Επιστήμη

Ασύλληπτο: Επιστήμονες δημιούργησαν «τερατώδεις» κλώνους μαϊμούδων με... κατάθλιψη (βίντεο)

Στόχος η δοκιμή νέων θεραπειών για διάφορες ανθρώπινες νευρολογικές, ψυχικές και άλλες παθήσεις

«Τερατώδεις» κλώνους μαϊμούδων με τροποποιημένα γονίδια ώστε να εμφανίζουν παθήσεις παρόμοιες με τις νευροψυχικές διαταραχές στους ανθρώπους δημιούργησαν επιστήμονες στην Κίνα.

Στόχος των ερευνητών που έκαναν δύο σχετικές δημοσιεύσεις στο αγγλόφωνο κινεζικό περιοδικό "National Science Review",είναι να χρησιμοποιήσουν τις πέντε κλωνοποιημένες μαϊμούδες στη βιοϊατρική έρευνα.

Οι επιστήμονες ανέπτυξαν τις κλωνοποιημένες μαϊμούδες με το όμοιο γενετικό υπόβαθρο στο Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών στη Σαγκάη (Βίντεο: ΥοuTube/New China/Xinhua)

Είναι η πρώτη φορά που δημιουργούνται πολλαπλοί κλώνοι μιας μεταλλαγμένης μαϊμούς με στόχο τη βιοϊατρική έρευνα. Όλοι οι κλώνοι -που προήλθαν από δερματικά κύτταρα- έχουν την ίδια τροποποίηση στο DNA τους, προκειμένου να εκδηλώνουν συμπτώματα παρόμοια με τις ανθρώπινες διαταραχές όπως το άγχος, η κατάθλιψη, η αϋπνία και η σχιζοφρένεια, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η δημιουργία πειραματόζωων-μοντέλων με παρόμοια γονίδια και παθολογικά συμπτώματα θα βοηθήσει, όπως ελπίζουν οι Κινέζοι επιστήμονες, στη δοκιμή νέων θεραπειών για διάφορες ανθρώπινες νευρολογικές, ψυχικές και άλλες παθήσεις.

Η βασική γενετική τροποποίηση, η οποία έγινε με τη μέθοδο ακριβείας CRISPR/Cas9 αφορά την αφαίρεση από το γονιδίωμα των μαϊμούδων ενός γονιδίου (BMAL1) που ρυθμίζει το βιολογικό (κιρκάδιο) ρολόι του οργανισμού. Χρησιμοποιήθηκε η ίδια τεχνική -μεταφορά πυρήνα σωματικού κυττάρου- που είχε επιτρέψει τη δημιουργία πέρυσι των πρώτων κλωνοποιημένων μαϊμούδων Ζονγκ Ζονγκ και Χούα Χούα στην Κίνα.

«Η διαταραχή του βιολογικού ρολογιού μπορεί με τη σειρά της να οδηγήσει σε πολλές ανθρώπινες παθήσεις, όπως οι διαταραχές του ύπνου, ο σακχαρώδης διαβήτης, ο καρκίνος και οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες», δήλωσε ο ερευνητής δρ Χουνγκ-Τσουν Τσανγκ της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών.

Οι Κινέζοι επιστήμονες δήλωσαν αισιόδοξοι ότι χάρη στη δημιουργία κλωνοποιημένων πειραματόζωων θα μειωθεί μελλοντικά ο αριθμός των μεγάλων ζώων, όπως οι μακάκοι που σήμερα χρησιμοποιούνται για βιοϊατρικές έρευνες σε όλο τον κόσμο.

Επίσης, ο διευθυντής του κινεζικού Ινστιτούτου Νευροεπιστήμης καθηγητής Μου-Μινγκ Που διαβεβαίωσε ότι η έρευνα εποπτεύεται από επιτροπή βιοηθικής και βρίσκεται σε συμφωνία με τις διεθνείς βιοηθικές προδιαγραφές για την έρευνα σε ζώα.

Όπως είπαν οι ερευνητές, σχεδιάζουν να δημιουργήσουν στο μέλλον περισσότερους κλωνοποιημένους μακάκους που θα φέρουν στο DNA τους μεταλλάξεις παθολογικών γονιδίων, ώστε να μελετηθούν καλύτερα διάφορες ανθρώπινες ασθένειες.

Η κλωνοποίηση των μαϊμούδων έχει προκαλέσει, πάντως, έντονες αντιδράσεις από φιλοζωϊκές οργανώσεις, που κάνουν λόγο για «βαρβαρότητα». Η δρ Τζούλια Μπέινς, επιστημονική σύμβουλος του βρετανικού παραρτήματος της PETA επεσήμανε ότι «η γενετική τροποποίηση και στη συνέχεια κλωνοποίηση ζώων είνια μια τερατώδης πρακτική που κάνει τα ζώα να υποφέρουν». «Υπάρχουν τεράστιες ανησυχίες από ηθικής άποψης για την ασφάλεια των ζώων», συμπλήρωσε η δρ Πένι Χόκινς του RSPCA. «Tα πρωτεύονται είναι ευφυή ζώα, όχι απλώς εργαλεία έρευνας».