνω σε μετάξι, η οποία πρώτη φορά παγκόσμια εφαρμόζεται πάνω σε παπούτσια. Και τρία από αυτά φέρουν αληθινά χρυσά κοσμήματα με ρουμπίνια και λάπις λάζουλι, μια ημιπολύτιμη πέτρα που χρησιμοποιούσαν και οι Μινωίτες για να διακοσμούν και τα δικά τους κοσμήματα. Η συλλογή αυτή,θα έλεγα, ότι είναι ένας φόρος τιμής στον πρώτο ευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος όπως αποτυπώνεται στις τοιχογραφίες… είχε μόδα».

Η Έλλη Λυραράκη στη μέση με την Άντα Ηλιοπούλου δεξιά και την Ορσαλία Παρθένη αριστερά