Διακίνηση κόκας µε… application – Τι είναι η «uberoποίηση»

Δημοσίευση: 7 Ιουνίου 2019, 9:17 πμ

Κρυπτογραφηµένες εφαρµογές στο κινητό χρησιµοποιούν οι ντίλερ κοκαΐνης στις χώρες της Ευρώπης. Αυτό καταγράφει η νέα ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικοµανίας (EMCDDA) που παρουσιάστηκε χθες στις Βρυξέλλες.


Σύµφωνα µε τους ειδικούς, η διαθεσιµότητα της κοκαΐνης στην ΕΕ έχει αυξηθεί, παρόλο που η κάνναβη παραµένει το πιο διαδεδοµένο απαγορευµένο ναρκωτικό στα κράτη-µέλη. Οι µεγάλες διαθέσιµες ποσότητες έχουν φέρει και ανταγωνισµό. Οι λαθρέµποροι έχουν επιστρατεύσει το… εµπορικό τους δαιµόνιο για να κερδίσουν τους πελάτες τους. Τόσο που οι ειδικοί κάνουν χρήση του όρου «uberoποίηση» για την εµπορία κοκαΐνης: µια ανταγωνιστική αγορά στην οποία οι πωλητές ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον παρέχοντας πρόσθετες υπηρεσίες, όπως δυνατότητα ταχείας και ευέλικτης παράδοσης!

Η έκθεση εξηγεί ότι «µε βάση τα τρέχοντα στοιχεία, τόσο ο αριθµός κατασχέσεων όσο και οι κατασχεθείσες ποσότητες κοκαΐνης στην Ευρώπη είναι υψηλότερα από κάθε άλλη εποχή στο παρελθόν». Η κοκαΐνη εισέρχεται στην Ευρώπη από διάφορες οδούς και µε διάφορα µέσα, παρατηρείται πάντως αύξηση της διακίνησης µεγάλων φορτίων µέσα από σηµαντικά λιµάνια, µε χρήση εµπορευµατοκιβωτίων. Η αυξηµένη διαθεσιµότητα της ουσίας φαίνεται και από τις εκτιµήσεις για τα επίπεδα καθαρότητας της κοκαΐνης σε επίπεδο λιανικής, που είναι τα υψηλότερα εδώ και µία δεκαετία.

Στο µεσαίο επίπεδο και στο επίπεδο της λιανικής είναι ορατή η αναδιοργάνωση της αλυσίδας προµήθειας κοκαΐνης και των εµπλεκοµένων µερών, µε την εµφάνιση κατακερµατισµένων, χαλαρότερων και πιο οριζόντιων οργανωτικών δοµών. «Στην αγορά εισήλθαν µικρότερες οµάδες, οι οποίες χρησιµοποιούν ένα ευρύ φάσµα τεχνολογιών, όπως η κρυπτογράφηση, οι αγορές του σκοτεινού δικτύου, τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης για µικροδιακίνηση και τα κρυπτονοµίσµατα» εξηγούν οι ερευνητές.

«Το επιχειρηµατικό δαιµόνιο στην ανταγωνιστική αγορά της κοκαΐνης φαίνεται και από τις καινοτόµες στρατηγικές διανοµής, όπως τα τηλεφωνικά κέντρα αποκλειστικά για πώληση κοκαΐνης. Αυτές οι νέες µέθοδοι µοιάζει να αντικατοπτρίζουν σε κάποιο βαθµό τις αναταράξεις στην αγορά που παρατηρούνται και σε άλλους τοµείς λόγω της ευρείας χρήσης των έξυπνων κινητών τηλεφώνων, µε άλλα λόγια την πιθανή uberoποίηση» της εµπορίας κοκαΐνης – µια ανταγωνιστική αγορά στην οποία οι πωλητές ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον παρέχοντας πρόσθετες υπηρεσίες, όπως δυνατότητα ταχείας και ευέλικτης παράδοσης» τονίζουν.