“Βόμβες” μεγατόνων από το Βατικανό πριν από την συνάντηση Πάπα-Πούτιν για κοινό εορτασμό του Πάσχα και για το ουκρανικό

Δημοσίευση: 28 Ιουνίου 2019, 5:55 μμ

Του Μανώλη Κείου


Λιγότερο από μια εβδομάδα από την συνάντηση του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και του Πάπα Φραγκίσκου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Βατικανό, στις 4 Ιουλίου, ο Πρόεδρος του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Προώθηση της Χριστιανικής Ενότητας, ο Καρδινάλιος Kurt Koch, μίλησε σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Tass για τις δυσκολίες του οικουμενικού διαλόγου μεταξύ της Ρ/Καθολικής και Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και τη στάση των Ρωμαιοκαθολικών αναφορικά με τη σύγκρουση στον ορθόδοξο κόσμο, που προκλήθηκε από τα γεγονότα στην Ουκρανία.

Για τα ταξίδια του Πάπα Φραγκίσκου στις ορθόδοξες χώρες των Βαλκανίων σημείωσε πως “αυτά τα ταξίδια αποσκοπούσαν στην ενίσχυση του οικουμενικού διαλόγου με τις ορθόδοξες εκκλησίες”

Σημείωσε ακόμη με αφορμή τα ταξίδια αυτά και την διαφορετική συμπεριφορά σε Βουλγαρία και Ρουμανία πως:  “Είναι γεγονός είναι ότι αρκετές Ορθόδοξες Εκκλησίες ακολουθούν τους αρχαίους εκκλησιαστικούς κανόνες, που δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε κοινή προσευχή, επειδή δεν είμαστε σε ευχαριστιακή κοινωνία. Ορισμένες Ορθόδοξες Εκκλησίες δεν έχουν τέτοιο εμπόδιο. Σεβόμαστε τα θεμέλια κάθε εκκλησίας. Στη Βουλγαρία είχε μια θαυμάσια συνάντηση με τον Πατριάρχη Νεοφυτο. Ήταν πολύ ανοιχτός και εγκάρδιος. Η κοινή προσευχή ήταν αδύνατη και ο Πάπας Φραγκίσκος προσευχόταν μόνος, αλλά αμέσως μετά, στην πλατεία μπροστά στον καθεδρικό ναό, έλαβε χώρα η [καθολική] προσευχή στην «Βασίλισσα του Ουρανού». Και, κατά τη γνώμη μου, το γεγονός ότι αυτό συνέβη σε αυτό το μέρος ήταν το κύριο θετικό μήνυμα της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας”.

Για το αποτέλεσμα από τα δύο ταξίδια είπε ότι υπήρξε η ευκαιρία να εμβαθυνθούν οι διμερείς σχέσεις με ορισμένες ορθόδοξες εκκλησίες. “Εγώ προσωπικά έχω πάντα την εντύπωση ότι μετά την άφιξη του Πάπα, πολλά αλλάζουν. Πριν από την επίσκεψη, υπάρχουν κάποιες δυσκολίες, υποψίες, αμφιβολίες και στη συνέχεια η στάση αλλάζει, γιατί γίνεται σαφές ότι ο Πάπας δεν θέλει να προσθέσει ή να επιβάλει τίποτα, αλλά μόνο επιδιώκει να δώσει ένα χέρι, να επικοινωνήσει, να ενισχύσει τη σχέση των Καθολικών και των Ορθοδόξων Εκκλησιών” τόνισε.


Σε άλλο σημείο επισήμανε πως “ο Πάπας θέλει να δώσει ένα συγκεκριμένο μήνυμα, δηλαδή ότι έρχεται ως αδερφός της χριστιανικής πίστης, ως επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, που θέλει να έχει καλές σχέσεις με άλλες Εκκλησίες. Ο Πάπας Φραγκίσκος πάντα μίλησε για την αδελφότητα των αρχηγών των εκκλησιών, αλλά όχι μόνο με λόγια αλλά και επιδεικνύει πράξεις”.

Και κατόπιν η κουβέντα φτάνει στον κοινό εορτασμό του Πάσχα!

“ Είναι δυνατόν να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με αυτό;” ρωτάει ο δημοσιογράφος και ο Κοχ απαντάει: “Ο Πάπας Φραγκίσκος είναι πολύ επίμονος σε αυτό, ο πατριάρχης των Κοπτών Ταγουάρδος τον υποστηρίζει σε αυτό, προσπαθώντας να βοηθήσει να καθορίσει αυτή την ημερομηνία. Υπάρχουν όμως ορισμένα εμπόδια, ειδικά στον Ορθόδοξο κόσμο. Οι Καθολικοί και οι Ορθόδοξοι, όπως είναι γνωστό, τηρούν διαφορετικά ημερολόγια. Αυτό το θέμα υποτίθεται ότι θα ήταν ένα από τα ζητήματα στην Πανορθόδοξη Σύνοδο, αλλά τελικά δεν ήταν δυνατό να γίνει κάτι τέτοιο. Ο καθορισμός της κοινής ημερομηνίας του Πάσχα θα πρέπει να φέρει ειρήνη και να μην οδηγήσει σε νέες διαφορές ούτε να δημιουργήσει νέα προβλήματα. Ως εκ τούτου, πρέπει να είμαςστε υπομονετικοί και να προσπαθούμε για την καλύτερη λύση. Ειδικά όταν υπάρχει μια τέτοια δύσκολη κατάσταση στους Αγίους Τόπους

Αναφορικά με την στάση που κρατάει το Βατικανό στα πολυάριθμα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην Ορθοδοξία από τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία, ο Κοχ δήλωσε ξεκάθαρα την ουδετερότητα του Βατικανού.

“Πρόκειται για μια εσωτερική υπόθεση των Ορθοδόξων και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία δεν θέλει να παρεμβαίνει. Αλλά η ουδετερότητα δεν σημαίνει αδιαφορία. Εάν ένα μέρος του σώματος του Χριστού υποφέρει, όλα τα υπόλοιπα υποφέρουν. Με αυτή την έννοια, είμαστε όλοι μαζί με τους Ορθόδοξους και προσευχόμαστε ότι Ορθόδοξοι να βρουν μια διέξοδο από την τρέχουσα κατάσταση σύγκρουσης. Μας επηρεάζει και η απόφαση του Πατριάρχη Μόσχας καθώς οι εκπρόσωποι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στις επιτροπές για τον οικουμενικό διάλογο, στις οποίες προεδρεύουν εκπρόσωποι της Κωνσταντινούπολης, δεν έρχονται πλέον. Και αυτό ισχύει και για τη μικτή μας διεθνή επιτροπή, για την οποία προΐσταμαι από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι του ROC δεν συμμετέχουν πλέον είναι μια τεράστια πληγή. Πρέπει να συνεχίσουμε τον διάλογο. Παρά τις εντάσεις στον ορθόδοξο κόσμο, πρέπει να συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε διμερείς σχέσεις τόσο με την Κωνσταντινούπολη όσο και με τη Μόσχα. Μετά την ιστορική συνάντηση του Πάπα Φραγκίσκου και του Πατριάρχη Κυρίλλου στην Αβάνα, αποφασίστηκε να γιορτάζεται ετησίως η επέτειος αυτού του γεγονότος με την ROC. Αυτό ήταν ένα σημαντικό που ονομάζουμε οικουμενισμό των αγίων. Ο οικουμενισμός των αγίων αγκαλιάζει όλους τους πιστούς, όχι μόνο ιερείς, επισκόπους και πατριάρχες.” είπε.

Για την κατάσταση στην Ουκρανία σχολίασε:

“Η κατάσταση στην Ουκρανία είναι πολύ δύσκολη, και από την πλευρά της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εκφράζουμε αλληλεγγύη, επειδή ανησυχούμε για την κατάσταση και θέλουμε να συζητήσουμε τα προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των οικουμενικών, που υπάρχουν στην Ουκρανία. Αλλά κυρίως τα ανθρωπιστικά προβλήματα. Από όσο γνωρίζουμε, ο Μητροπολίτης Επιφάνιος πρέπει να γράψει τα λεγόμενα γράμματα του κόσμου σε όλες τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες και αυτοί, με τη σειρά τους, πρέπει να απαντήσουν εάν θέλουν να αναγνωρίσουν αυτή τη νέα εκκλησία και μέχρι στιγμής καμία από τις Εκκλησίες δεν έχει απαντήσει. Το ερώτημα παραμένει ανοιχτό. Το Βατικανό δεν παρεμβαίνει καθόλου. Η θέση της Αγίας Έδρας ήταν πάντα να αναγνωρίζει τις κανονικές Εκκλησίες”.

“Και αν μια μέρα μια νέα εκκλησιαστική δομή στην Ουκρανία θα αναγνωριστεί από οποιαδήποτε Ορθόδοξη Εκκλησία;” ερωτήθηκε και απάντησε:

“Νομίζω ότι αυτό το ερώτημα είναι αφηρημένο”.