Υπέρταση: Η τροφή που εγγυάται τον έλεγχό της

Δημοσίευση: 3 Απριλίου 2019, 1:43 μμ | Ανανέωση: Απρίλιος 3, 2019 στις 1:59 μμ

Δεν χρειάζεται να καταναλώνει ο ασθενής αποκλειστικά και μόνο παντζάρια. Μία μικρή ποσότητα είναι αρκετή για την υπέρταση.


Η προσθήκη μιας μικρής ποσότητας παντζαριών στο πλαίσιο μια διατροφής με πολύ νάτριο μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της υψηλής αρτηριακής πίεσης, σύμφωνα με μια προκαταρκτική μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε αρουραίους και δημοσιεύθηκε στο Hypertension.

Ενώ τα ευρήματα σε ζώα μπορεί να μην είναι συμβατά και στους ανθρώπους, οι ερευνητές της νέας αυτής μελέτης ελπίζουν να βρουν ένα νέο εργαλείο που θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι διατροφής που αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα κινδύνου για την υπέρταση.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αρουραίους ευαίσθητους στο αλάτι, δίνοντάς τους αλάτι σε συνδυασμό με μικρές ποσότητες χυμού παντζαριών ή συμπλήρωμα νιτρικών, τα οποία βρίσκονται σε ρίζες και φυλλώδη λαχανικά όπως το παντζάρι, το σπανάκι, το μαρούλι και το σέλινο. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τόσο ο χυμός όσο και το συμπλήρωμα νιτρικών αλάτων ήταν περισσότερο από 100 φορές πιο ισχυρό από το κάλιο για την προστασία των πειραματόζωων από την αύξηση της αρτηριακής πίεσης που προκαλείται από το αλάτι.

«Εάν αυτά τα αποτελέσματα μπορούν να αποτυπωθούν και στους ανθρώπους, ενδεχομένως να προσφέρουν μια νέα μέθοδο για τη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης που προκαλείται από το αλάτι, απλά προσθέτοντας ένα μείγμα νιτρικών σε ορισμένα αλμυρά τρόφιμα», ανέφερε ο Δρ. Theodore W. Kurtz, βασικός συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής εργαστηριακής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.


«Η πρότασή μας είναι να προστεθεί μια πολύ μικρή ποσότητα εκχυλίσματος από ένα πλούσιο σε νιτρικό άλας λαχανικό στα προϊόντα που έχουν πολύ αλάτι, όπως οι σάλτσες, για να προστατεύσουμε τους καταναλωτές από την υπέρταση που προκαλείται από αλάτι, χωρίς να αλλοιώνεται η γεύση του προϊόντος», συμπλήρωσε επίσης ο Δρ. Kurtz. Με απλά λόγια το σκεπτικό των ερευνητών είναι να προσθέτουν και το «αντίδοτο» της υπέρτασης στα ύποπτα για αύξηση της αρτηριακής πίεσης τρόφιμα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν περίπου τη διπλάσια από τη συνιστώμενη ποσότητα αλατιού, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Η υψηλή κατανάλωση νατρίου και η ανεπαρκής πρόσληψη καλίου μπορεί να συμβάλει στην υψηλή αρτηριακή πίεση και να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Οι επιστήμονες υγείας εδώ και πολύ καιρό ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να τρώνε όχι μόνο λιγότερο αλάτι, αλλά και περισσότερα φρούτα και λαχανικά πλούσια σε κάλιο, τα οποία μειώνουν τις επιδράσεις του νατρίου στην καρδιαγγειακή υγεία, με τους περισσότερους, ωστόσο, να μην ακολουθούν πάντοτε αυτές τις συμβουλές.

Σημειώνεται, πάντως, ότι παρά τα όποια οφέλη τους, τα συμπληρώματα διαιτητικού νιτρικού άλατος όπως αυτά που εντοπίζονται στα παντζάρια, πιθανότατα δεν θα προσφέρουν ποτέ όλα τα οφέλη μιας διατροφής πλούσιας σε φρούτα και λαχανικά, όπως η μεσογειακή διατροφή ή η διατροφή DASH για τη μείωση της υπέρτασης, δύο διατροφικές προσεγγίσεις που κατέχουν ξεχωριστή θέση στις πρόσφατες οδηγίες της Αμερικανικής Ένωσης Καρδιολογίας για την πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου.