Εκκλησία

Όλο το παρασκήνιο της Συνόδου ενοποίησης στο Κίεβο - Οι εκβιασμοί, οι καβγάδες, οι συμβιβασμοί, οι νικητές και οι ηττημένοι

Στις 15 Δεκεμβρίου στο Κίεβο ο Πρόεδρος της Ουκρανίας παρουσίασε το πρώτο κεφάλαιο μιας νέας θρησκευτικής δομής. Είναι ενδιαφέρον ότι, μαζί με τον αρχηγό του κράτους και τον νεοεκλεγέντα προκαθήμενο Μητροπολίτη Επιφάνιο μόνο ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Αντρέι Παρμπύι, βρισκόταν στη σκηνή. Ούτε ο Μητροπολίτης Γαλλίας Εμμανουήλ ούτε οι Έξαρχοι του Φαναρίου, που προετοίμασαν και διεξήγαγαν τη Σύνοδο ήταν εκεί. Φαινόταν πολύ παράξενο, ιδίως ανα αναλογιστεί κανείς την βαθιά ανάμειξη των απεσταλμένων του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στις σχετικές προεργασίες.

Οι λεπτομέρειες της θυελλώδους Συνόδου εξηγούν τους λόγους μιας τόσο εξαιρετικά περιορισμένης αντίδρασης από τους εκπροσώπους του Φαναρίου.

Συγκεκριμένα εξ αρχής οι Φαναριώτες στηρίχτηκαν στη νίκη του μητροπολίτη Βινίτσα Συμεών, μια νίκη η οποία θα έθετε έναν κανονικό επισκόπο στην κορυφή της νέας δομής. Αυτή η εξέλιξη θα αύξανε τις πιθανότητες να μετακινηθούν πολλοί επίσκοποι της κανονικής Εκκλησίας στην νέα δομή και θα εξυπηρετούσε την Κωνσταντινούπολη στο θέμα της αναγνώρισης της νέας εκκλησίας στο επίπεδο της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.

Για την επιτυχή υλοποίηση των προγραμματισμένων πραγματοποιήθηκαν διαβουλεύσεις κεκλεισμένων των θυρών για την προώθηση της υποψηφιότητας του Επισκόπου Μιχαήλ του “Πατριαρχείου Κιέβου” (το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ από την Παρασκευή σας είχε πληροφορήσει για τις δύο υποψηφιότητες)

Σκοπός της δεύτερης αυτής υποψηφιότητας ήταν να διασπάσει την ενότητα του «Πατριαρχείου Κιέβου» και να απομακρύνει το σενάριο για τελική νίκη του προστατευόμενου του Φιλάρετου Μητροπολίτη Επιφανίου.

Ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως ανέμεναν οι Φαναριώτες...

Αρχικά οι ουκρανικές αρχές δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την παρουσία επαρκούς ομάδας επισκόπων της κανονικής Εκκλησίας (UOC) στη Σύνοδο, έτσι ώστε αυτή να μπορούσε να ονομαστεί "ενοποίησης". Είχαν υποσχεθεί 12-15 Επισκόπους και ήρθαν μόλις δύο.

Αυτό όχι μόνο μείωσε σημαντικά τις πιθανότητες του Συμεών να εκλεγεί, αφού χρειάζονταν τουλάχιστον 10 επίσκοποι του UOC για να ψηφίσουν για την αυτοδιάθεση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Συνεπώς δεν πετύχαιναν και τον σκοπό της εξάλειψής της ως χωριστή λειτουργούσα Εκκλησία.

Δεύτερον, τα σήματα συναγερμού προήλθαν από το λεγόμενο στρατόπεδο. "Πατριαρχείου Κιέβου" που λίγες μέρες πριν από την Σύνοδο ζήτησε να βάλει όρους αλλιώς απείλησε με μη συμμετοχή.

Κι ερχόμαστε στην ημέρα της Συνόδου. Προγραμματίστηκε ότι η Σύνοδος θα αρχίσει στις 10 π.μ. Ωστόσο, στην πραγματικότητα ξεκίνησε μετά τις 13:00.

Σύμφωνα με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο λόγος της καθυστέρησης ήταν το αίτημα του Φιλάρετου προς τον Πόροσενκο και τους απεσταλμένους της Κωνσταντινούπολης για να εξασφαλιστεί η άρνηση του Μητροπολίτη Μιχαήλ να καταθέσει την υποψηφιότητά του. Διαφορετικά, ο μόνιμος ηγέτης του "Πατριαρχείου Κίεβου" απείλησε να μην υπογράψει ένα έγγραφο σχετικά με την αυτοδιάθεση της θρησκευτικής του οργάνωσης, που αυτόματα σήμαινε τη διακοπή ολόκληρης της δράσης που προγραμματίστηκε.

Μετά από μακρές διαβουλεύσεις με την άμεση συμμετοχή του αρχηγού του κράτους, το πρόβλημα επιλύθηκε. Ο Μιχαήλ αναγκάστηκε να συμφωνήσει με τις απαιτήσεις του Φιλάρετου και έδωσε το «πράσινο φως».

Ωστόσο, αυτό ήταν μόνο το πρώτο στάδιο της αντιπαράθεσης αφού ήδη στην Σύνοδο κατέστη σαφές ότι πολλοί από τους συμμετέχοντες ήταν έτοιμοι να ψηφίσουν υπέρ του Μιχαήλ παρακάμπτοντας την υποψηφιότητα Επιφάνιου.

Υπήρξε μάλιστα έντονη φραστική αντιπαράθεση μεταξύ Μιχαήλ και Φιλάρετου και ο πρώτος κατηγόρησε τον δεύτερο άδικη και αντιδημοκρατική προσέγγιση. Η θέση του βρήκε ενεργή υποστήριξη μεταξύ των αντιπροσώπων στην αίθουσα.

Τελικά, ο Μιχαήλ και οι υποστηρικτές του αποχώρησαν σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Με τη σειρά του, Φιλάρετος απείλησε κι αυτός με αποχώρηση. Ο εκβιασμός ήταν επιτυχής.Μετά κι από αυτό τίποτα δεν θα μπορούσε πλέον να εμποδίσει τη νίκη του προστατευόμενου του Φιλάρετου, όπως και έγινε.

Ως αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης, ο Φιλάρετος κέρδισε δύο σημαντικές νίκες.

α) Έναντι στους Φαναριώτες που ήθελαν να τον απομακρύνουν από το μπροστινό μέρος της σκηνής και να ελέγξουν πλήρως τη νεοσυσταθείσα δομή.

β)Έναντι του Πόροσενκο που επιθυμούσε να κάνει Μητροπολίτη Κιέβου ένα πρόσωπο κοντά του το οποίο θα ακούει τις επιθυμίες του ακόμα πιο πρόθυμα κι από τις οδηγίες από την εκκλησία της Κωνσταντινούπολης.

Ωστόσο, αυτά δεν ήταν η τελευταία νίκη του Φιλάρετου. Μετά την εκλογή του επικεφαλής της της νέας Εκκλησίας , ακολούθησε μια εξαιρετικά σκληρή συζήτηση γύρω από τον Χάρτη του νέου θεσμού. Μια συζήτηση μεγάλης έντασης με το το πάθος να φτάνει σε πρωτοφανή επίπεδα.

Οι απεσταλμένοι της Κωνσταντινούπολης δήλωσαν ότι αν κάτι δεν ταιριάζει σε κάποιον, είναι έτοιμοι να φύγουν από την Σύνοδο.

Συγκεκριμένα, βολές εξαπολύθηκαν προς την κατεύθυνση των εκπροσώπων του Φαναρίου ότι ήταν άχρηστο να δοθεί μόνο το καθεστώς της Μητρόπολης. Ωστόσο, οι Φαναριώτες σε αυτό το σημείο "έδειξαν δόντια". Οι απεσταλμένοι της Κωνσταντινούπολης δήλωσαν ότι ποτέ δεν υπήρχε Πατριαρχείο στην Ουκρανία και ότι αν κάτι δεν ταιριάζει σε κάποιον, ήταν επίσης έτοιμοι να σηκωθούν και να εγκαταλείψουν πρόωρα το συμβούλιο.

Εντονη κόντρα υπήρξε και για την μορφή της Συνόδου της νέας Εκκλησίας. Οι εκπρόσωποι του Φαναρίου επέμειναν ότι η Σύνοδος δεν θα πρέπει να έχει μόνιμα μέλη και να σχηματίζεται σε περιστροφική βάση. Οι αντίπαλοί τους υπερασπίστηκαν την αντίθετη άποψη, επισημαίνοντας ότι χωρίς την παρουσία μόνιμων μελών της Συνόδου, ο επικεφαλής της θα δυσκολευτεί να ασκήσει τις πολιτικές της και να επηρεάσει το έργο ενός από τους σημαντικότερους μηχανισμούς διαχείρισης αυτής της δομής.

Στο τέλος, κέρδισε η "υβριδική" έκδοση. Για μια μεταβατική περίοδο εντός της Συνόδου θα εξακολουθούν να υπάρχουν τρία μόνιμα μέλη αυτής. Μιλάμε για τον Φιλάρετο, τον επικεφαλής της άλλης σχισματικής ομάδας Μακάριο και τον ηττημένο της τελικής μάχης για τη θέση του προκαθημένου τον Μητροπολίτη Συμεών.

Πάντως εντύπωση προκαλεί ο Μητροπολίτης Μιχαήλ που δεν φαίνεται να συμβιβάζεται με τα νέα δεδομένα και δηλώνει:

"Νέες εκλογές μπορεί να γίνουν αύριο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι γι 'αυτό - ο θάνατος του προκαθημένου, η αποχώρησή του από τη θέση. Το γεγονός ότι είναι νέος δεν είναι εγγύηση ότι θα παραμείνει στη θέση του για μεγάλο χρονικό διάστημα”.

Σε κάθε περίπτωση επι του παρόντος αποδεικνύεται ότι όσοι επέλεξαν, τον Επιφάνιο στην πραγματικότητα επέλεξαν τον Φιλάρετο που αναμένεται να παίξει δραστήριο ρόλο την επόμενη μέρα.

Αποτελέσματα και προβλέψεις

1) Τα γεγονότα που συνέβησαν κατέδειξαν ότι το σχέδιο της Κωνσταντινούπολης να παρουσιάσει την παρέμβασή της στις ουκρανικές εκκλησιαστικές υποθέσεις ως στοιχείο της ενοποίησης της Ουκρανικής Ορθοδοξίας απέτυχε με μια εκκωφαντική συντριβή. Στην πραγματικότητα, με την παρέμβαση του Φαναρίου, έγινε μια απλή νομιμοποίηση των διαχωριστικών δομών και η απλούστερη αλλαγή επωνυμίας. Την ίδια στιγμή, ο επικεφαλής της νέας δομής δεν θα πρέπει να θεωρείται ο Επιφάνιος, αλλά ο Φιλάρετος, ο οποίος όρισε το δικαίωμα να διαχειριστεί τη νέα δομή,

2) Ο Μιχαήλ, κύριος αντίπαλος του Επιφάνιου στις εκλογές, δεν δέχτηκε την ταπείνωση και είναι έτοιμος να συνεχίσει τον αγώνα. Αυτό σημαίνει ότι τόσο ο Φιλάρετος όσο και ο Επιφάνιος θα έχουν πρόβλημα. Και μετά το θάνατο του Φιλάρετου (είναι ήδη 90), ο Επιφάνιος θα έχει ακόμη σοβαρότερα προβλήματα. Ο δε Μιχαήλ, αφού και ο ίδιος ήταν μέλος του “Πατριαρχείου Κιέβου”, έχει γνώση και μπορεί να χτυπήσει εκ των έσω τους αντιπάλους του.

