«Τελειώνουν» & την Θράκη έπειτα από τη Μακεδονία: Παραμένουν τα τουρκικά στα μειονοτικά νηπιαγωγεία – Απίστευτο «δώρο» σε Ερντογάν

Δημοσίευση: 14 Μαρτίου 2019, 9:51 μμ | Ανανέωση: Μάρτιος 14, 2019 στις 9:56 μμ

Eρωτήματα προκαλεί η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να συνεχίσει και την ερχόμενη χρονιά το πρόγραμμα τουρκικής γλώσσας σε μειονοτικά νηπιαγωγεία της Θράκης.


Η κίνηση αυτή έγινε ύστερα από πρόταση του ΙΕΠ προκειμένου να υποστηρίξει εκπαιδευτικά μαθητές που έχουν την τουρκική γλωσσα ως μητρική και παρά τις αντιδράσεις του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης και την αντίδραση της ΝΔ.

Η απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει στην επέκταση του πιλοτικού προγράμματος διδασκαλίας της τουρκικής γλώσσας σε μειονοτικά νηπιαγωγεία, στα οποία, εκτός από τον νηπιαγωγό που μιλάει ελληνικά θα υπάρχει και δεύτερος εκπαιδευτικός που θα μπορεί να υποστηρίξει τα τουρκικά, προκαλεί εντύπωση καθώς γίνεται σε προεκλογικό φόντο και από τη στιγμή που δίγλωσσα νηπιαγωγεία δεν προβλέπονται από τη Συνθήκη της Λωζάννης.

Και όλα αυτά συμβαίνουν, την στιγμή που χθες, όπως αποκάλυψε πρώτο το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, η έκθεση του State Department δρομολογεί εξελίξεις στα εθνικά μας θέματα, καθώς αφήνει αιχμές για την απαγόρευση χρήσης του όρου «Τουρκικός» από Ενώσεις στην Θράκη και τον αυτοπροσδιορισμό ως «Μακεδόνων» σλαβικών ομάδων στην Ελλάδα. Αν και καταγράφεται η τριπλή διάσταση της μουσουλμανικής μειονότητας στην Θράκη (εθνικά Τουρκική, Πομακική και Ρομά) και οι καταγγελίες για άσκηση πίεσης σε Πομάκους και Ρομά για να δηλώσουν «εθνικά Τούρκοι», η έκθεση επικρίνει την Ελλάδα γιατί δεν αναγνωρίζει και δεν αποδέχεται την χρήση του όρου «τουρκικός» σε ενώσεις στην Θράκη, κάνοντας ειδική αναφορά στην «Τουρκική Ένωση Ξάνθης».

Επικρίνεται επίσης η Ελλάδα επειδή «θέτει νομικούς περιορισμούς στις ονομασίες των ενώσεων πολιτών που αυτοπροσδιορίζονται σαν εθνικά Μακεδόνες» και απορρίπτει την επιδίωξη «πολιτών που αυτοκαθορίζονται ως Τούρκοι, Πομάκοι, Βλάχοι, Ρομά, Αρβανίτες ή Μακεδόνες για επίσημη αναγνώριση τους ως εθνοτικών ή γλωσσικών μειονοτήτων».


Σημειώνεται ότι οι αναφορές σε πολίτες που αυτοπροσδιορίζονται «Μακεδόνες» και ζητούν την αναγνώρισή τους από την Ελλάδα είναι ανησυχητικές, καθώς έρχονται τη στιγμή που η Συμφωνία των Πρεσπών έχει ανοίξει την «όρεξη» όσων επιχειρούν με όχημα τις προβέεψεις της Συμφωνίας να ανοίξουν θέμα «Μακεδονικής μειονότητας».

Δείτε εδώ αναλυτικά την έκθεση

Ολο αυτό θεωρείται από εκπαιδευτικούς ο δούρειος ίππος που θα εισάγει τελικά την τουρκική γλώσσα στα δημόσια σχολεία ενώ οι εκπαιδευτικοί εστιάζουν οτι προσπαθούν να κάμψουν τις όποιες αντιδράσεις μέσω συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή για τη δίγλωσση εκπαίδευση, φέρνοντας παραδείγματα για τους… Φλαμανδούς στο Bέλγιο.

Η διγλωσσία στην εκπαίδευση της μειονότητας δυτικής Θράκης και διάφορες ανά τον κόσμο προσεγγίσεις- Προβλήματα και πιθανές λύσεις” ήταν το θέμα συνεδρίου στην Κομοτηνή που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα και μετείχαν Έλληνες, Τούρκοι και ξένοι ακαδημαϊκοί , ειδικοί στο θέμα της εκπαίδευσης.

Το κλείσιμο του συνεδρίου έγινε από τον ειδικό εισηγητή του ΟΗΕ για θέματα μειονοτήτων καθηγητή Fernand de Varenneς ,ενώ στο συνέδριο συμμετείχαν και οι οι καθηγητές Θάλλεια Δραγώνα, Γιώργος Μαυρομάτης, Άννα Φραγκουδάκη και Νέλλη Ασκούνη.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο της Κομοτηνής και το διοργάνωσαν από κοινού η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης «ΕΟΤΔΘ», η ΠΕΚΕΜ και ο σύλλογος επιστημόνων σε συνεργασία με την FUEN, που είναι ευρωπαικός οργανισμός που ασχολείται με θέματα μειονοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό παραβρέθηκαν στο συνέδριο οι υπεύθυνες του προγράμματος για τη μειονοτική εκπαίδευση του υπουργείου Παιδείας οι πανεπιστημιακοί Θάλεια Δραγώνα και Κατερίνα Φραγκουδάκη. Θυμίζουμε οτι το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Eυρωπαϊκό Kοινωνικό Tαμείο και Εθνικούς Πόρους.

Την ευθύνη επί της πολιτικής και του περιεχομένου του έργου έχει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Φορέας Χρηματοδότησης: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ). Η ΠΕΚΕΜ με πρόεδρο τον πρώην βουλευτή Ροδόπης του ΠΑΣΟΚ Αχμέτ Χατζηοσμάν προωθεί διεκδικήσεις για τη μειονοτική εκπαίδευση.

Στο συνέδριο παραβρέθηκε και ο ειδικός εισηγητής των Ηνωμένων Εθνών για μειονοτικά ζητήματα, καθηγητής, Fernand de Varenneς ενώ σύμφωνα με σχετικό άρθρο της «Μιλιέτ», τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα του συνεδρίου θα συγκεντρωθούν και θα σταλθούν στο υπουργείο Παιδείας υπό τη μορφή γραπτής έκθεσης.

Σύμφωνα με σχετικό άρθρο της «Γκιουνδέμ», το συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε δύο μέρη και μίλησαν «ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί και στελέχη μειονοτικών συλλόγων» οι οποίοι αναφέρθηκαν στα προβλήματα που υπάρχουν και στις πιθανές λύσεις.

Στην ομιλία του, ο πρόεδρος του συλλόγου επιστημόνων Χουσεΐν Μπαλτατζή είπε μεταξύ άλλων: «Ο μεγαλύτερός μας στόχος είναι να βρούμε λύση στο θέμα της εκπαίδευσης που απαιτεί προσοχή από μέρους μας και να προσφέρουμε λύσεις για τη βελτίωση της εκπαίδευσης σε ελληνικά και τουρκικά, δηλαδή της δίγλωσσης εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί μια ανοιχτή πληγή για την αυτόνομη μειονοτική εκπαίδευση».

Η πρώτη ενότητα είχε τον τίτλο: «Η σημασία της μητρικής γλώσσας και της δίγλωσσης εκπαίδευσης για τις εθνικές μειονότητες» και η δεύτερη: «Πως εξελίσσεται το δίγλωσσο σύστημα εκπαίδευσης της μειονότητας στη δυτική Θράκη;».

Ο Γιώργος Μαυρομάτης από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης υπενθύμισε ότι εργάστηκε σε αρκετά μειονοτικά σχολεία και μίλησε για όλα όσα γίνονται στη μειονοτική εκπαίδευση. Έπειτα ο διευθυντής του οργανισμού «Human Rights without Frontiers», Willy Fautre πραγματοποίησε παρουσίαση με τίτλο: «Συγκριτική μελέτη του δίγλωσσου εκπαιδευτικού προγράμματος σε Βέλγιο και δυτική Θράκη-Ελλάδα». Ομιλία πραγματοποίησε, η κ. Θάλεια Δραγώνα με τίτλο: «Διγλωσσία και Μειονοτική Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Προβλήματα και Πιθανές λύσεις».

Στη δεύτερη συνεδρίαση ομιλία πραγματοποίησε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου Εκμάθησης Γλώσσας και Πολυγλωσσίας Mercator και διοικητικό στέλεχος της Fryske Akademy, Dr. Cor van der Meer με τίτλο: «Το εκπαιδευτικό σύστημα της μειονότητας των Φρισίων στην Ολλανδία». Στη συνέχεια, η καθηγήτρια, Άννα Φραγκουδάκη του Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποίησε ομιλία με τίτλο: «Εκπαίδευση μουσουλμανοπαίδων: Η εκμάθηση των ελληνικών ως δεύτερη γλώσσα, θετικές και αρνητικές πλευρές». Μετά την κ. Φραγκουδάκη ομιλία πραγματοποίησε η αντιπρόεδρος του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής σχολής του τ/πανεπιστημίου της Μεσογείου, Ζελιχά Γιαζιτζί με τίτλο: «Οι πρακτικές δίγλωσσης εκπαίδευσης στην πρώτη παιδική ηλικία και η σημασία της εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα».

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας δεν πρόκειται για δίγλωσσα νηπιαγωγεία αλλά το πρόγραμμα έχει στόχο την αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό του νηπιαγωγείου. Επίσης, εκπονείται Έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της παρέμβασης και υποβολή προτάσεων στο υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη σκοπιμότητα και τους τρόπους γενικευμένης εφαρμογής του μέτρου σε όλα τα νηπιαγωγεία της Θράκης με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό.

Σύμφωνα με το ΙΕΠ, το πρόγραμμα που υλοποιήθηκε υλοποιείται πιλοτικά εφέτος από την ερχόμενη χρονιά θα επεκταθεί. Αποτέλεσμα αυτού του προγράμματος, λένε οι εκπαιδευτικοί, θα είναι τα Ελληνόπουλα που ζουν σε μεικτά χωριά και μειονοτικούς δήμους να πάνε σε δίγλωσσο νηπιαγωγείο, ενώ οι μη τουρκογενείς της μειονότητας, που αποτελούνται από Πομάκους και Ρομά, δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αφομοιώσουν την ελληνική γλώσσα στο νηπιαγωγείο. Ηδη πάντως με απόφαση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου συγκροτήθηκε επιστημονική ομάδα εργασίας που θα αξιολογήσει τα βιβλία, το εκπαιδευτικό υλικό και θα καταθέσει προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό και τον εμπλουτισμό του ελληνόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών δημοτικών σχολείων της Θράκης, καθώς και για πιθανές αλλαγές σε αυτό.