Media Markt: Σκέφτονται το… ρωσικό μοντέλο «απόδρασης» από την ελληνική αγορά

Δημοσίευση: 20 Σεπτεμβρίου 2018, 12:26 μμ

Την έντονη φημολογία και τις πληροφορίες που κάνουν λόγο για αποχώρηση της Media Markt από την ελληνική αγορά επιχείρησε χθες να διασκεδάσει η κεντρική διοίκηση του γερμανικού ομίλου. Σε γραπτή ανακοίνωση αναφέρει μεν ότι δεν θα αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, χωρίς, ωστόσο, να διευκρινίζει εάν πρόκειται να εκχωρήσει μέρος των δραστηριοτήτων της σε άλλη εταιρεία.


Τα προβλήματα έχουν συσωρευτεί στην εταιρεία λόγω της διαρκούς πτώσης των λιανικών πωλήσεων σε έναν κλάδο που τα τελευταία χρόνια της κρίσης διατηρεί την πτωτική τροχιά.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με περσινή μελέτη της ΙCAP Group ΑΕ, τα δίκτυα των οργανωμένων μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων διευρύνθηκαν με έντονο ρυθμό την τελευταία εικοσαετία. Ωστόσο, η βαθειά ύφεση που επικράτησε τα τελευταία έτη, οδήγησε σε διακοπή λειτουργίας αρκετών παραδοσιακών αλυσίδων, ενώ οι μεγάλες αλυσίδες που παραμένουν στην αγορά έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια του εξορθολογισμού των δαπανών τους και της γενικότερης εταιρικής αναδιάρθρωσης, σε συγχωνεύσεις καταστημάτων και συρρίκνωση του δικτύου τους.

Πτωτική πορεία από το 2009- Εξαίρεση το 2014

Ο κλάδος ηλεκτρικών οικιακών συσκευών την περίοδο 2009-2016, επηρεασμένος από τη ραγδαία επιδείνωση της εγχώριας οικονομίας, κατέγραψε πτώση (με εξαίρεση το 2014), με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 6,3%.


Οι συνθήκες ύφεσης των τελευταίων ετών και οι αλλεπάλληλες μειώσεις στο εισόδημα μεγάλης μερίδας νοικοκυριών, είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση της καταναλωτικής δαπάνης, με συνέπεια η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών (μέσω καταστημάτων αλυσίδων) να παραμείνει σε πτωτική τροχιά το εξεταζόμενο διάστημα. Ως εκ τούτου, το μέγεθος αυτής καταγράφει διαχρονική υποχώρηση και εκτιμάται ότι το 2016 μειώθηκε κατά 3,1% έναντι του προηγούμενου έτους.

Το… ρωσικό σενάριο

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την «Καθημερινή» και βάσει πληροφοριών που προέρχονται από αρμόδιες πηγές της θυγατρικής της Media Markt στην Ελλάδα, εξετάζεται το σενάριο όχι πλήρους αποχώρησης της γερμανικής αλυσίδας από την ελληνική αγορά, αλλά της πώλησης πλειοψηφικής συμμετοχής της σε ελληνικό όμιλο. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ακριβώς για να μη θεωρηθεί ότι αποχωρεί από την ελληνική αγορά –καθώς μάλιστα ποτέ δεν έχει πράξει κάτι τέτοιο ο γερμανικός όμιλος– εξετάζεται το ενδεχόμενο να κρατήσει ποσοστό και για κάποιο διάστημα και το σήμα της στην ελληνική αγορά με δικαίωμα προτίμησης αύξησης του ποσοστού αυτού μετά την πάροδο εύλογου διαστήματος –πιθανώς για μία διετία– ή για πώλησή του και περαιτέρω αποεπένδυση από την ελληνική αγορά.

Παρόμοια λύση εφαρμόστηκε πρόσφατα στη Ρωσία, όπου ο γερμανικός όμιλος προχώρησε στην πώληση της Media Markt στην τοπική αλυσίδα «M.Video», αποκτώντας ταυτόχρονα συμμετοχή 15% στο μετοχικό κεφάλαιο αυτής. Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία, αφενός, μπορεί να απεμπλακεί από μία αγορά στην οποία δεν έχει καταφέρει να αποκτήσει την πρώτη θέση και έχει πολλές ζημιογόνες χρήσεις και, αφετέρου, να διατηρήσει έστω και μικρότερη δραστηριότητα σε μια αγορά που ενδεχομένως τα επόμενα χρόνια ανακάμψει, καθώς ήδη η οικονομία εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης. Υπενθυμίζεται ότι η Media Markt, η οποία εισήλθε στην ελληνική αγορά το 2005, δραστηριοποιούνταν έως το 2011 και με το σήμα Saturn, προχώρησε όμως στη διακοπή λειτουργίας των σημείων πώλησης υπό αυτό το σήμα. Εως το 2014 η Saturn είχε κλείσει σε οκτώ χώρες και πλέον καταστήματα του γερμανικού ομίλου με αυτό το σήμα υπάρχουν μόνο στη Γερμανία, στην Αυστρία, στην Πολωνία και στο Λουξεμβούργο.

economy365.gr