3) Οι πρώτες επίσημες παρατηρήσεις καταδεικνύουν μια επιφυλακτική προθυμία του Επιφάνιου για σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Μιλάμε για τη δυνατότητα εισαγωγής ενός "νέου στυλ", ήδη έχει πει για αλλαγή του ημερολογίου, καθώς επίσης και για μια σοβαρή εμβάθυνση της αλληλεπίδρασης με τους Ελληνοκαθολικούς (Ουνίτες), το στρατηγικό αποτέλεσμα της οποίας θα μπορούσε να είναι η συγχώνευση της νέας εκκλησίας και των Ουνιτών σε ένα ενιαίο σύνολο.

4)Στο εγγύς μέλλον θα πρέπει να αναμένουμε την υιοθέτηση μέτρων από το Κοινοβούλιο της Ουκρανίας, το οποίο θα προσπαθήσει να αλλάξει το επίσημο όνομα του UOC και να διευκολύνει τη μεταφορά εκκλησιών από το UOC στη νέα Εκκλησία (PTSU). Πίσω από αυτά τα βήματα προβάλλονται πολλά συμφέροντα. Αρχικά είναι η μεταβίβαση εκκλησιαστικής περιουσίας στο Φανάρι. Το δεύτερο είναι η παροχή πρόσθετης πίεσης στην επισκοπή και τους κληρικούς του UOC προκειμένου να επιταχυνθεί και να επεκταθεί η κλίμακα της ροής ανθρώπων και ναών από το UOC στην νέα δομή.

Η τρίτη είναι μια αλλαγή στην ευθυγράμμιση των δυνάμεων στο εκκλησιαστικό περιβάλλον για να μπορέσει το Φανάρι να πετύχει μια ευρεία υποστήριξη των πράξεών του μεταξύ των Ορθοδόξων Ουκρανών, καθώς και να δώσει ένα τελικό χτύπημα επί του" ρωσικού κόσμου στην Ουκρανία."

5) Την παραμονή της παραλαβής του Τόμου η τελική μάχη για τον καταστατικό Χάρτη της νέας Εκκλησίας θα ξεσπάσει καθώς σύμφωνα με αρκετές αναφορές μέσων ενημέρωσης, δεν έχει ακόμη εγκριθεί!! .

Τα αποτελέσματα του αγώνα για τον Χάρτη θα δείξουν αν πρέπει στο μέλλον να αναμένουμε τη χρήση από τους Φαναριώτες μετά το θάνατο του Φιλάρετου του ισχυρότερου όπλου τους για να «αναγκάσουν» σε υπακοή. Το όνομα αυτού του όπλου είναι η δυνατότητα να αποσύρει το Φανάρι έναν Τόμο οποιαδήποτε!!

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολεμική αεροπορία 0

Πριν πεινάσει μαγειρεύει η Ελλάδα! Τα γνωστά μηχανικά προβλήματα του F-35 αναγκάζουν την ΠΑ να ζητά επιτακτικά την απόκτηση του Block 4

Ως χώρα θα περιμένουμε όσο απαιτηθεί για να παραλάβουμε την εκδοχή Block 4 του Αμερικανού αεροσκάφους 5η γενιάς στην...
ρωσική τράπεζα και Πούτιν
Ρωσία 0

Έξω Φρενών οι Ρώσοι! Τούρκοι, Κινέζοι και Άραβες καθυστερούν ή ακυρώνουν τελείως τις πληρωμές ρωσικού πετρελαίου φοβούμενοι τις κυρώσεις των ΗΠΑ

«Η αμερικανική και ευρωπαϊκή πίεση δημιούργησε προβλήματα στις πληρωμένες μας» είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνο,...