«Η Ιταλία πρώτα»: «Πόρτα» από την Ρώμη – Δεν θα αγοραστούν άλλα F-35 – Θα στραφεί αλλού η Εθνική Κυβέρνηση;

Δημοσίευση: 6 Ιουλίου 2018, 8:09 μμ | Ανανέωση: Ιούλιος 6, 2018 στις 8:10 μμ

Σοκ και δέος για την Lockheed Martin. Η Ιταλία δεν σκοπεύει να αγοράσει κανένα άλλο μαχητικό F-35 και εξετάζει την πιθανότητα ακόμη και να περικόψει την παραγγελία που έχει ήδη κάνει στην αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin Corp, δήλωσε σήμερα η υπουργός Άμυνας Ελιζαμπέτα Τρέντα.


«Δεν θα αγοράσουμε κανένα άλλο F-35 και επί του παρόντος εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες για να εξακριβώσουμε αν είναι προς το συμφέρον μας, από οικονομικής άποψης, να περικόψουμε ή να διατηρήσουμε» αυτό το εξοπλιστικό πρόγραμμα, είπε η Τρέντα σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι La 7.

Η υπουργός, που προέρχεται από το αντισυστημικό Κίνημα Πέντε Αστέρων, σημείωσε πάντως ότι αν αποφασιστεί η μείωση του προγράμματος ενδέχεται να υπάρξουν «σοβαρές οικονομικές κυρώσεις» για την Ιταλία, κάτι που σημαίνει ότι «η κατάργησή του ίσως θα κόστιζε περισσότερο από τη διατήρησή του».

Επισήμανε επίσης ότι θα χάνονταν θέσεις εργασίας ενώ η Ιταλία επωφελείται από τη συμφωνία αυτή σε ό,τι αφορά τους τομείς της έρευνας και της τεχνολογίας.

Τον περασμένο Ιανουάριο οι ιταλικές ένοπλες δυνάμεις παρέλαβαν το πρώτο από τα 90 μαχητικά που έχουν παραγγείλει προκειμένου να ανανεώσουν τον στόλο τους που σήμερα αποτελείται από Panavia Tornado, AMX και AV-9B Harrier.


Πέρσι, στελέχη των Πέντε Αστέρων δήλωναν ότι η Ιταλία πρέπει να ακυρώσει την παραγγελία στο σύνολό της, όμως η Τρέντα εξέφρασε επιφυλάξεις. «Κανείς δεν κρύβει το γεγονός ότι ανέκαθεν ασκούσαμε κριτική…. Όσον αφορά τις υπάρχουσες συμβάσεις που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση, προχωράμε σε μια προσεκτική επανεκτίμησή τους με αποκλειστικό γνώμονα το εθνικό συμφέρον«, τόνισε.

Θα στραφούν αλλού οι Ιταλοί. Ηδη όπως έχει αναφέει η Ρώμη θέλει να αναθερμάνει τις σχέσεις της με την Μόσχα, το φλερτ είναι έντονο και όλα είναι πιθανά.

Η αγορά του αιώνα επί Μάριο Μόντι

Εκφράζοντας την θέση ότι τα «προηγμένα συστήματα άμυνας χρησιμεύουν για την ειρήνη», ο ιταλός υπουργός Άμυνας Μάριο Μάουρο επί Μόντι είχε διαβεβαιώσει πωςι η χώρα του θα προχωρήσει στην αγορά ενενήντα μαχητικών αεροσκαφών αμερικανικής κατασκευής F-35.

Σε συνέντευξή του τότε στην εφημερίδα Ιλ Μεσατζέρο, ο Μάουρο -ο οποίος ανήκε στον κεντρώο συνασπισμό Επιλογή Πολιτών (SC) του Μάριο Μόντι-, σημείωσε ότι «αν επιθυμούμε την ειρήνη πρέπει να διαθέτουμε αμυντικά συστήματα που να μας επιτρέπουν να εξουδετερώνουμε κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από συρράξεις οι οποίες εξελίσσονται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, αλλά είναι σε θέση να προκαλέσουν την εμπλοκή ολόκληρου του πλανήτη».

Για τον Μάουρο, τα F-35 αποτελούν «μέσο προάσπισης της ειρήνης, όχι μια πολυτέλεια, διότι η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση και η πρόληψη μπορεί να εξουδετερώσει τυχόν συρράξεις».

Ο υπουργός Άμυνας της Ιταλίας επισήμανε ότι «η χώρα του είναι μια μεγάλη δύναμη, μέλος της G8, κάτι που την υποχρεώνει να αναλάβει τις ευθύνες της».

Η Ιταλία έχει παραγγείλει 90 F-35, έναντι τιμήματος που ανέρχεται στα 127 εκατομμύρια δολάρια για το καθένα.

Μεγάλο μέρος της κεντροαριστεράς, όπως και το Κίνημα Πέντε Αστέρων (M5S) του Μπέπε Γκρίλο, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην παραγγελία αυτή, τονίζοντας ότι σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης, το ποσό αυτό θα έπρεπε να αξιοποιηθεί για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.

Η εφημερίδα Ιλ Μεσατζέρο είχε σημειώσει τότε πως με τα χρήματα που θα δαπανηθούν μόνο για ένα F-35 θα μπορούσαν να φτιαχτούν 287 παιδικοί σταθμοί, να αγορασθούν 21 τραίνα ικανά να συνδέουν μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας με τα προάστιά κ.ά.

Την Πέμπτη 03.12.2015 η Ιταλία παρέλαβε το πρώτο Διακλαδικό Μαχητικό Αεροσκάφος Κρούσης (JSF) – το πρώτο F-35 που κατασκευάστηκε εκτός των ΗΠΑ.

Η παράδοση έλαβε μέρος στην αεροπορική βάση Καμέρι, όπου συναρμολογούνται τα διακλαδικά μαχητικά της Ιταλίας, αφότου το αεροσκάφος πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση τον Σεπτέμβριο στο Καμέρι.

Η γραμμή τελικής συναρμολόγησης και ελέγχου (FACO) στο Καμέρι είναι ιδιοκτησία της Ιταλικής Κύβερνησης και λειτουργεί από τη διοίκηση της ιταλικής Alenia Aermacchi και την Lockheed Martin.

H γραμμή FACO στο Καμέρι είναι η μοναδική στο είδος της έξω από τις ΗΠΑ και θα χρησιμοποιηθεί επίσης ως ένας κόμβος συντήρησης των ευρωπαϊκών JSF μετά τον προσδιορισμό του για τον συγκεκριμένο ρόλο πέρυσι από το Πεντάγωνο. 

Η Εθνική κυβέρνηση της Ιταλίας πλέον δείχνει τον δρόμο.